IBPBII/1/415-973/13/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-973/13/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 17 października 2013 r. (data wpływu do Biura - 25 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z przyznaniem laureatom nagród:

* w ramach przedsięwzięć mających charakter konkursów - jest prawidłowe,

* w ramach przedsięwzięć niemających rangi konkursu dotyczących działalności: kulturalnej, sportowej, artystycznej, naukowej, literackiej - jest prawidłowe,

* w postaci statuetek, pucharów, medali, dyplomów, kart ozdobnych - jest prawidłowe,

* w ramach przedsięwzięć niemających charakteru konkursu dotyczących działalności filantropijnej, osiągnięć w wybranych zawodach, najlepszych prac dyplomowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2013 r. do Biura wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z przyznaniem laureatom nagród.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Urząd Miasta (Wnioskodawca) przyznaje nagrody dla osób fizycznych (pełnoletnich lub niepełnoletnich) niebędących pracownikami Wnioskodawcy.

Przyznane nagrody mogą mieć formę pieniężną lub rzeczową.

Do nagrody mogą być dołączone statuetki, puchary, medale, dyplomy, oprawione ozdobne karty, grawerowane, drukowane lub podpisane i dedykowane wyłącznie osobie uhonorowanej. Nagrody mogą być wręczane na podstawie:

1. Wygranej w konkursach lub grach ogłaszanych przez środki masowego przekazu np. na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Wnioskodawcy, w radiu, w telewizji.

2. Wygranej w konkursach z dziedziny kultury, sztuki, dziennikarstwa, sportu i nauki (w tym w konkursach wiedzy w wybranych dziedzinach - np. konkurs wiedzy o samorządzie, nad którym patronat obejmuje Przewodniczący Rady Miasta K.; w konkursach polegających na rywalizacji w zakresie sprawności fizycznej).

3. Wygranej w konkursach z innych dziedzin niż nauka, kultura, sztuka, dziennikarstwo i sport, m.in. konkursy architektoniczne na najlepszą koncepcję architektoniczną, konkursy na najładniejszy ogródek miejski; konkurs na najładniejszą pamiątkę z K.

4. Wygranej w pozostałych kampaniach, plebiscytach, inicjatywach lub przedsięwzięciach. Wygrana jest wynikiem przeprowadzonego postępowania, zgodnie z uchwałami Rady Miasta K.

Przyznawanie nagród w tym przypadku odbywa się w następujący sposób:

1. Nagrody Miasta K. - uchwałą Rady Miasta K. ustanowione zostały Nagrody Stołecznego Miasta K. w następujących dziedzinach:

* Kultury i sztuki - stanowią wyróżnienie osiągnięć w zakresie twórczości literackiej, teatralnej, muzycznej, plastycznej i filmowej oraz w dziedzinie działalności kulturalnej w K., a także w zakresie upowszechniania (...) kultury i sztuki w kraju i za granicą.

* Nauki i techniki - stanowią wyróżnienie osiągnięć w zakresie prac naukowych, naukowo-badawczych, edytorskich, projektowych, konstrukcyjnych, nowych rozwiązań procesów technologicznych oraz osiągnięć dotyczących organizacji i zarządzania, a także w zakresie wdrożenia tych osiągnięć w praktyce na terenie miasta K.

* Sportu - stanowią wyróżnienie osiągnięć w zawodach rangi mistrzostw Europy, świata i olimpiady, ustanowienia rekordu świata lub Europy, wybitnego przyczyniania się do rozwoju, upowszechniania i propagowania kultury fizycznej i sportu na terenie miasta K.

* Za prace dyplomowe studentów - stanowią wyróżnienia dla absolwentów szkół wyższych za szczególnie wartościowe prace.

Nagrody przyznawane są corocznie. Wnioski o przyznanie nagród składane są przez podmioty wskazane w uchwale Rady Miasta K., przy czym osoba nie może wnioskować o przyznanie nagrody dla siebie. Nagrody przyznawane są za całokształt działalności w wyżej wymienionych dziedzinach lub za znaczące osiągnięcia w roku poprzedzającym. Wnioski o przyznanie nagród w poszczególnych dziedzinach rozpatruje Komisja Nagród Miasta K., powoływana przez Prezydenta Miasta K. Szczegółową organizację i tryb pracy komisji, tryb zgłaszania i udokumentowania wniosków o przyznanie nagród oraz sposób ich oceny określa regulamin ustalony przez komisję.

2. Nagroda Teatralna - przyznawana raz do roku za szczególne osiągnięcia lub wydarzenia w dziedzinie teatru w minionym roku kalendarzowym, których miejscem powstania i zasadniczej prezentacji było miasto K.Wnioski o przyznanie nagrody mogą składać podmioty wskazane w uchwale Rady Miasta K. w sprawie ustanowienia nagrody Miasta K., zwanej "Nagrodą Teatralną (...)".

3. Ustanowienie tytułu Filantropa K. - tytuł przyznawany jest corocznie za poprzedni rok kalendarzowy osobom lub podmiotom za wyróżniającą się pomoc udzielaną potrzebującym. Laureaci tytułu otrzymują nagrody w postaci symbolicznego berła, aktu nadania oraz znaczka "Filantrop K."

4. Nagrody dla najlepszych przedstawicieli wybranych zawodów za wzorowe osiągnięcia dla poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego: strażnika miejskiego, policjanta, strażaka. Informacja o konkursie nie jest ogłaszana przez środki masowego przekazu. Osoby, którym wypłacane są nagrody zgłaszane są odpowiednio przez Straż Miejską, Policję lub Straż Pożarną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych poszczególne rodzaje nagród. Jakie obowiązki ciążą na Wnioskodawcy jako na płatniku z tytułu wypłaty tych nagród.

Wnioskodawca w swoim stanowisku powołał się na treść art. 9 ust. 1, art. 10 ust. 1 pkt 2, art. 13 pkt 2, art. 21 ust. 1 pkt 68 oraz art. 30 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca wskazał, że przepisy podatkowe posługują się pojęciami "konkurs" oraz "gra", chociaż nie zawierają jego definicji. W takiej sytuacji uzasadnione jest - w ocenie Wnioskodawcy - zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją, "konkurs" to "impreza, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp." (Słownik języka polskiego, PWN, wyd. internetowe). Inna definicja tego pojęcia: "przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami" (Wielki Słownik Języka Polskiego, PAN, praca naukowa finansowana ze środków na naukę w latach 2007-2012 jako projekt rozwojowy). Z kolei termin "gra" oznacza "rozgrywkę prowadzoną między zawodnikami lub zespołami według zasad określonych regulaminem danej dyscypliny" lub też "rywalizację dwóch konkurujących ze sobą osób lub grup" (Słownik języka polskiego, PWN, wyd. internetowe).

Z przytoczonych wyżej definicji wynika, że w przypadku konkursów i gier elementem obligatoryjnym jest element rywalizacji i współzawodnictwa pomiędzy uczestnikami. Uczestnicy podejmują konkurencyjne, realne działania na potrzeby ogłoszonego konkursu lub gry. Równie ważna jest strona formalna przedsięwzięcia. Konieczne jest sporządzenie - regulaminu określającego organizatora, uczestników, sposób wyłonienia zwycięzców oraz nagrody.

Ad. 1 i 2.

Z treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie wynika, że zwolnienie dotyczy konkursów nie tylko emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu, ale też przez nie organizowanych. Oba te elementy, tj. organizacja konkursu i ich emisja (ogłaszanie) muszą wystąpić łącznie, aby zwolnienie znalazło zastosowanie. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 prowadzi do wniosku, że do skorzystania ze zwolnienia nie jest wystarczający sam fakt, że informacja o konkursie przekazana została w środkach masowego przekazu rozumianych jako środki komunikowania masowego (prasa, radio, telewizja, internet - nie jest to katalog zamknięty). Przepis ten wymaga, aby konkursy były również organizowane przez środki masowego przekazu w znaczeniu instytucji zaliczanych do tzw. mass mediów.

Z uwagi na to, że Wnioskodawca Urząd Miasta nie jest zaliczany do środków masowego przekazu, o których mowa, bez względu na to, czy konkurs ogłosi w prasie, radiu, telewizji, czy też na ogólnie dostępnych stronach internetowych, zdobywcy nagród w tych konkursach nie skorzystają ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wyjątkiem w tym zakresie są konkursy organizowane w ramach dziedzin wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 68 cyt. ustawy. Wartość nagród w konkursach organizowanych przez Wnioskodawcę w wymienionych dziedzinach będzie zwolniona od podatku dochodowego do kwoty 760 zł.

Ad. 3

W przypadku konkursów organizowanych przez Wnioskodawcę Urząd Miasta w innych dziedzinach, niż wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 przedmiotowej ustawy podatkowej, nie będzie miało zastosowania zwolnienie do kwoty 760 zł, o którym mowa w cyt. artykule. Wartość takiej nagrody będzie w całości opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% wygranej lub nagrody, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 4

Cechą charakterystyczną konkursów jest obligatoryjny element rywalizacji i współzawodnictwa pomiędzy uczestnikami. Uczestnicy konkursów podejmują konkurencyjne, realne działania na potrzeby ogłoszonego konkursu lub gry. W opisanych przypadkach nagrody przyznawane są za całościowy dorobek pracy twórczej, za wzorowe osiągnięcia w wykonywanym zawodzie lub szczególne osiągnięcia artystyczne, sportowe, naukowe i inne. Zatem kryterium oceny są lata działalności i dotychczasowy dorobek pracy osób nagrodzonych, znaczące osiągnięcia poprzedniego roku, całościowy wkład w rozwój i upowszechnianie danej dziedziny. Przesłanki, którymi kierują się komisje konkursowe nie wskazują na to, aby dokonywano wyboru najlepszego artysty bądź autora wprowadzając jakikolwiek czynnik rywalizacji czy współzawodnictwa. Na podstawie regulaminów wymienionych przedsięwzięć można stwierdzić, że posiadają one cechy charakterystyczne raczej dla plebiscytu, niż dla konkursu. Plebiscyt oznacza "głosowanie czytelników, słuchaczy lub widzów na osobę lub rzecz, która ich zdaniem jest najlepsza pod jakimś względem" (Słownik języka polskiego, PWN, wyd. internetowe) lub "głosowanie, którego uczestnicy wybierają spośród konkurujących osób lub rzeczy tę ich zdaniem pod jakimś względem najlepszą w danym czasie" (Wielki Słownik Języka Polskiego, PAN, praca naukowa finansowana ze środków na naukę w latach 2007-2012 jako projekt rozwojowy).

Na podstawie powyższego należy stwierdzić, że w przytoczonych sytuacjach nie mamy do czynienia z nagrodą w konkursie, bowiem w analizowanym przypadku nie zostały spełnione przesłanki konkursu.

Wobec powyższego ww. nagrody stanowią dla osób wyróżnionych przez Wnioskodawcę przychód podlegający opodatkowaniu, ponieważ nie zostały spełnione przesłanki do zwolnienia, określone w treści przywołanego art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten jest przychodem z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, o której mowa w art. 13 pkt 2 wymienionej ustawy.

Z uwagi na to, że wskazany przychód nie może być uznany - z przyczyn powyżej wskazanych - za wygraną w konkursie, do jego opodatkowania nie będą miały zastosowania uregulowania zawarte w treści art. 30 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy.

Z racji, że wskazany przychód należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, określonej w art. 13 pkt 2 cyt. ustawy, na Wnioskodawcy ciąży obowiązek pobrania od dokonanej wypłaty zaliczki na podatek dochodowy, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, w myśl którego osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Przychód ten oraz pobrana - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zaliczka na podatek dochodowy powinny być wykazane w informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) sporządzonej za dany rok podatkowy.

W przypadkach, gdy przyznane nagrody mają charakter rzeczowy (niezależnie od tego, czy przedsięwzięcie spełnia warunki konkursu, czy też nie), a Wnioskodawca Urząd Miasta działając w charakterze płatnika zobowiązany jest do odprowadzenia podatku dochodowego, podatnik przed odebraniem nagrody jest zobowiązany do wpłacenia Wnioskodawcy należnego podatku od nagrody.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w sytuacji, gdy do nagrody (pieniężnej lub rzeczowej) dołączone są statuetki, puchary, medale, dyplomy lub inne oprawione ozdobne karty, grawerowane, drukowane lub podpisane i dedykowane wyłącznie osobie uhonorowanej (w niektórych przypadkach wymienione statuetki, puchary itd. mogą być jedyną forma wyróżnienia, stanowiąc nagrodę samą w sobie), wymieniona forma uhonorowania osób wyróżnionych nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tego rodzaju wyróżnienia nie mają charakteru materialnego, pomimo tego, że Wnioskodawca Urząd Miasta ponosił koszty na ich zakup lub/i wykonanie.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wyrazem jej praktycznej realizacji jest art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z którego treści wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W treści art. 10 ust. 1 ww. ustawy określono źródła przychodów wyszczególniając m.in. przychody z działalności wykonywanej osobiście (pkt 2) oraz przychody z innych źródeł (pkt 9).

Na podstawie art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Stosownie do art. 20 ust. 1 cyt. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Co do zasady, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Jak wynika z treści tego przepisu, określona w nim reguła może ulec modyfikacji, m.in. w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest bowiem wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tekst jedn.: osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 i 3 cyt. ustawy, jeżeli przedmiotem świadczeń, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 jak i świadczeń, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18 tej ustawy nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Analiza cytowanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, iż płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, w sytuacji powstania dochodu z tytułu nagrody (wygranej) w konkursie, jest podmiot, który dokonuje świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Wskazany przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera przesłanki przedmiotowo-podmiotowe, których spełnienie jest niezbędne do zastosowania zwolnienia.

Warunkiem zastosowania omawianego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

Tym samym, w przypadku wygranych w konkursach ogłaszanych w mass mediach, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, nie jest wystarczającym sam fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik "i" w wyrażeniu "organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)". To oznacza, że oba te elementy, tj. organizacja konkursu przez środki masowego przekazu i ich emisja (ogłaszanie) przez środki masowego przekazu muszą wystąpić łącznie, aby zwolnienie znalazło zastosowanie.

Dostępne definicje słownikowe pojęcia "środki masowego przekazu", do których należy sięgnąć z uwagi na brak definicji legalnej, określają to pojęcie w różnych aspektach. Jakkolwiek wskazują one, iż są to środki komunikowania masowego, to z jednej strony do środków masowego przekazu zaliczają zarówno urządzenia techniczne służące tej komunikacji posługujące się w przekazie obrazami, dźwiękami, słowem pisanym (np. gazeta, telewizja satelitarna, odbiornik radiowy), z drugiej zaś jako środki masowego przekazu wskazują instytucje zajmujące się przekazywaniem informacji z wykorzystaniem tychże urządzeń technicznych. Tytułem przykładu powyższego dualizmu wskazać można internetową encyklopedię PWN, określającą środki masowego przekazu jako "mass media, media masowe, środki masowego komunikowania, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet".

Z powyższego wynika zatem, że środki masowego przekazu są definiowane, zarówno od strony podmiotowej jak i przedmiotowej.

Ponadto ważnym elementem - jak słusznie w swoim stanowisku wskazał Wnioskodawca - w przypadku konkursów i gier jest element rywalizacji i współzawodnictwa pomiędzy uczestnikami. Uczestnicy winni podejmować konkurencyjne, realne działania na potrzeby ogłoszonego konkursu lub gry. Równie ważna jest strona formalna przedsięwzięcia. Konieczne jest sporządzenie - regulaminu określającego organizatora, uczestników, sposób wyłonienia zwycięzców oraz nagrody.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego nagrody (pieniężne bądź niepieniężne) mogą być wręczane m.in. na podstawie wygranych w konkursach z dziedziny kultury, sztuki, dziennikarstwa, sportu i nauki; wygranych w konkursach lub grach ogłaszanych przez środki masowego przekazu, np. na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Wnioskodawcy, w radiu, w telewizji; jak również wygranych w konkursach z dziedzin niewymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Warunkiem zastosowania omawianego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, jest m.in. rodzaj konkursu, a mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca jest organizatorem konkursów z zakresu ww. dziedzin, a zatem do wygranych w tego rodzajach konkursach, gdzie wartość przyznanej nagrody (nagród) nie przekracza (łącznie) kwoty 760 zł zastosowanie ma zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 68 omawianej ustawy podatkowej.

Odnośnie zaś konkursów organizowanych przez środki masowego przekazu - jak słusznie Wnioskodawca zauważył - przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga, aby konkursy organizowane przez środki masowego przekazu były nie tylko ogłaszane w środkach masowego przekazu ale ich organizacja ma się odbyć także przez instytucje zaliczane do tzw. mass mediów. Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca (Urząd Miasta) nie jest podmiotem zaliczanym do środków masowego przekazu, o których mowa powyżej, to bez względu na to, czy konkurs został ogłoszony w prasie, radiu, telewizji, czy też na ogólnie dostępnych stronach internetowych, zdobywcy nagród w tych konkursach nie korzystają ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie jest spełniona przesłanka powyższego artykułu dotycząca podmiotu organizującego konkurs.

Z powyższego zwolnienia nie skorzystają również zwycięzcy konkursów z zakresu innych dziedzin niż wymienione w cyt. przepisie, gdyż zakres zwolnienia jest ściśle przez ustawodawcę oznaczony.

Zatem w przypadku wygranych w konkursach:

* przeprowadzonych z zakresu dziedzin ściśle wymienionych w przepisie, - gdzie wartość przyznanej nagrody przekroczy zwolnioną kwotę (760 zł);

* gdzie organizatorem konkursu jest instytucja nie będąca środkiem masowego przekazu;

* przeprowadzonych w zakresie innych dziedzin niż wymienione w omawianym zwolnieniu

przyznane przez Wnioskodawcę nagrody będą podlegały opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Opodatkowanie tych nagród, tj. nagród z tytułu przeprowadzonych konkursów musi odbyć się zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści powołanego powyżej art. 41 ustawy, a mianowicie ust. 4 i ust. 7 pkt 1 i 3 tegoż artykułu oraz art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym w przypadku uzyskania wygranej w konkursie, w sytuacji gdy wygrana ma charakter rzeczowy, Wnioskodawca - przed wydaniem takiej (nagrody) wygranej uzyskać musi od zwycięzcy kwotę należnego podatku.

Zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jak już zostało powyżej wspomniane, dane przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca - Urząd Miasta wskazał, że nagrody będą również przyznawane w ramach innych kampanii, plebiscytów, inicjatyw lub przedsięwzięć nie noszących - w ocenie Wnioskodawcy - miana konkursu, bowiem w opisanych przypadkach nagrody przyznawane są za całościowy dorobek pracy twórczej, za wzorowe osiągnięcia w wykonywanym zawodzie lub szczególne osiągnięcia artystyczne, sportowe, naukowe, za działalność filantropijną. Zatem kryterium oceny są lata działalności i dotychczasowy dorobek pracy osób nagrodzonych, znaczące osiągnięcia poprzedniego roku, całościowy wkład w rozwój i upowszechnianie danej dziedziny. Przesłanki, którymi kierują się komisje konkursowe nie wskazują na to, aby dokonywano wyboru najlepszego artysty bądź autora wprowadzając jakikolwiek czynnik rywalizacji czy współzawodnictwa. Powyższe przedsięwzięcia posiadają raczej cechy charakterystyczne dla plebiscytu, niż dla konkursu. Zatem - jak twierdzi Wnioskodawca w swoim stanowisku - w analizowanym przypadku nie zostały spełnione przesłanki konkursu.

Przywołany na wstępie przepis art. 13 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie do przychodów z wykonywanej osobiście działalności: artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej oraz z uprawiania sportu. Do tego źródła przychodu zaliczane są także przychody z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa.

Jak wynika z treści wniosku, nagrody opisane w pkt 4 stanu faktycznego nie stanowią nagród z tytułu udziału w konkursie. Stanowią one uhonorowanie za całokształt działalności w danej dziedzinie, dotychczasowy dorobek lub też osiągnięcia poprzedniego roku. A zatem mając na uwadze przywołany przepis art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tego rodzaju nagrody przyznawane osobom w związku z wykonywaniem przez nich działalności wymienionej w tym przepisie należy zakwalifikować do źródła przychodu, o którym mowa w ww. przepisie. Zatem nagrody (wyróżnienia) przyznane za całościowy dorobek pracy twórczej, za szczególne osiągnięcia artystyczne (muzyczne, teatralne, filmowe, plastyczne), sportowe, naukowe czy w dziedzinie kultury podlegają opodatkowaniu zgodnie z zasadami przypisanymi do tego źródła.

W związku z tym na Wnioskodawcy wypłacającym nagrody z ww. tytułów ciąży obowiązek pobrania od dokonanej wypłaty (nagrody, wyróżnienia) zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy. W myśl tego przepisu osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Przychód ten oraz pobrana zaliczka na podatek dochodowy winny być wykazane w informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) sporządzonej za dany rok podatkowy. Zasady ww. opodatkowania winny odbyć się zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści powołanego powyżej art. 41 ustawy, a mianowicie ust. 4 i ust. 7 pkt 1 i 3 tegoż artykułu.

Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie zostało zatem uznane za prawidłowe.

Tutejszy Organ podatkowy podziela także stanowisko Wnioskodawcy w zakresie nie zaliczenia do przychodu zwycięzcy (laureata) w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dołączanych do nagród (wyróżnień) statuetek, pucharów, medali, dyplomów, oprawionych ozdobnych kart, grawerowanych, drukowanych lub podpisanych i dedykowanych wyłącznie osobie uhonorowanej. Skoro bowiem nagrody te są tylko wyłącznie formą uhonorowania symboliczną (pamiątkową) i nie stanowią charakteru materialnego, to w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowią one przychodu podatkowego. Tym samym z tytułu ich przekazania na Wnioskodawcy nie ciążą żadne obowiązki płatnika.

Zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy również uznano za prawidłowe.

Natomiast wartość nagród (wyróżnień) w przedsięwzięciach nie mających charakteru konkursu, a dotyczącego dziedzin, które nie zostały wymienione w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc dotyczących nagród za działalność filantropijną, za osiągnięcia w wybranych zawodach (strażnika miejskiego, policjanta, strażaka) oraz za najlepsze prace dyplomowe studentów stanowić będzie dla ww. laureatów przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, podlegający opodatkowaniu według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy. To oznacza, że na Wnioskodawcy ciążył będzie obowiązek wystawienia stosownej informacji PIT-8C zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z treścią art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl