IBPBII/1/415-959/11/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-959/11/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 21 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty przez Pracowniczą Kasę Zapomogowo-Pożyczkową zapomogi bezzwrotnej:

* w części dotyczącej braku obowiązku poboru zaliczki przez Wnioskodawcę - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej możliwości wystawienia informacji PIT-8C - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty przez Pracowniczą Kasę Zapomogowo-Pożyczkową zapomogi bezzwrotnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przy Urzędzie Miasta - Wnioskodawcy prowadzi swoją działalność Pracownicza Kasa Zapomogowo-Pożyczkowa (dalej: PKZP) działająca na podstawie:

* przepisów Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 1992 r. w sprawie pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych w zakładzie pracy (Dz. U. Nr 100, poz. 502 z późn. zm.),

* umowy z dnia 20 grudnia 2002 r. zawartej pomiędzy PKZP i Urzędem Miasta określającej zasady pomocy organizacyjnej, prawnej i administracyjnej zakładu pracy na rzecz PKZP (bez szczegółowego określenia czynności wystawiania informacji PIT-8C za Kasę w przypadku zaistnienia takiej konieczności), oraz

* Statutu Kasy zatwierdzonego na Walnym Zgromadzeniu Delegatów.

Pracownicza Kasa Zapomogowo-Pożyczkowa posiada zatem statut i organy statutowe, fundusze niezależne od funduszy zakładu pracy, w którym działa, posiada też rachunek bankowy, ma prawo przyjmować darowizny, wnosić powództwo do sądu we własnym imieniu w określonych sprawach.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy PKZP należy uznać za jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, niezależną od zakładu pracy, w którym działa, mimo faktu iż w myśl § 4 ww. rozporządzenia zakład pracy ma obowiązek udzielić Kasie daleko idącej pomocy organizacyjnej, m.in. w zakresie prowadzenia księgowości, obsługi kasowej i prawnej, dokonywania na rzecz Kasy potrąceń na listach płac, przyjmowania wpłat od emerytów i rencistów, odprowadzania wpłat na rachunek bankowy kasy (§ 4 ww. rozporządzenia).

Zgodnie z ustaleniami zawartymi w statucie ze środków funduszu zapomogowego Kasy mogą być przyznawane zapomogi członkom Kasy w razie szczególnych wypadków losowych.

Urząd Miasta wskazuje, iż jeden z członków Kasy otrzymał w 2011 r. zapomogę bezzwrotną nie objętą zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od kwoty zapomogi nie potrącono podatku dochodowego od osób fizycznych w chwili wypłat licząc się z koniecznością wystawienia informacji PIT-8C za 2011 r. dla członka kasy otrzymującego zapomogę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Urząd Miasta przy którym działa Pracownicza Kasa Zapomogowo-Pożyczkowa może w zastępstwie za Kasę wystawić PIT-8C z tytułu osiągnięcia przez członka Kasy przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, tj. otrzymania bezzwrotnej zapomogi z PKZP w 2011 r., która nie jest zwolniona od tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, uwzględniając zasady funkcjonowania PKZP wynikające z ww. rozporządzenia w sprawie funkcjonowania pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych w zakładach pracy oraz z umowy zawartej pomiędzy Kasą a zakładem pracy, tj. Urzędem Miasta, może on wystawić informację PIT-8C za Pracowniczą Kasę Zapomogowo-Pożyczkową, na której zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ciążą obowiązki sporządzenia informacji PIT-8C z tytułu wypłaconej zapomogi nie objętej zwolnieniem na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy.

W ocenie Urzędu Miasta, wprawdzie umowa zawarta w 2002 r. pomiędzy zakładem pracy - Urzędem Miasta a PKZP nie zawiera szczegółowego zapisu o wystawianiu przez Urząd Miasta informacji PIT-8C za Kasę, jednak obowiązek ten można przyporządkować do czynności organizacyjnych, prawnych i administracyjnych świadczonych przez zakład pracy w ramach pomocy na rzecz Kasy.

Zdaniem Urzędu Miasta, PKZP nie może samodzielnie wystawić informacji PIT-8C, gdyż nie jest płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, nie posiada numeru NIP oraz obowiązek poboru przez Kasę zaliczek na ten podatek nie wynika z obecnie obowiązujących przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto Urząd Miasta uważa, iż wypłacona przez Kasę zapomoga nie stanowi dla pracownika Urzędu Miasta przychodu ze stosunku pracy, ponieważ nie jest wypłacana przez pracodawcę w związku z pozostawaniem w stosunku pracy a zatem zakład pracy nie występuje w roli płatnika i nie ma obowiązku potrącania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od zapomóg wypłacanych przez Kasę.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest wyłącznie rozstrzygnięcie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Urzędu Miasta w związku z przyznaniem i wypłaceniem przez Pracowniczą Kasę Zapomogowo-Pożyczkową zapomogi bezzwrotnej pracownikowi Urzędu.

W pozostałym zakresie, tj. w zakresie obowiązków podatkowych ciążących na Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej w związku z przyznaniem bezzwrotnej zapomogi członkowi Kasy, dokonano odrębnego rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści art. 12 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przepis art. 20 ust. 1 cyt. ustawy stanowi natomiast, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł, z zastrzeżeniem pkt 40 i 79.

W myśl przepisu art. 31 ww. ustawy osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie natomiast do treści art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż jeden z członków Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej działającej przy Urzędzie Miasta otrzymał w 2011 r. zapomogę bezzwrotną nie objętą - jak wynika z opisu stanu faktycznego - zwolnieniem od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od kwoty zapomogi nie potrącono podatku dochodowego od osób fizycznych w chwili wypłaty licząc się z koniecznością wystawienia informacji PIT-8C za 2011 r. dla członka Kasy otrzymującego zapomogę.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy prawa podatkowego należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż przyznana przez Pracowniczą Kasę Zapomogowo-Pożyczkową przy Urzędzie Miasta bezzwrotna zapomoga nie stanowi przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zapomoga ta nie została bowiem wypłacona przez Wnioskodawcę - Urząd Miasta, w związku z łączącym go z beneficjentem zapomogi stosunkiem pracy. Kwota ww. zapomogi jako wypłacona przez Pracowniczą Kasę Zapomogowo-Pożyczkową stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy. Tym samym na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki, o których mowa w art. 31 ustawy, tj. obliczenia i poboru zaliczki na podatek dochodowy od ww. zapomogi. Urząd Miasta w tym przypadku nie jest płatnikiem w rozumieniu art. 8 Ordynacji podatkowej. Zgodnie bowiem z art. 8 Ordynacji podatkowej płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Wobec powyższego w tej części stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jeszcze raz podkreślić, iż Wnioskodawca jako pracodawca jest płatnikiem tylko i wyłącznie od dokonanych zatrudnionym na podstawie stosunku pracy osobom (pracownikom) wypłat pieniężnych, wartości pieniężnych świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalentów, świadczeń lub świadczeń pieniężnych ponoszonych za pracownika, innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. W sytuacji natomiast dokonywanych przez Wnioskodawcę świadczeń (w tym również wypłat), które nie mają swego źródła w stosunku pracy i co do zasady zaliczane są do innych źródeł, na Wnioskodawcy ciąży obowiązek sporządzenia (wystawienia) informacji PIT-8C, nałożony treścią art. 42 ww. ustawy. Informację tę Wnioskodawca jest zobowiązany sporządzić jednakże tylko wówczas, gdy to on jest świadczeniodawcą a nie inny podmiot.

W związku z powyższym, Urząd Miasta nie może w zastępstwie za Pracowniczą Kasę Zapomogowo-Pożyczkową wystawić informacji PIT-8C z tytułu przyznania przez Kasę bezzwrotnej zapomogi dla członka Kasy w 2011 r. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie dają bowiem takiej możliwość, jednoznacznie przy tym wskazując na kim (jakim podmiocie) ciąży obowiązek sporządzenia przedmiotowej informacji.

Biorąc powyższe pod uwagę w tej części stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl