IBPBII/1/415-972/13/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-972/13/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku który wpłynął do Biura 25 października 2013 r., uzupełnionym 2 stycznia 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania przez Gminę podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2013 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania przez Gminę podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z 17 grudnia 2013 r. znak: IBPB II/1/415-972/13/BJ wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 2 stycznia 2014 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Gmina), w imieniu której realizuje zadania Zakład Komunalny, jest w trakcie budowy przyłączy kanalizacyjnych w ramach realizacji przedsięwzięcia polegającego na podłączeniu budynków do będącego w trakcie realizacji zbiorczego systemu kanalizacyjnego z udziałem dofinansowania z programu priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) pn.: "...".

Beneficjentem zadania jest Gmina. Budowa przyłączy będzie finansowana w następujący sposób:

* koszty kwalifikowane zostaną sfinansowane przez osobę ubiegającą się o przyłączenie do sieci kanalizacji sanitarnej w wysokości 1.000,00 zł,

* pozostałe koszty kwalifikowane zostaną sfinansowane ze środków własnych Gminy oraz środków pozyskanych na ten cel z NFOŚiGW.

Gmina dotację na ten cel otrzymała z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dotacja jest dochodem budżetu gminy. Budowę przyłączy wykonuje podmiot wybrany do realizacji tego zadania zgodnie z przepisami prawa o zamówieniach publicznych, z którym Zakład Komunalny zawarł stosowną umowę. Zadanie jest realizowane w 2013 r.

W piśmie z 20 grudnia 2013 r. (data wpływu - 2 stycznia 2014 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że inwestycja dotycząca podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego odbywa się w ramach "Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych (KPOŚK)" zatwierdzonego przez Radę Ministrów 16 grudnia 2003 r.

W 2010 r. w ramach KPOŚK został zatwierdzony Program Priorytetowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pn. "...", zorientowany na dofinansowanie inwestycji realizowanych w ramach gospodarki ściekowej. Intencją tego Programu jest poprawa stanu wód powierzchniowych i podziemnych poprzez zapewnienie dofinansowania przedsięwzięć mających na celu wypełnienie wymogów Dyrektywy 91/271/EWG w sprawie oczyszczalni ścieków komunalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ww. świadczenie pokrywane w części z budżetu Gminy (w kwocie 1.000,00 zł jest finansowane przez osoby fizyczne) mieści się katalogu zwolnień przedmiotowych wymienionych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym płatnik nie ma obowiązku wystawiania informacji PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane przez mieszkańców dofinansowanie jest wartością świadczenia częściowo odpłatnego współfinansowanego ze środków jednostki samorządu terytorialnego, w ramach programu rządowego. Zatem mieści się w zwolnieniach przedmiotowych z art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, konkretnie zaś w ust. 1 pkt 114 artykułu.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że Gmina będzie zwolniona z wystawiania PIT-8C. Tym samym znowelizowany przepis art. 403 ustawy - Prawo ochrony środowiska, który wszedł w życie w dniu 21 grudnia 2010 r. nie wpływa na dotychczasową interpretację przepisów prawa podatkowego w tym zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 20 ust. 1 cyt. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informacje według ustalonego wzoru o wysokości przychodów, i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Jednakże, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

* nieodpłatne świadczenie, bądź

* świadczenie częściowo odpłatne, bądź

* świadczenie rzeczowe (w naturze),

* świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,

* otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 1232 z późn. zm.) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej "Narodowym Funduszem", jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 i 938). Natomiast zgodnie z ust. 2 art. 400 ww. ustawy, wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "wojewódzkimi funduszami", są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust. 1.

Przepis art. 403 ust. 2 cyt. ustawy stanowi, iż do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Budżet jednostki samorządu terytorialnego (m.in. budżet gminy) to stanowiący część uchwały budżetowej, roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

* zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

* ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

* bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

* zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,

* zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

* kosztów realizacji inwestycji.

Z wniosku wynika, że Gmina, w imieniu której realizuje zadania Zakład Komunalny, jest w trakcie budowy przyłączy kanalizacyjnych w ramach realizacji przedsięwzięcia polegającego na podłączeniu budynków do będącego w trakcie realizacji zbiorczego systemu kanalizacyjnego z udziałem dofinansowania z programu priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Inwestycja dotycząca podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego odbywa się w ramach "Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych (KPOŚK)" zatwierdzonego przez Radę Ministrów 16 grudnia 2003 r.

Budowa przyłączy będzie finansowana w następujący sposób:

* koszty kwalifikowane zostaną sfinansowane przez osobę ubiegającą się o przyłączenie do sieci kanalizacji sanitarnej w wysokości 1.000,00 zł,

* pozostałe koszty kwalifikowane zostaną sfinansowane ze środków własnych Gminy oraz środków pozyskanych przez Gminę na ten cel z NFOŚiGW.

Gmina dotację na ten cel otrzymała z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dotacja jest dochodem budżetu gminy. Budowę przyłączy wykonuje podmiot wybrany do realizacji tego zadania zgodnie z przepisami prawa o zamówieniach publicznych, z którym Zakład Komunalny zawarł stosowną umowę.

Z powyższego wynika, iż mieszkańcy Gminy nie otrzymują środków finansowych. Mieszkańcy otrzymują nieodpłatne świadczenie w postaci usługi wykonania przyłącza do zbiorczego systemu kanalizacyjnego. Zatem wartość otrzymanych przez osoby fizyczne nieodpłatnych świadczeń w formie usług wykonania przyłączy dofinansowanych przez Gminę, stanowi dla nich przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychód ten jednakże, jako że finansowany jest z udziałem środków pochodzących z budżetu Gminy (własnych i pozyskanych w ramach dotacji) - jednostki samorządu terytorialnego oraz odbywa się w ramach programu rządowego - "Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych" zatwierdzonego przez Radę Ministrów 16 grudnia 2003 r., korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem spełnienia wszystkich przesłanek określonych w treści tegoż przepisu. Zatem Gmina nie będzie zobowiązana do wystawienia informacji PIT-8C.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl