IBPBII/1/415-943/10/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-943/10/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 23 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendiów stażowych wypłacanych dla studentów w ramach Projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendiów stażowych wypłacanych dla studentów w ramach Projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

1.

Uczelnia wypłaca w ramach Projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Społeczny, Kapitał Ludzki, Plan Rozwoju uczelni priorytet 4.01 oraz priorytet 8 działanie 8.2 transfer wiedzy wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw) stypendia doktoranckie uczestnikom studiów doktoranckich. Stypendia są przyznawane na podstawie regulaminów przyznawania stypendiów dla uczestników Studiów Doktoranckich u wnioskodawcy. Ww. regulamin nie jest zatwierdzony przez właściwego ministra do spraw nauki i szkolnictwa wyższego (art. 21 ust. 1 pkt 39). Doktoranci otrzymują stypendia oraz jednorazowy bezzwrotny grant finansowy. Grant jest to świadczenie pieniężne, za które doktorant zobowiązany jest zakupić niezbędne do przygotowania i obrony pracy doktorskiej towary i usługi; po rozliczeniu ww. środków usługi i towary stają się własnością doktoranta.

2.

Wnioskodawca realizuje projekt (Europejski Fundusz Społeczny, Kapitał Ludzki, Zwiększenie liczby absolwentów uczelni na kierunkach technicznych przyrodniczych i matematycznych), w ramach którego studenci studiów dziennych są delegowani na staże. Za czas stażu jest wypłacane jednorazowe stypendium mające w istocie zrekompensować studentowi koszty odbycia stażu. Studenci w okresie odbywania stażu są zgodnie z obowiązującymi przepisami objęci obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym. Nie istnieje regulamin regulujący kwestie ustalenia i delegowania studentów. Dobór studentów na staż wynika z postępowania rekrutacyjnego osób chętnych na staże wg takich samych zasad jak przyznanie stypendiów naukowych w uczelni, płatnych również z projektu. Kwota stypendium wynika z ustalonego dofinansowania przez instytucję płatniczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w świetle powyższego należy uznać, że stypendia wypłacane doktorantom jak i wypłacany jednorazowy grant związany z przygotowaniem i obroną pracy doktoranckiej powinny zostać zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i uznane jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich.

2.

Czy w świetle powyższego należy uznać, że stypendium wypłacane studentom za okres pobierania stażu powinno zostać zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i uznane jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, pomimo ze nie ma regulaminu przyznawania stypendiów dla stażystów.

W ocenie wnioskodawcy:

Ad. 1. Należy uznać, że wypłacane stypendia i granty korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych. Jego zdaniem, znaczenie terminów "stypendia", "jednorazowy grant" wyczerpuje znamiona określone jako pomoc zapisane w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy czym nie wymagane jest tu zatwierdzenie regulaminów przyznawania stypendiów i przyznawania grantów przez ministra nauki i szkolnictwa wyższego.

Ad. 2. Należy uznać, że wypłacane stypendia korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych. Jego zdaniem, znaczenie terminu "stypendia", wyczerpuje znamiona określone jako pomoc zapisane w art. 21 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy czym nie wymagane jest tu ustalanie wewnętrznych regulaminów przyznawania stypendiów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendiów stażowych wypłacanych dla studentów w ramach Projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.

W zakresie opodatkowania stypendiów i jednorazowych grantów związanych z przygotowaniem i obroną pracy doktorskiej wypłacanych dla doktorantów w ramach Projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, wydano odrębną pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego Znak: IBPB II/1/415-942/10/MK.

Na wstępie tut. Organ wskazuje, że zadając pytania (poz. 55 wniosku ORD-IN) i przedstawiając własne stanowisko (poz. 56 wniosku ORD-IN) wnioskodawca podał art. 21 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mając jednak na uwadze merytoryczną treść przedmiotowego wniosku, tut. Organ uznał, iż wnioskodawca miał na uwadze art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2010 r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z wniosku wynika, iż w Uczelni jest realizowany projekt (Europejski Fundusz Społeczny, Kapitał Ludzki, Zwiększenie liczby absolwentów uczelni na kierunkach technicznych przyrodniczych i matematycznych), w ramach którego studenci studiów dziennych są delegowani na staże. Za czas stażu jest wypłacane jednorazowe stypendium mające w istocie zrekompensować studentowi koszty odbycia stażu. Studenci w okresie odbywania stażu są zgodnie z obowiązującymi przepisami objęci obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym. Nie istnieje regulamin regulujący kwestie ustalenia i delegowania studentów. Dobór studentów na staż wynika z postępowania rekrutacyjnego osób chętnych na staże wg takich samych zasad jak przyznanie stypendiów naukowych w uczelni, płatnych również z projektu. Kwota stypendium wynika z ustalonego dofinansowania przez instytucję płatniczą.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Dnia 28 września 2007 r. Komisja Europejska wydała decyzję nr K (2007) 4547 w sprawie przyjęcia do realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności) i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

* środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b;

* niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

* środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego) -wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. W przedmiotowej sprawie uczestnikami są studenci, do nich bowiem skierowana jest pomoc w postaci stypendiów.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż wypłacane studentom (tekst jedn. uczestnikom projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej - Europejski Fundusz Społeczny, Kapitał Ludzki, Zwiększenie liczby absolwentów uczelni na kierunkach technicznych przyrodniczych i matematycznych) stypendia stażowe - jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto w kwestii ustalania wewnętrznych regulaminów przyznawania stypendiów należy stwierdzić, iż kwestia ta nie należy do kompetencji organu wydającego interpretacje indywidualne.

Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie do treści § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w związku z art. 14a § 6 ustawy - Ordynacja podatkowa, Dyrektorzy Izb Skarbowych upoważnieni są w imieniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych do udzielania pisemnych interpretacji indywidualnych w zakresie przepisów prawa podatkowego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa w sprawach pozostających we właściwości naczelników urzędów i dyrektorów izb skarbowych oraz naczelników urzędów i dyrektorów izb celnych.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, pod pojęciem przepisów prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych, przy czym mianem ustaw podatkowych - w rozumieniu art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej określa się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Z powyższych regulacji wynika, że upoważniony Dyrektor Izby Skarbowej ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania ustaw podatkowych oraz wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych i ratyfikowanych umów międzynarodowych związanych z materią podatkową. Interpretacja natomiast to ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

W świetle powyższego tut. Organ nie może odnieść się w kwestii ustalania wewnętrznych regulaminów przyznawania stypendiów. Przy czym zaznaczyć należy, iż dla zastosowania ww. zwolnienia ustalenie powyższych regulaminów pozostaje bez znaczenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl