IBPBII/1/415-941/10/MCZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-941/10/MCZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 23 listopada 2010 r.), uzupełnionym w dniu 20 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty otrzymywanej z Austrii - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty otrzymywanej z Austrii.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 12 stycznia 2011 r. Znak: IBPB II/1/415-941/10/MCZ wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 20 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i otrzymuje rentę inwalidzką z tytułu uszczerbku na zdrowiu, poniesionego w wyniku wykonywanej pracy w Austrii. Rentę wypłaca Zakład Ubezpieczeń Emerytalno - Rentowych (Pensionsversicherungsanstalt Landesstelle Wien) na podstawie ugody zawartej przed sądem w Austrii w 2007 r. Prawo do renty inwalidzkiej od dnia 1 października 2002 r. zostało uznane jako świadczenie tymczasowe przy zastrzeżeniu możliwości odwołania w każdej chwili i późniejszego potrącenia, ze względu na nie zakończenie ustaleń dotyczących uznania renty inwalidzkiej. Wypłata tymczasowego, świadczenia rentowego nastąpiła od czerwca 2007 r. Na dzień złożenia wniosku decyzja o przyznaniu austriackiej renty nie jest więc ostateczna. Wnioskodawca czeka na zakończenie postępowania sądowego w sprawie renty i ostateczną decyzję sądu w tej sprawie. Do miesiąca listopada 2010 r. bank nie pobierał od ww. renty zaliczki na podatek dochodowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawca jest zobowiązany do zapłacenia podatku od dochodu uzyskanego z tytułu renty zagranicznej tymczasowej, otrzymywanej za pośrednictwem banku, jeżeli tak to w jakiej wysokości i w jaki sposób.

W ocenie Wnioskodawcy, tymczasowy charakter otrzymanego świadczenia z zastrzeżeniem o możliwości odwołania w każdej chwili i późniejszego potrącania ewentualnej nadpłaty uniemożliwia ustalenie właściwej wysokości świadczenia, a tym samym uiszczenia ewentualnego podatku dochodowego od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 4a powołanej wyżej ustawy, przepis art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z treści wniosku wynika, że wnioskodawca otrzymuje od 2007 r. rentę inwalidzką tymczasową z Austrii. Ze względu na to, że wnioskodawca ma miejsce zamieszkania w Polsce, a otrzymywana renta jest wypłacana przez instytucję austriacką zastosowanie w tej sprawie ma umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisana w Wiedniu dnia 13 stycznia 2004 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 224, poz. 1921).

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. umowy z 2004 r., emerytury i podobne płatności lub renty otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (w Polsce) z drugiego Umawiającego się Państwa (z Austrii) podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie (w Polsce).

Stosownie do art. 18 ust. 2 ww. umowy polsko-austriackiej określenie "renty" oznacza określoną kwotę wypłacaną okresowo w ustalonych terminach dożywotnio lub przez określony albo dający się ustalić okres, jako spełnienie zobowiązania dokonywania wypłat w zamian za w pełni dokonane zobowiązanie pieniężne lub w równoważniku danej kwoty pieniężnej.

Z powyższych przepisów jasno wynika, iż renta otrzymywana z Austrii wypłacana osobie mającej zamieszkanie w Polsce podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce.

Do opodatkowania w Polsce stosuje się przepisy polskiego prawa podatkowego.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustaw źródłem przychodu jest m.in. emerytura lub renta.

W myśl art. 12 ust. 7 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 r. przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

Natomiast stosownie do art. 12 ust. 7 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r. przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

Zwolnienia odnoszące się do rent zagranicznych uregulowane zostały w art. 21 ust. 1 pkt 74 oraz pkt 91 powołanej wyżej ustawy, zgodnie z którymi wolne od podatku dochodowego są: -otrzymywane z zagranicy:

a.

renty inwalidzkie z tytułu inwalidztwa wojennego,

b.

kwoty zaopatrzenia przyznane ofiarom wojny oraz członkom ich rodzin,

c.

renty wypadkowe osób, których inwalidztwo powstało w związku z przymusowym pobytem na robotach w III Rzeszy Niemieckiej w latach 1939 - 1945, pod warunkiem przedstawienia płatnikowi dokumentu instytucji zagranicznej stwierdzającego charakter przyznanego świadczenia,

d.

wypłacone, za pośrednictwem płatnika, przy emeryturach i rentach zagranicznych podwyżki (zwiększenia) mające charakter dodatków rodzinnych, pod warunkiem przedstawienia płatnikowi dokumentu stwierdzającego wysokość podwyżki.

Przyznana wnioskodawcy renta inwalidzka tymczasowa na podstawie przepisów prawa austriackiego, nie mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych określonych w powołanych wyżej przepisach art. 21 ust. 1 pkt 74 oraz pkt 91 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wobec czego podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W myśl przepisu art. 35 ust. 1 ww. ustawy do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są zobowiązane osoby prawne i jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy - od wypłacanych przez nie emerytur i rent.

Zgodnie natomiast z art. 39 ust. 1 ww. ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (...).

Podatnik otrzymujący emeryturę lub rentę z zagranicy może, przy spełnieniu warunków określonych w art. 37 ww. ustawy, upoważnić płatnika (np. bank) do dokonania rocznego obliczenia podatku. Musi w tym celu złożyć - w terminie do dnia 10 stycznia roku następującego po roku podatkowym - oświadczenie PIT-12, wówczas płatnik sporządzi PIT-40. Jeżeli podatnik nie złoży PIT-12 (bo np. pobiera dodatkowo emeryturę lub rentę w Polsce lub osiąga inne dochody lub też chce się rozliczyć ze współmałżonkiem) bądź chce skorzystać z odliczeń - jest obowiązany - zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - złożyć w urzędzie skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru (PIT-36), o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

W zeznaniu tym należy wykazać dochody z austriackiej renty (łącznie z ewentualnymi dochodami uzyskanymi przez wnioskodawcę w Polsce) i opodatkować według skali określonej w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na poszczególne lata podatkowe, uwzględniając przysługujące w tych latach odliczenia (np. składki na ubezpieczenie zdrowotne, składki na ubezpieczenie społeczne), ulgi i zwolnienia.

W sytuacji gdy płatnik (np. bank) nie pobrał zaliczek na podatek dochodowy od dochodów uzyskanych przez podatnika z austriackiej renty za lata 2007- 2010 i podatnik za te lata nie złożył zeznań podatkowych lub złożył zeznania podatkowe ale nie wykazał w nich dochodów uzyskanych z austriackiej renty, to obecnie winien złożyć zeznania podatkowe za poszczególne lata lub złożyć korektę tych zeznań podatkowych oraz zapłacić należny podatek wraz ustawowymi odsetkami od nieterminowej zapłaty podatku. Rentę wypłaconą w 2007 r., przysługującą za lata wcześniejsze (2002-2006) należy opodatkować w 2007 r. tj. w roku kalendarzowym, w którym renta jest otrzymana lub postawiona do dyspozycji. W myśl bowiem art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami danego roku są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym m.in. pieniądze i wartości pieniężne.

Przy czym należy wskazać, że w myśl art. 11 ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 r., przychody osiągane w walutach obcych przelicza się na złote według kursów z dnia otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika, ogłaszanych przez bank, z którego usług korzystał podatnik, i mających zastosowanie przy kupnie walut. Jeżeli podatnik nie korzysta z usług banku, przychody przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych z dnia uzyskania przychodów, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z zastrzeżeniem ust. 4.

Jeżeli bank, z którego usług korzysta podatnik, stosuje różne kursy walut obcych i nie jest możliwe dostosowanie kursu, o którym mowa w ust. 3 zdanie pierwsze, do przeliczenia na złote przychodu uzyskanego przez podatnika stosuje się kurs średni walut obcych z dnia uzyskania przychodu, ogłaszany przez Narodowy Bank Polski (ust. 4 ww. art.).

Natomiast stosownie do art. 11 ust. 3 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., przychody w walutach obcych, z zastrzeżeniem art. 14 i art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10, przelicza się na złote według kursów z dnia otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika, ogłaszanych przez bank, z którego usług korzystał podatnik i mających zastosowanie przy kupnie walut. Jeżeli podatnik nie korzysta z usług banku, przychody przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu, z zastrzeżeniem ust. 4.

Jeżeli bank, z którego usług korzysta podatnik, stosuje różne kursy walut obcych i nie jest możliwe zastosowanie kursu, o którym mowa w ust. 3 zdanie pierwsze, lub bank nie ogłasza kursu walut, do przeliczenia przychodu uzyskanego przez podatnika na złote, stosuje się kurs średni walut obcych ogłaszany przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu (ust. 4 ww. art.).

Należy w tym miejscu również wskazać, iż tymczasowy charakter otrzymywanego od 2007 r. świadczenia rentowego z Austrii, z zastrzeżeniem możliwości odwołania go w każdej chwili i późniejszego potrącania ewentualnej nadpłaty nie stanowi przeszkody do opodatkowania tego dochodu podatkiem dochodowym. Jak bowiem wynika z treści przywołanego powyżej art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód powstaje w momencie postawienia do dyspozycji środków pieniężnych. Zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty), które podatnik jest obowiązany złożyć w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1 ww. ustawy), dotyczy dochodów, które podatnik osiągnął w danym w roku kalendarzowym (podatkowym). Zatem fakt otrzymania dochodu z zagranicznej renty, której wysokość jest podatnikowi znana z chwilą jej wypłaty, jest wystarczający do wykazania go w zeznaniu rocznym i zapłacenia należnego podatku. Ponieważ, z treści wniosku wynika, że w latach 2007-2010 renta była wypłacana, zatem nie została odwołana i podatnik nie dokonywał jej zwrotu. Wobec tego uzyskany za te lata dochód z ww. renty podlegał opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie wyżej powołanych przepisów prawa.

Jednocześnie należy stwierdzić, że przesłanie przez zainteresowanego wniosku na formularzu ORD-IN - właściwie wypełnionego i opłaconego stosowną opłatą, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej upoważnia Ministra właściwego do spraw finansów publicznych, do wydania, w indywidualnej sprawie wnioskodawcy, wyłącznie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacji indywidualnej). Treścią tejże interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny odnosząca się do wyjaśnienia przepisów prawa i informująca o zasadach jego stosowania.

Powyższe oznacza, że Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów w interpretacji indywidualnej, z braku stosownych uprawnień nie może dokonać - na wniosek podatnika - obliczenia konkretnej kwoty należnego podatku dochodowego a jedynie wskazać przepisy, które o tym traktują i je wyjaśnić.

Reasumując z uwagi na opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, w szczególności art. 18 umowy polsko - austriackiej i art. 9, art. 10 i art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stwierdzić należy, że renta inwalidzka tymczasowa wypłacana przez austriacką instytucję osobie zamieszkałej w Polsce podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce, a przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują zwolnienia z opodatkowania tego rodzaju świadczenia. Tymczasowy charakter otrzymywanego od 2007 r. świadczenia rentowego z Austrii, z zastrzeżeniem możliwości odwołania go w każdej chwili i późniejszego potrącania ewentualnej nadpłaty nie stanowi przeszkody do opodatkowania tego dochodu podatkiem dochodowym.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

W związku z dołączeniem do wniosku kserokopii dokumentu, należy zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl