IBPBII/1/415-973/10/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-973/10/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 1 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osób fizycznych zatrudnionych w celu bezpośredniej realizacji projektu w ramach 7 Programu Ramowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osób fizycznych zatrudnionych w celu bezpośredniej realizacji projektu w ramach 7 Programu Ramowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Uczelnia) realizuje projekt " (...)" w ramach 7 Programu Ramowego w bloku SP3 (...). Działanie, w ramach którego realizowany jest projekt nosi nazwę (...). Numer umowy to Grant Agrement Number X. Koordynatorem projektu jest Uniwersytet mający swoją siedzibę w W. Wnioskodawca występuje w projekcie w roli partnera. Koordynator w imieniu wszystkich partnerów podpisuje umowę (Grant Agrement Number X) z Unią Europejską.

Sposób finansowania projektu: Cały projekt finansowany jest w 100% ze środków Komisji Europejskiej (KE), w związku z tym, wszystkie poniesione koszty łącznie z kosztami wynagrodzeń pokrywa w 100% Unia Europejska. Wynagrodzenia będą bezpośrednio (wprost) finansowane ze środków KE, tj. środki finansowe zostaną przekazane przez KE na rachunek bankowy Koordynatora (Uniwersytetu), który następnie przekaże je na rachunek bankowy wnioskodawcy, prowadzony w euro. Już pierwsza wpłata (prefinancing) w przydzielonych przez KE środkach zabezpiecza w większości planowane wynagrodzenia. Następne wpłaty dokonane w trakcie trwania projektu sukcesywnie zabezpieczą pozostałą kwotę wynagrodzeń. Pracownicy zostaną zatrudnieni w projekcie na podstawie umowy o pracę. W przypadku dwóch pracowników możliwa będzie umowa zlecenia lub o dzieło.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od wynagrodzeń osób uczestniczących bezpośrednio w realizacji merytorycznej ww. projektu należy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wnioskodawca wskazał, iż pytanie dotyczy pracowników i osób zaangażowanych wyłącznie do realizacji projektu.

Zdaniem wnioskodawcy, wynagrodzenia osób uczestniczących w realizacji ww. projektu finansowane ze środków Komisji Europejskiej powinny być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy-wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym, warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

* bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

* podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Powyższe oznacza, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek wynikających z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, (...), przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Dla oceny - czy wynagrodzenia osób zatrudnionych przez wnioskodawcę spełniają tę przesłankę znaczenie ma więc m.in. ustalenie źródła i sposobu finansowania tego wynagrodzenia.

Z wniosku wynika, iż wnioskodawca (Uczelnia), jako partner realizuje projekt w ramach 7 Programu Ramowego. Koordynatorem projektu jest Uniwersytet mający swoją siedzibę w W., który w imieniu wszystkich partnerów podpisuje umowę z Unią Europejską. Cały projekt finansowany jest w 100% ze środków Komisji Europejskiej (KE), w związku z tym, wszystkie poniesione koszty łącznie z kosztami wynagrodzeń pokrywa w 100% Unia Europejska. Wynagrodzenia będą bezpośrednio (wprost) finansowane ze środków Komisji Europejskiej, tj. środki finansowe zostaną przekazane przez KE na rachunek bankowy Koordynatora, który następnie przekaże je na rachunek bankowy wnioskodawcy, prowadzony w euro.

7 Program Ramowy Badań jest największym mechanizmem finansowania i kształtowania badań naukowych na poziomie europejskim w latach 2007-2013. O fundusze mogą ubiegać się instytucje naukowe (uniwersytety, akademie, instytuty), jednostki przemysłowe (małe i średnie przedsiębiorstwa, duży przemysł), organizacje (federacje, stowarzyszenia), jednostki rządowe i samorządowe, organizacje pozarządowe oraz inne prywatne i publiczne jednostki posiadające osobowość prawną. Program ten został utworzony na mocy decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącej powołania siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013).

W świetle powyższego należy zatem wskazać, że w sytuacji, gdy w dniu dokonywania wypłaty wynagrodzenie osób zatrudnionych w celu realizacji projektu w ramach 7 Programu Ramowego będzie - jak wskazuje wnioskodawca - finansowane bezpośrednio (wprost) ze środków przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek to wówczas będzie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że osoby te będą bezpośrednio realizować cel programu.

Podkreślenia wymaga, że w sytuacji gdy wynagrodzenie nie będzie finansowane bezpośrednio ze środków programu ramowego badań przekazanych przez Komisję Europejską, tylko np. wypłacane ze środków Uczelni a następnie nastąpi refundacja ze środków Komisji Europejskiej, wynagrodzenie to nie będzie spełniać warunków do zwolnienia go z podatku dochodowego. W takiej sytuacji Uczelnia (płatnik) będzie miała obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od tych wypłat. Bez znaczenia pozostaje fakt, że w okresie późniejszym nastąpi refundacja poniesionych kosztów ze środków programu ramowego badań.

Zgodnie z powyższym, wskazanemu zwolnieniu mogą podlegać jedynie wynagrodzenia osób wypłacone bezpośrednio z konta wyodrębnionego na potrzeby projektu, na którym w momencie dokonywania wypłaty muszą znajdować się przekazane z Komisji Europejskiej środki, przy jednoczesnym spełnieniu drugiej z przesłanek wskazanych w przepisie podatkowym.

Ponadto, jak wynika z powyższego przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez ww. osoby. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu projektu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych. Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody np. ze stosunku pracy, umowy zlecenia lub o dzieło.

Z wniosku wynika, iż zatrudnione przez wnioskodawcę osoby będą uczestniczyć bezpośrednio w realizacji merytorycznej ww. projektu.

W związku z powyższym należy uznać, że w przedstawionym zdarzeniu wypełniona zostanie druga z przesłanek wskazanych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy.

Tutejszy organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie ocenia charakteru wykonywanej pracy ww. osób tylko opiera się na przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym. To na wnioskodawcy - jako stronie wywodzącej z danej okoliczności skutki prawne w postaci możliwości zastosowania do wypłaconych wynagrodzeń zwolnienia przedmiotowego, będzie spoczywał obowiązek udowodnienia - w ewentualnym postępowaniu podatkowym - że osoby te bezpośrednio realizowały cel programu.

Reasumując, wynagrodzenie osób zatrudnionych przez wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę i umowę zlecenia lub o dzieło w związku z realizacją projektu w ramach 7 Programu Ramowego będą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, jedynie w sytuacji spełnienia obu przesłanek wskazanych w tym przepisie.

Do wniosku wnioskodawca dołączył dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl