IBPBII/1/415-904/13/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-904/13/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 30 września 2013 r. (wpływ do Biura - 2 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od dochodu przekazanej na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych kwoty - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2013 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od dochodu przekazanej na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych kwoty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni od 1 lipca 2008 r. nabyła prawo do renty rodzinnej po zmarłym mężu i równocześnie z dniem 1 lipca 2008 r. zawiesiła wypłatę świadczenia z powodu osiągania przychodu w kwocie przekraczającej 130% przeciętnego wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia na umowę o pracę na pełnym etacie.

Wniosek o interpretację indywidualną dotyczy rozliczenia dochodów za rok 2011.

Wnioskodawczyni otrzymała z ZUS zawiadomienie z 18 lutego 2011 r. o rocznym rozliczeniu renty rodzinnej w związku z przychodem osiągniętym za 2010 r., w którym ZUS stwierdził, że w przypadku dokonania wpłaty na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych (FUS) w wysokości 9.399,90 zł zostanie przekazana Wnioskodawczyni kwota świadczenia w wysokości 29.006,72 zł pomniejszona o zaliczkę na podatek dochodowy, składkę na ubezpieczenie zdrowotne oraz składkę na FUS.

W zawiadomieniu była również informacja, że Wnioskodawczyni może albo wpłacić składkę na FUS na podane konto bankowe w ZUS we wskazanym terminie, albo też wyrazić zgodę, aby tego rozliczenia dokonał ZUS poprzez potracenie tej składki ze zwrotu świadczenia. Po wyrażeniu zgody poprzez przesłanie oświadczenia, ZUS dokonał odliczenia wpłaty na FUS i przesłał Wnioskodawczyni decyzję z 18 lutego 2011 r. o rozliczeniu i zwrocie świadczeń po wpłacie na FUS.

Z decyzji wynika, że ZUS dokonał rozliczenia renty rodzinnej w związku z przychodem osiągniętym za 2010 r. i przysługuje Wnioskodawczyni zwrot świadczenia w kwocie 29.006,72 zł po odliczeniu:

* zaliczki na podatek odprowadzonej do Urzędu Skarbowego - 2.927,00 zł,

* składki na ubezpieczenie zdrowotne - łącznie 2.610,60 zł, w tym odliczonej od podatku 2.248,02 zł, odliczonej ze świadczenia 362,58 zł,

* dobrowolnej wpłaty na FUS, tj. 9.399,90 zł.

Po dokonaniu tych odliczeń została Wnioskodawczyni przekazana na rachunek bankowy kwota 14.069,22 zł.

W otrzymanej informacji o dochodach uzyskanych od organu rentowego PIT-11A za 2011 r. wykazano przychód będący dochodem w kwocie 29.006,72 zł, zaliczki na podatek dochodowy w kwocie 2.927,00 zł, składki na ubezpieczenie zdrowotne - 2.248,02 zł. Brak jest natomiast wyszczególnienia kwoty potrąconej przez ZUS, za zgodą Wnioskodawczyni w wysokości 9.399,90 zł, będącej dobrowolną wpłatą na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych (FUS). W związku z tym Wnioskodawczyni nie odliczyła składki na FUS w rozliczeniu PIT-37 za rok 2011, ale wg ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uważa, że ma taką możliwość, pomimo że ZUS nie wyszczególnił tej kwoty w PIT-11A.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia potrąconej w 2011 r. składki na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych (FUS) w wysokości 9.399,90 zł w zeznaniu podatkowym PIT-37 za 2011 r. od sumy dochodów uzyskanych w 2011 r.

Wnioskodawczyni uważa, że zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma prawo w zeznaniu PIT-37 odliczyć od sumy dochodów za rok 2011 potrąconą (tytułem dobrowolnej wpłaty) składkę na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych (FUS) w wysokości 9.399,90 zł, pomimo że ZUS nie wyszczególnił tej potrąconej wpłaty na FUS w rozliczeniu rocznym PIT-11A.

Składka na FUS została doliczona do przychodu (dochodu) za 2011 r. i skumulowała się z dochodem osiągniętym ze stosunku pracy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania, wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm. - w brzmieniu obowiązującym w 2011 r.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a i b) ww. ustawy podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych:

a.

zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,

b.

potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu

- odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni od 1 lipca 2008 r. nabyła prawo do renty rodzinnej po zmarłym mężu i równocześnie z dniem 1 lipca 2008 r. zawiesiła wypłatę świadczenia z powodu osiągania przychodu w kwocie przekraczającej 130% przeciętnego wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia na umowę o pracę na pełnym etacie.

Wnioskodawczyni otrzymała z ZUS zawiadomienie z 18 lutego 2011 r. o rocznym rozliczeniu renty rodzinnej w związku z przychodem osiągniętym za 2010 r., w którym ZUS stwierdził, że w przypadku dokonania wpłaty na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych (FUS) w wysokości 9.399,90 zł zostanie przekazana Wnioskodawczyni kwota świadczenia w wysokości 29.006,72 zł pomniejszona o zaliczkę na podatek dochodowy, składkę na ubezpieczenie zdrowotne oraz składkę na FUS.

W zawiadomieniu była również informacja, że Wnioskodawczyni może albo wpłacić składkę na FUS na podane konto bankowe w ZUS we wskazanym terminie, albo też wyrazić zgodę, aby tego rozliczenia dokonał ZUS poprzez potracenie tej składki ze zwrotu świadczenia.

Po wyrażeniu zgody poprzez przesłanie oświadczenia, ZUS dokonał odliczenia wpłaty na FUS i przesłał Wnioskodawczyni decyzję z 18 lutego 2011 r. o rozliczeniu i zwrocie świadczeń po wpłacie na FUS. Z decyzji tej wynika, że dobrowolna wpłata na FUS została dokonana (potrącona) w kwocie 9.399,90 zł.

Zgodnie z art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227 z późn. zm.) prawo do emerytury lub renty ulega zawieszeniu lub świadczenia te ulegają zmniejszeniu, na zasadach określonych w ust. 3-8 oraz w art. 105, w razie osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 2 oraz z tytułu służby wymienionej w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 6.

Za działalność podlegającą obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 1, uważa się zatrudnienie, służbę lub inną pracę zarobkową albo prowadzenie pozarolniczej działalności, z uwzględnieniem ust. 3 - art. 104 ust. 2 ww. ustawy.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.) obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są pracownikami, z wyłączeniem prokuratorów.

Powyżej wskazane przepisy ustawy o emeryturach i rentach z FUS wraz z przepisami wykonawczymi, jak w szczególności przepisy rozporządzenia z dnia 22 lipca 1992 r. Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad zawieszania lub zmniejszania emerytury lub renty (Dz. U. Nr 58, poz. 290), regulują szczegółowo kwestie zasad zmniejszania świadczenia emerytalnego oraz obowiązki informacyjne świadczeniobiorcy (oświadczenie), pracodawcy oraz urzędu skarbowego w zakresie zawiadamiania o podjęciu lub zaprzestaniu działalności, z której uzyskiwany przychód podlega ubezpieczeniu społecznemu. Po otrzymaniu oświadczenia organ rentowy wydaje stosowną decyzję realizując zmniejszone świadczenie lub je całkowicie zawiesza. Następnie w rozliczeniu rocznym, jak i miesięcznym dokonuje ustalenia, czy przychody świadczeniobiorcy uzasadniały zmniejszoną wypłatę lub jej zawieszenie. Jednocześnie, organ rentowy po ustaleniu, że łączna kwota dochodu emeryta lub rencisty przewyższyła w danym roku kalendarzowym kwotę graniczną dochodu o kwotę niższą niż kwota nienależnie pobranych świadczeń, informuje emeryta (rencistę) o możliwości uniknięcia zwrotu kwoty nienależnie pobranych świadczeń w razie przekazania na Fundusz Ubezpieczenia Społecznego kwoty równej kwocie tego przekroczenia, pomniejszonej o kwotę pobranej zaliczki na podatek dochodowy, i wyznacza termin jej zwrotu.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny i powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż przekazana Wnioskodawczyni w 2011 r. przez ZUS kwota wyrównania z tytułu rozliczenia zawieszenia renty rodzinnej za rok 2010 stanowi dla niej przychód, który winna uwzględnić w zeznaniu o wysokości uzyskanego w 2011 r. dochodu. Jednocześnie, Wnioskodawczyni może odliczyć w zeznaniu za 2011 r. potrącone jej przez ZUS (tytułem dobrowolnej wpłaty), z ww. wyrównania składki na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, skoro kwota ta stanowi wpłatę (poprzez potrącenie) - zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych - na ubezpieczenie Wnioskodawczyni, z jej środków.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl