IBPBII/1/415-944/10/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-944/10/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 24 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród finansowych jak i rzeczowych otrzymanych przez uczniów z tytułu udziału w konkursie organizowanym na podstawie przepisów o systemie oświaty dla najlepszych absolwentów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród finansowych jak i rzeczowych otrzymanych przez uczniów z tytułu udziału w konkursie organizowanym na podstawie przepisów o systemie oświaty dla najlepszych absolwentów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony m.in. następujący stan faktyczny:

Rada Gminy, dnia 16 lutego 2010 r., na podstawie art. 90t ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia "..." Rada określiła w nim formy realizacji programu polegające na corocznej organizacji 3 konkursów dla uczniów.

Na podstawie Lokalnego programu odrębnymi uchwałami wprowadzono trzy rodzaje konkursów:

1.

konkurs dla najlepszych absolwentów klas programowo najwyższych poszczególnych typów szkół prowadzonych przez Gminę,

2.

konkurs dla najlepszych uczniów-sportowców poszczególnych typów szkół prowadzonych przez Gminę,

3.

konkurs dla najlepszych uczniów ze szkół prowadzonych przez Gminę.

Realizacją konkursów zajmuje się Gminny Zespół Oświaty, który ma w swojej dyspozycji środki przeznaczone na organizację konkursów i nagrody.

Konkurs dla absolwentów, o którym mowa w ww. pkt 1, rozgrywany jest w trzech kategoriach: szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne. Konkurs odbywa się w dwóch etapach - pierwszy etap rywalizacji uczniów odbywa się w szkole, gdyż aby uczeń mógł zostać zakwalifikowany i zgłoszony do etapu gminnego musi spełnić warunki dotyczące wyników w nauce, oceny z zachowania, pracy na rzecz szkoły i sukcesów w innych konkursach. Wszystkie wnioski uczniów rozpatruje komisja powołana przez Wójta stosownym zarządzeniem. Uczniowie za swoje sukcesy i pracę otrzymują punkty, które w ostatecznym rozrachunku decydują o uzyskanych lokatach w tym konkursie. Zdobywcy miejsc od I-III w kategorii szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych otrzymali nagrody finansowe w wysokości 500 zł, 400 zł, 300 zł 250 zł lub 200 zł. Natomiast zdobywcy pozostałych miejsc otrzymali karty prezentowe E (...) o wartości 100 zł lub 50 zł do wykorzystania w sklepach E (...). Nagrody wręczone zostały podczas uroczystości podsumowania konkursów gminnych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy otrzymane przez uczniów nagrody finansowe i rzeczowe w konkursie dla najlepszych absolwentów są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 115 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca wskazuje, iż konkursy zostały wprowadzone przez Radę Gminy stosownymi uchwałami, na podstawie art. 90t ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, który mówi, że: "Jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć regionalne lub lokalne programy wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży." Mając na uwadze ten zapis Gmina podjęła stosowną uchwałę o lokalnym programie, którego realizację przewidziała w formie organizacji 3 rodzajów konkursów dla uczniów szkół prowadzonych przez Gminę. Środki na ten cel pochodziły ze środków własnych Gminy. Każdy z trzech konkursów gminnych był zorganizowany na podstawie ustawy o systemie oświaty, a więc zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 115 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że wolne od podatku dochodowego są wygrane i nagrody otrzymane przez uczniów za udział w konkursach, turniejach i olimpiadach organizowanych na podstawie przepisów o systemie oświaty.

Zatem nagrody przekazane laureatom konkursu dla najlepszych absolwentów klas programowo najwyższych poszczególnych typów szkół prowadzonych przez Gminę są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród finansowych jak i rzeczowych otrzymanych przez uczniów z tytułu udziału w konkursie organizowanym na podstawie przepisów o systemie oświaty dla najlepszych absolwentów. W pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Wyrazem jej praktycznej realizacji jest art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z którego treści wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 115 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są wygrane i nagrody otrzymane przez uczniów za udział w konkursach, turniejach i olimpiadach organizowanych na podstawie przepisów o systemie oświaty.

Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 40 cyt. ustawy wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Zgodnie z treścią art. 90b ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Pomoc materialna jest udzielana uczniom w celu zmniejszenia różnic w dostępie do edukacji, umożliwienia pokonywania barier dostępu do edukacji wynikających z trudnej sytuacji materialnej ucznia, a także wspierania edukacji uczniów zdolnych.

W celu udzielenia pomocy materialnej dla ucznia, jednostki samorządu terytorialnego - w myśl art. 90t ust. 1 ww. ustawy - mogą tworzyć regionalne lub lokalne programy:

1.

wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży;

2.

wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży.

W przypadku przyjęcia programów, o których mowa w ust. 1, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa szczegółowe warunki udzielania pomocy dzieciom i młodzieży, formy i zakres tej pomocy, w tym stypendia dla uzdolnionych uczniów oraz tryb postępowania w tych sprawach, uwzględniając w szczególności przedsięwzięcia sprzyjające eliminowaniu barier edukacyjnych, a także osoby lub grupy osób uprawnione do pomocy oraz potrzeby edukacyjne na danym obszarze (ust. 4 ww. artykułu).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Rada Gminy, dnia 16 lutego 2010 r., na podstawie art. 90t ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia "..." Rada określiła w niej formy realizacji programu polegające na corocznej organizacji 3 konkursów dla uczniów. Na podstawie lokalnego programu i odrębnej uchwały został zorganizowany konkurs dla absolwentów rozgrywany w trzech kategoriach: szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej. Konkurs ten odbywa się w dwóch etapach - pierwszy etap rywalizacji uczniów w szkole, gdyż aby uczeń mógł zostać zakwalifikowany i zgłoszony do etapu gminnego musi spełnić warunki dotyczące wyników w nauce, oceny z zachowania, pracy na rzecz szkoły i sukcesów w innych konkursach. Wszystkie wnioski uczniów rozpatruje komisja powołana przez Wójta stosownym zarządzeniem. Uczniowie za swoje sukcesy i pracę otrzymują punkty, które w ostatecznym rozrachunku decydują o uzyskanych lokatach w tym konkursie. Zdobywcy miejsc od I-III w kategorii szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych otrzymali nagrody finansowe w wysokości 500 zł, 400 zł, 300 zł 250 zł lub 200 zł. Natomiast zdobywcy pozostałych miejsc otrzymali karty prezentowe E (...) o wartości 100 zł lub 50 zł do wykorzystania w sklepach E (...). Nagrody wręczone zostały podczas uroczystości posumowania konkursów gminnych. Realizacją konkursów zajmuje się Gminny Zespół Oświaty, który ma w swojej dyspozycji środki przeznaczone na organizację konkursów i nagrody.

Z powyższego wynika, iż formą realizacji "..." było zorganizowanie przez wnioskodawcę konkursu dla absolwentów, którego celem było wspieranie edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż ww. nagrody pieniężne jak i nagrody w formie wymiennych kart o określonej wartości - jako pomoc materialna o charakterze motywacyjnym - przyznane i wypłacone na podstawie ustawy o systemie oświaty, sfinansowane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego będą istotnie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, jednakże z innych względów niż wskazane w złożonym wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl