IBPBII/1/415-957/13/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-957/13/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 14 października 2013 r. (data wpływu do Biura - 17 października 2013 r.), uzupełnionym 24 grudnia 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów, finansowanych z bezzwrotnej pomocy, wypłacanych w związku z realizacją Programu " (...)" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2013 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów, finansowanych z bezzwrotnej pomocy, wypłacanych w związku z realizacją Programu " (...)".

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z 17 grudnia 2013 r. znak: IBPB II/1/415-957/ 13/AA wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono 24 grudnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie (Wnioskodawca) m.in. ma na celu wspomaganie rozwoju wspólnot i społeczności lokalnych, rozwijanie społeczeństwa obywatelskiego i aktywizację społeczności lokalnej. Stowarzyszenie realizuje swoje cele m.in. poprzez udzielanie pomocy finansowej podmiotom i jednostkom realizującym cele stowarzyszenia w zakresie objętym celami stowarzyszenia.

Obecnie Stowarzyszenie realizuje na terenie powiatu ogólnopolski program " (...)". Na prowadzenie tego programu otrzymało środki finansowe z Akademii... w Polsce. Środki te stanowią bezzwrotną pomoc zagraniczną dla Polski, pochodzącą z budżetu Rządu USA (na podstawie jednostronnej Deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej). Umowa między Stowarzyszeniem a Akademią... w Polsce została zarejestrowana w Biurze Finansów Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

W ramach programu Stowarzyszenie będzie wypłacać wynagrodzenie dla pracowników zatrudnionych na umowy zlecenia przy prowadzeniu programu i jako płatnik wynagrodzenia będzie pobierało zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z ww. tytułów.

Z uzupełnienia wniosku wynika, że:

* Akademia... w Polsce jest upoważniona do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy;

* środki te są przekazywane Stowarzyszeniu w związku ze zleceniem mu realizacji programu wskazanego we wniosku;

* wynagrodzenie osób zatrudnionych do czynności związanych z realizacją programu jest finansowane wprost z bezzwrotnej pomocy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenia pracowników, którym Stowarzyszenie zleciło wykonanie określonych czynności (w ramach umowy zlecenia) w związku z realizowanym przez nie programem pomocowym są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych stosowanie do art. 21 ust. 1 pkt 46.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody pracowników zatrudnionych w Stowarzyszeniu na umowę zlecenie, realizujących zadania w ramach programu " (...)" finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż osoby te bezpośrednio realizują cel programu.

Stowarzyszenie jako wykonawca programu (beneficjent), upoważniony do rozdzielania środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie nalicza i nie potrąca podatku dochodowego od dochodów wypłacanych od umów zlecenia zatrudnionym przy realizacji projektu finansowanego ze środków pomocowych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

1.

bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie, w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

2.

podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Powołany na wstępie przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga, aby dochody otrzymane przez podatnika pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z innymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b cyt. ustawy wymaga natomiast, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącą, że "zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem." Tak więc, z owego zwolnienia nie mogą korzystać pracownicy podmiotu bezpośrednio realizującego cele programu, a także osoby, którym podmiot bezpośrednio realizujący cele programu zlecił wykonanie określonych tylko czynności (np. w oparciu o umowę o pracę, umowę zlecenie czy umowę o dzieło).

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. Przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania jeżeli są przychodami podatnika bezpośrednio realizującego cel programu.

Z wniosku wynika, że Stowarzyszenie (Wnioskodawca) m.in. ma na celu wspomaganie rozwoju wspólnot i społeczności lokalnych, rozwijanie społeczeństwa obywatelskiego i aktywizację społeczności lokalnej. Stowarzyszenie realizuje swoje cele m.in. poprzez udzielanie pomocy finansowej podmiotom i jednostkom realizującym cele stowarzyszenia w zakresie objętym celami stowarzyszenia.

Obecnie Stowarzyszenie realizuje na terenie powiatu ogólnopolski program " (...)". Na prowadzenie tego programu otrzymało środki finansowe z Akademii... w Polsce. Środki te stanowią bezzwrotną pomoc zagraniczną dla Polski, pochodzącą z budżetu Rządu USA (na podstawie jednostronnej Deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej).

Akademia... w Polsce jest upoważniona do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Środki te są przekazywane Stowarzyszeniu w związku ze zleceniem mu realizacji programu wskazanego we wniosku.

W ramach programu Stowarzyszenie będzie wypłacać wynagrodzenie dla pracowników zatrudnionych na umowy zlecenia przy prowadzeniu programu, do czynności związanych z jego realizacją.

Wynagrodzenie tych osób jest finansowane wprost z bezzwrotnej pomocy.

Zatem, przyjmując za Wnioskodawcą, że skoro w chwili dokonywania wypłat wynagrodzenia osób fizycznych (zatrudnionych przez Stowarzyszenie na podstawie umowy zlecenia - w związku z realizacją ww. programu) były finansowane bezpośrednio ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanej na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej (przekazanych Stowarzyszeniu za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do ich rozdzielania, tj. Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce), to w przedstawionym stanie faktycznym została spełniona przesłanka z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać jednakże należy, iż zatrudnione przez Stowarzyszenie na podstawie umowy zlecenia osoby fizyczne co prawda biorą czynny udział w realizacji celu ww. programu, jednakże nie realizują tego programu bezpośrednio - w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b cyt. ustawy - ale pośrednio, poprzez wykonanie zadania powierzonego przez Stowarzyszenie jako zleceniodawcę.

Skoro bowiem w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawierającym negatywną przesłankę zwolnienia, mowa jest o zleceniu przez beneficjenta pomocy wykonania określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem bez względu na rodzaj zawartej umowy, to należy zapis ten rozumieć szeroko, a więc chodzi tu o każdy rodzaj umowy. Analiza przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzi do wniosku, iż podatnikiem realizującym bezpośrednio cel programu może być jedynie podmiot, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację konkretnego programu i który ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe jego wykonanie. Tym podmiotem w niniejszej sprawie jest wyłącznie Stowarzyszenie. To ono jest stroną umowy o przyznanie środków pomocowych i to ono te środki otrzymuje. To Stowarzyszenie jest podmiotem, któremu w ramach programu przyznano określone zadania do zrealizowania i to jemu przyznawana jest określona pula środków pieniężnych na realizację tych zadań.

Wobec powyższej analizy w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie wynikające z treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie została spełniona przesłanka wynikająca z lit. b ww. artykułu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwrócić należy uwagę, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 cytowanej ustawy podatkowej jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, o czym świadczy związanie go z określonymi źródłami, a więc przychodem ze środków pomocowych płynących z międzynarodowych instytucji finansowych albo rządów obcych państw. Stąd środki pieniężne, a mówiąc ściśle przychody, podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy. Nie są natomiast zwolnione przychody zleceniobiorców tychże podmiotów.

Zleceniobiorcy otrzymują wynagrodzenie za wykonanie zlecenia, które z natury swej jest uniezależnione od rodzaju wykonywanej przez zleceniodawcę działalności oraz źródeł jej finansowania (np. środki własne, kredyt lub inne środki obce, w tym pomocowe).

W przedmiotowej sprawie, zatrudnione przez Stowarzyszenie osoby fizyczne (zleceniobiorcy) będą wykonywać określone czynności w związku z realizacją ww. programu przez Stowarzyszenie. Realizują zatem cel programu nie bezpośrednio, lecz pośrednio, poprzez wykonywanie czynności powierzonych im w ramach zadań wskazanych w treści umowy cywilnoprawnej - umowy zlecenia. Za zapłatę za wykonanie powyższych zadań Stowarzyszenie odpowiada na podstawie zawartych umów zlecenia. Jest ono zobowiązane zapłatę tę zrealizować ze środków finansowych, jakimi dysponuje, niezależnie skąd one pochodzą (np. ze środków własnych, zaciągniętego kredytu, otrzymanych dotacji).

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż wynagrodzenie zleceniobiorców wypłacane przez Stowarzyszenie nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie zostały spełnione uwarunkowania określone w lit. b powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy. To jednoznacznie przesądza o braku podstaw do zwolnienia, bowiem w świetle unormowania omawianego przepisu niespełnienie jednej z przesłanek skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl