IBPBII/1/415-89/08/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-89/08/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 24 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania (częściowego zwrotu) przez Spółdzielnię Mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania (częściowego zwrotu) przez Spółdzielnię Mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia Mieszkaniowa, na wniosek lokatora oraz po przedstawieniu przez niego odpowiednich dokumentów, dokonuje dofinansowania w wysokości 50% do wymienionej stolarki okiennej (lokator angażuje 100% własnych środków, natomiast w następnym roku po wymianie otrzymuje dofinansowanie, spełniając wymogi regulaminowe). Lokatorom wystawiane są informacje PIT-8C, a dofinansowanie zostaje zaksięgowane na czynsz i nie ma rozliczenia gotówkowego pomiędzy Spółdzielnią a lokatorem. Wyjątkiem jest sytuacja gdy lokator sprzedaje mieszkanie a dofinansowanie było mu przyznane - wtedy przelewem lub gotówką Spółdzielnia rozlicza się z lokatorem. Przyznane dofinansowanie obniża wysokość czynszu w miesiącu przyznania. Spółdzielnia nie posiada informacji czy lokator zaliczył te wydatki do rozliczenia rocznego jako ulgę remontową, gdy ta jeszcze przysługiwała. Zaznaczyć należy, iż dofinansowanie dokonywane jest z funduszu remontowego, który tworzony jest z wpłat lokatorów. Spółdzielnia jest w posiadaniu interpretacji indywidualnej IBPB2/415-398/07/ASz dotyczącej stolarki okiennej, jednakże w ostatnim czasie wydano wyroki dotyczące przedmiotowej sprawy, tj. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach - I SA/Gl 914/07 oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy - I SA/Bd 830/07.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Spółdzielnia powinna wystawiać lokatorom informację PIT-8C w związku ze zmianą przepisów podatkowych.

Czy lokatorom, którzy wymienili stolarkę w ostatnim czasie i nie ujęli jej w uldze remontowej wystarczyłaby jedynie informacja o uzyskanym dofinansowaniu i nie powinni tego ujmować w zeznaniu rocznym w innych źródłach przychodu.

Zdaniem wnioskodawcy, dofinansowanie dla lokatorów należy rozgraniczyć: dla osób, które ujęły wymianę w uldze remontowej należy wystawić informację PIT-8C, natomiast dla osób, które tego nie uczyniły, należy wystawić jedynie informację o przyznanym dofinansowaniu i poinformować, iż nie ujmują tego w zeznaniu rocznym.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Na wstępie zauważyć należy, iż w zakresie będącym przedmiotem wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji nie nastąpiła żadna zmiana przepisów prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniami w przepisie wymienionymi, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Z kolei, zgodnie z postanowieniami art. 20 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy podatkowej za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Wskazany przez ustawodawcę w art. 20 ust. 1 ww. ustawy katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera on jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do innych źródeł.

Z uwagi na to, iż w zwolnieniach przedmiotowych brak jest regulacji, które zwalniałyby od podatku kwoty, jakie Spółdzielnia mieszkaniowa wypłaca członkom (lokatorom) Spółdzielni tytułem częściowego zwrotu (dofinansowania) uprzednio poniesionych wydatków (kosztów) na wymianę stolarki okiennej przyjąć należy, iż zwrócone kwoty podlegają opodatkowaniu.

W konsekwencji powyższych przepisów należy stwierdzić, iż kwota częściowego zwrotu przez Spółdzielnię z tego tytułu jest źródłem przychodu, z którego dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Mimo, iż Spółdzielnia dokonuje zwrotu z funduszu remontowego, który w całości finansowany jest ze składek członków (lokatorów) Spółdzielni, to otrzymany od Spółdzielni częściowy zwrot wydatków stanowi dla podatnika przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, który należy wykazać w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym powstał przychód. Podkreślić bowiem należy, iż z chwilą przekazania na fundusz remontowy składek przez członków (lokatorów), składki te tworzą przychód Spółdzielni, którym odtąd dysponuje ona jako samoistny podmiot. Członkowie (lokatorzy) Spółdzielni otrzymują zatem środki finansowe z rachunku innego podmiotu, z dochodów tego podmiotu.

Nie ma żadnych podstaw prawnych, aby - tak jak stwierdza wnioskodawca - rozgraniczać dofinansowanie, tj. wystawić informację PIT-8C tylko dla osób, które w związku z wymianą stolarki okiennej korzystały z ulgi remontowej, a dla pozostałych wystawić jedynie informację o przyznanym dofinansowaniu i poinformować, iż nie ujmują kwoty dofinansowania w zeznaniu rocznym.

Stwierdzić bowiem należy, że "wygaśnięcie" tzw. ulgi remontowej nie spowodowało żadnych zmian w uregulowaniach art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wyżej wykazano, zapis art. 20 ww. ustawy nakazuje zaliczyć do przychodu wszystkie przysporzenia majątkowe, które nie zostały zaliczone do pozostałych kategorii źródeł przychodów wymienionych w powołanej ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy czym podkreślić należy, iż podatnicy, którzy uprzednio korzystali z odliczeń wydatków w ramach ulgi na remont i modernizację, a następnie otrzymali zwrot (w całości bądź w części) tych wydatków, i ma do nich zastosowanie art. 6 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509, z późn. zm.) lub art. 12 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956, z późn. zm.), mają prawo wyboru uwzględnienia zwrotu w zeznaniu podatkowym. Tym samym rozliczenia tej kwoty w zeznaniu podatnik może dokonać uwzględniając całą kwotę w wierszu "Inne źródła" w części "Dochody/Straty ze źródeł przychodów" albo jako doliczenie do podatku w wysokości 19% otrzymanego zwrotu, jeżeli w latach ubiegłych kwota w tej wysokości stanowiła podstawę wyliczenia kwoty przysługującego odliczenia z tytułu poniesienia wydatków na remont i modernizację.

Reasumując, generalnie otrzymany przez członków Spółdzielni zwrot części wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej (dofinansowanie) należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł - za wyjątkiem przypadków, gdy powołane wyżej ustawowe uregulowania pozwalają tego rodzaju zwrot doliczyć do podatku w wysokości 19% otrzymanego zwrotu.

W świetle zapisu art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu karbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Na Spółdzielni, która dokonała częściowego zwrotu (refundacji - dofinansowania) poniesionych wydatków remontowych ciąży zatem obowiązek sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz właściwemu organowi podatkowemu informacji PIT-8C o wysokości uzyskanego przychodu, w terminie i na zasadach określonych w ww. art. 42a ustawy.

W świetle powołanych wyżej przepisów prawa oraz przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zauważyć należy, iż powołane we wniosku wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach oraz Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa. Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl