IBPBII/1/415-9/09/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-9/09/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 5 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* pobierania zaliczek na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych jak również wystawienia informacji PIT-8C - jest prawidłowe

* zastosowania kosztów uzyskania przychodu dla członków zarządu pełniących funkcje na podstawie powołania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania kosztów uzyskania przychodu dla członków zarządu pełniących funkcje na podstawie powołania oraz pobierania zaliczek na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych jak również wystawienia informacji PIT-8C.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Członkowie zarządu wspólnoty otrzymują zgodnie z uchwałą właścicieli lokali podjętą na podstawie art. 22 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali wynagrodzenie w związku z pełnieniem funkcji w zarządzie na podstawie powołania do składu zarządu wspólnoty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W jakiej wysokości należy określić koszty uzyskania przychodów przy dokonywaniu wyżej wymienionej wypłaty. Czy na koniec 2008 r. powinna być wystawiona informacja PIT-8C. Czy wspólnota ma pobierać od członków zarządu miesięczne zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy przy dokonywaniu wypłaty członkom zarządu wynagrodzenia w związku z pełnieniem funkcji w zarządzie nie powinna stosować żadnych kosztów uzyskania przychodów (z wyjątkiem udokumentowanych kosztów związanych z pełnioną funkcją). Wnioskodawca powinien wystawić PIT-8C, zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych gdyż w związku z kwalifikacją wynagrodzenia członków zarządów wspólnoty mieszkaniowej jako "przychodu z innych źródeł" w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dodatkowo wnioskodawca podkreśla, że nie ma obowiązku poboru zaliczek na podatek do wypłaconych wynagrodzeń w związku z pełnieniem funkcji w zarządzie na podstawie powołania do składu zarządu wspólnoty.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Kwestie dotyczące wyboru i wynagradzania członków zarządu wspólnoty mieszkaniowej zostały określone w ustawie z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.).

Według art. 20 ust. 1 tej ustawy, jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami niewyodrębnionymi jest więcej niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona. Czynności zarządu dzieli się na czynności zwykłego zarządu oraz przekraczające zakres zwykłego zarządu. Do grupy tych ostatnich należy ustalenie wynagrodzenia zarządu lub zarządcy nieruchomości wspólnej (art. 22 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy). Czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu wymagają, zgodnie z art. 22 ust. 2 tej ustawy, uchwały właścicieli lokali wyrażającej zgodę na dokonanie tych czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu w formie prawem przewidzianej. Niezależnie od powyższego należy wskazać na art. 28 tej ustawy, według którego właściciel lokalu pełniący obowiązki członka zarządu może żądać od wspólnoty wynagrodzenia odpowiadającego uzasadnionemu nakładowi pracy.

Jak z powyższego wynika, do ustalenia wynagrodzenia członków zarządu będących członkami wspólnoty mieszkaniowej, konieczna jest uchwała wspólnoty mieszkaniowej. Uzyskiwane z tego tytułu wynagrodzenie przez członka zarządu stanowi przychód dla celów podatkowych.

Wypłaty wynagrodzeń dla członków zarządu nie stanowią przychodów o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych, gdyż wspólnota mieszkaniowa jest jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej.

Mając na uwadze powyższe, wypłacane przez wspólnotę mieszkaniową na podstawie uchwały, wynagrodzenia dla członków zarządu z względu na pełnienie przez nich funkcji stanowić będą przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W związku z powyższym wynagrodzenie członków zarządu wspólnoty mieszkaniowej należy zakwalifikować jako "przychód z innych źródeł", w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Przychodem - zgodnie z treścią art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 - są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jak wynika z powyższego wnioskodawca od wypłacanych świadczeń na rzecz członków zarządu wspólnoty przyznanych na podstawie uchwał nie jest obowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, natomiast zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma obowiązek sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Podatnik (członek zarządu wspólnoty) natomiast przychody wykazane w PIT-8C, ma obowiązek wykazać w zeznaniu podatkowym wraz z innymi przychodami i dochodami uzyskanymi w roku podatkowym, jako przychody z innych źródeł - art. 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem w powyższym zakresie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kosztów uzyskania przychodów z tytułu wypłat dokonywanych w związku z pełnieniem funkcji członka zarządu stwierdzić należy, że skoro wypłacane członkom zarządu wspólnoty wynagrodzenia nie są świadczeniami określonymi w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to nie można również zastosować kosztów przewidzianych przez ustawodawcę dla wyżej wymienionego źródła, określonego w art. 22 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy. Tak więc, Wspólnota Mieszkaniowa przy dokonywaniu wypłaty członkom zarządu wynagrodzenia w związku z pełnieniem funkcji w zarządzie nie powinna stosować żadnych kosztów uzyskania przychodu. Co oznacza, że w PIT-8C winna być wykazana cała kwota należności wypłaconych członkom zarządu z tytułu pełnionej funkcji.

Wnioskodawca prezentując swoje stanowisko, stwierdził co prawda, iż przy dokonywaniu wypłat członkom zarządu wynagrodzeń w związku z pełnioną funkcją nie należy stosować żadnych kosztów uzyskania, jednakże jako wyjątek od tej zasady wskazał na udokumentowane koszty związane z pełnioną funkcją członka zarządu.

Z tych też względów w tej części stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl