IBPBII/1/415-880/13/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-880/13/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) #8722; Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 20 września 2013 r. (data wpływu do Biura - 23 września 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń wypłacanych z tytułu świadczenia usług doradczych #8722; jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2013 r. do Biura wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń wypłacanych z tytułu świadczenia usług doradczych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, zatrudniającą osoby fizyczne (menadżerów) na podstawie umów o pracę. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży artykułów higienicznych, m.in. papierów toaletowych, ręczników papierowych i chusteczek higienicznych. Spółka jest zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług czynny. Spółka rozważa zawarcie umowy o świadczenie usług doradczych (dalej: "umowa") ze spółką jawną, której wspólnikami będą menadżerowie. Aktualnie menadżerowie wykonują na podstawie umów o pracę zarówno czynności o charakterze zarządzania przedsiębiorstwem, jak i doradczym, eksperckim. W pewnym zakresie czynności doradcze realizowane przez spółkę jawną będą się pokrywały z czynnościami wykonywanymi obecnie przez menadżerów na podstawie umów o pracę.

Spółka jawna będzie przedsiębiorcą, zarejestrowanym w KRS i będzie zarejestrowana jako podatnik od towarów i usług czynny. Z tytułu wykonywania usług na rzecz Spółki, spółka jawna będzie wystawiała faktury VAT. Płatność na rzecz spółki jawnej będzie płatnością globalną. Ewentualny podział zysku pomiędzy jej poszczególnych wspólników będzie następował na podstawie zasad ustalonych w umowie spółki jawnej.

Zawarcie przez Spółkę umowy ze spółką jawną spowoduje, że czynności doradcze świadczone dotychczas przez każdego z menadżerów oddzielnie, będą świadczone przez specjalnie w tym celu powołaną spółkę jawną, zaś czynności zarządcze będą wykonywane przez menadżerów na dotychczasowych zasadach (takie zasady mają obowiązywać od 1 stycznia 2014 r.).

Zgodnie z umową, Spółka zleci spółce jawnej do wykonania w zamian za wynagrodzenie usługi obejmujące w szczególności:

Doradztwo w zakresie sprzedaży:

* przygotowywanie opracowań dotyczących strategii krótko i długoterminowych Spółki na rynku polskim i na rynkach zagranicznych,

* opracowywanie koncepcji systemów dystrybucji i sprzedaży produktów Spółki,

* przygotowywanie raportów i analiz w zakresie możliwości rozwoju rynku dla dystrybucji produktów Spółki,

* przygotowywanie zasad polityki handlowej, współtworzenie polityki cenowej Spółki.

Doradztwo w zakresie realizacji inwestycji:

* przygotowywanie planów inwestycyjnych Spółki w formie raportów, analiz oraz szczegółowych harmonogramów, itp.,

* przygotowywanie rekomendacji w zakresie możliwości poprawy efektywności procesów biznesowych realizowanych w przedsiębiorstwie Spółki,

* badanie, przegląd i weryfikację danych dotyczących dostępnych technologii na rynku, na którym działa Spółka,

* udzielanie konsultacji w zakresie decyzji inwestycyjnych dotyczących rozpoczęcia lub rozszerzenia produkcji o nowe asortymenty.

Doradztwo w zakresie działalności operacyjnej:

* przygotowanie budżetu kosztów stałych w oparciu o wskazane przez zlecającego założenia,

* opracowanie krótko i długoterminowych szczegółowych planów strategicznych w zakresie planowania zakupów surowców i materiałów do produkcji,

* analizę efektywności planowania produkcji,

* doradztwo w zakresie warunków bezpieczeństwa pracy, przestrzegania przepisów bhp,

* opiniowanie możliwości poprawy efektywności projektów realizowanych w przedsiębiorstwie,

* doradztwo w zakresie ustalania struktury i zasad wynagradzania pracowników.

Doradztwo w zakresie przetwórstwa i organizacji produkcji:

* opracowywanie koncepcji produktu i procesu technologicznego (wdrażanie nowych produktów, modernizacja istniejących) w formie raportów, analiz, itp.,

* tworzenie systemu ciągłego podnoszenia jakości i wydajności pracy oraz optymalizacji wszystkich procesów w obszarze organizacji produkcji,

* przygotowanie analiz rentowności projektów inwestycyjnych,

* opracowywanie systemu nadzoru nad sprawnością maszyn i urządzeń linii produkcyjnych (planowanie i realizacja nowych zakupów, remontów, modernizacji),

* doradztwo w zakresie projektowania narzędzi i przyrządów technologicznych,

* doradztwo w zakresie: wdrożenia do produkcji nowych wyrobów i detali oraz optymalizacji produkcji wyrobów wdrożonych.

Doradztwo w zakresie marketingu:

* analiza założeń Spółki i udzielanie konsultacji w procesie ustalania i zatwierdzania zadań i celów sprzedaży,

* opracowywanie i aktualizacja strategii marketingowej, badanie potencjału rynkowego, itp.,

* przygotowywanie analiz rynku ukierunkowanych na identyfikację nowych klientów i produktów,

* wyszukiwanie i analiza projektów podobnych w charakterze do projektów prowadzonych lub planowanych przez spółkę (w tym projektów w zakresie przejęć i fuzji),

Doradztwo w zakresie finansów:

* opiniowanie podejmowania kluczowych dla Spółki decyzji finansowych,

* doradztwo w zakresie planów inwestycyjnych Spółki,

* analiza rozwiązań zapewniających optymalną rentowność Spółki, jak również związanych z przyszłością Spółki - fuzje, przejęcia, reorganizacja lub sprzedaż marek, etc,

* doradztwo w zakresie sposobu kontroli kosztów działalności wszystkich struktur przedsiębiorstwa względem budżetu: kredytu, należności, płynność etc, doradztwo w zakresie optymalizacji kosztowej funkcjonowania Spółki,

* analiza ryzyka finansowego inwestycji, transakcji, lokat, itp., rekomendacja inwestycji, przygotowywanie raportów, analiz i zaleceń w tym zakresie,

* opracowywanie, analizowanie krótko, średnio i długoterminowych strategii i planów finansowych Spółki,

* przygotowywanie rekomendacji w sterowaniu płynnością finansową Spółki,

* doradztwo w zakresie kontroli i rozliczeń z pracownikami Spółki,

* opiniowanie prawidłowości rozliczeń podatkowych.

Wnioskodawca podkreślił, że wymienione powyżej czynności doradcze będą świadczone przez spółkę jawną samodzielnie; ich realizacja będzie miała charakter projektowy (nie będą zastrzegane miesięczne limity godzinowe i usługi będą wynagradzane ryczałtowo); będą co do zasady świadczone w czasie i miejscu wybranym przez spółkę jawną (i pomimo, że w praktyce będą wykonywane w siedzibie Spółki, to wedle uznania spółki jawnej będą mogły być wykonywane również poza jej siedzibą, chyba, że z natury danej usługi będzie wynikało, że jej świadczenie poza siedzibą Spółki byłoby nadmiernie uciążliwe); spółka jawna będzie ponosiła pełną odpowiedzialność za świadczone usługi oraz spółka jawna będzie ponosiła pełne ryzyko gospodarcze związane ze świadczonymi na rzecz Spółki usługami. Po spełnieniu określonych w umowie celów, spółka jawna będzie uprawniona do otrzymania dodatkowego wynagrodzenia. W ramach swoich obowiązków, spółka jawna będzie przedstawiała comiesięczny raport dokumentujący przebieg wykonanych w danym miesiącu usług doradczych na rzecz Spółki obejmujący listę korespondencji (w tym e-mail) oraz ewentualnie raportów, opracowań, analiz, rekomendacji, etc, sporządzonych na rzecz Spółki w ramach świadczonych usług.

Zatem z dniem 1 stycznia 2014 r. usługi o charakterze zarządczym byłyby świadczone przez menadżerów na rzecz Spółki na dotychczasowych zasadach (umowy o pracę), zaś usługi doradcze byłyby świadczone przez spółkę jawną na podstawie ww. umowy.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Spółka jako podmiot wypłacający wynagrodzenie na rzecz spółki jawnej z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy, o których mowa w przedstawionym wyżej stanie faktycznym, będzie zobowiązana do obliczenia, poboru i wpłacenia zaliczek (płatnik) na podatek dochodowy od osób fizycznych, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on płatnikiem, tj. nie będzie zobowiązany do obliczenia, poboru i wpłacenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzenia wypłacanego spółce jawnej za usługi doradcze świadczone na podstawie umowy.

Wnioskodawca przywołał treść art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazał, że w celu ustalenia, czy w opisywanym stanie faktycznym Spółka będzie pełniła funkcję płatnika w rozumieniu powołanego art. 41 ust. 1 ww. ustawy, konieczne jest ustalenie, czy dochody wypłacane na rzecz spółki jawnej będą dotyczyły pozarolniczej działalności gospodarczej, gdyż w takim przypadku, na mocy art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy, obowiązek wpłacania zaliczek na podatek dochodowy spoczywa na podatnikach, czyli w opisywanej sytuacji na przyszłych wspólnikach spółki jawnej, będących osobami fizycznymi.

Zgodnie z definicją, pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Dodatkowo, zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Jak wskazano w stanie faktycznym, spółka jawna będzie ponosić pełne ryzyko prowadzonej działalności gospodarczej, będzie ponosić odpowiedzialność za świadczone usługi oraz nie będzie podlegała kierownictwu Spółki w zakresie sposobu oraz miejsca i czasu wykonywania usług, tym samym będzie miała możliwość określenia, jakiego miejsca i czasu wymaga charakter czynności realizowanych w ramach świadczonych usług. Tym samym należy przyjąć, że w przypadku spółki jawnej nie zostaną łącznie spełnione powyższe warunki. Nie będzie zatem podstaw do twierdzenia, że działalność spółki jawnej nie ma cech działalności gospodarczej.

Jednocześnie na podstawie art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, czyli za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jak się podkreśla w doktrynie, zapis ten stanowi jednoznaczne potwierdzenie faktu, że przychody wspólnika będącego osobą fizyczną z udziału w spółce nieposiadającej osobowości prawnej (cywilna, jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna) są przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej (tak m.in. Marciniuk, Komentarz, str. 48, wyd. 14, Warszawa 2013).

Z powyższego wynika zatem, że wszelkie przychody wspólnika z udziału w spółce jawnej będą stanowiły przychody z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.

Jednocześnie, mając na uwadze treść art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca podkreślił, że przychody z tytułu usług świadczonych przez spółkę jawną nie będą mogły być zakwalifikowane do przychodów wymienionych w art. 13 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, czyli nie będą uznane za przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym zawieranych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też kontraktu menadżerskiego. W doktrynie oraz w interpretacjach podatkowych podkreśla się, że istotną cechą ww. umów jest stałe wykonywanie czynności zarządzania przedsiębiorstwem zleceniodawcy przez przyjmującego zlecenie (menadżerów), na rachunek przedsiębiorcy i na jego ryzyko (tak np.: interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 24 października 2012 r., znak: IPPB1/415-963/12-3/JB, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 maja 2010 r., znak: IPPB1/415-202/10-2/AG).

Analiza charakteru czynności, które mają być wykonywane przez spółkę jawną prowadzi do uznania, że nie będzie ona wykonywała jakichkolwiek czynności mających cechy kontraktu menadżerskiego, czynności zarządzania przedsiębiorstwem, czy też podobnych umów. Nie ma wątpliwości, że dotyczą one wyłącznie usług o charakterze specjalistycznym, doradczym i nie obejmują swoim zakresem czynności dotyczących zarządzania przedsiębiorstwem (takie czynności będą wykonywane przez menadżerów na podstawie umów o pracę). Ich istotą jest bowiem doradztwo i wykonywanie projektów, analiz i zaleceń dla odpowiednich organów Spółki. Spółka jawna (tym samym również Wnioskodawca) nie będzie posiadała uprawnień do składania oświadczeń woli (nabywania praw i zaciągania zobowiązań) w imieniu Spółki w związku z wykonywaniem czynności objętych umową.

W konsekwencji, z zakresu usług, które spółka jawna będzie wykonywała na rzecz Spółki, nie wynika, aby Spółka miała powierzyć spółce jawnej jakiekolwiek czynności kierowania czy też zarządzania przedsiębiorstwem. Będzie to bowiem szereg czynności, których istotą jest doradztwo i które, co istotne, nie będą się pokrywać ze świadczonymi przez wspólników spółki jawnej czynnościami o charakterze zarządczym na podstawie umów o pracę.

Należy również podkreślić, że z uwagi na fakt, iż stroną umowy o świadczenie usług doradczych będzie spółka jawna, przychodów z tytułu ich świadczenia nie można zaliczyć do pozostałych przychodów wskazanych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-8 oraz art. 18.

Tym samym, przychody z tytułu usług, które spółka jawna zamierza świadczyć na rzecz Spółki na podstawie umowy, powinny być na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakwalifikowane do źródła przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, czyli pozarolniczej działalności gospodarczej.

W konsekwencji, w opisywanej sytuacji nie znajdzie zastosowania art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza, że na Spółce nie będzie ciążył obowiązek obliczenia, pobrania i wpłacenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzenia wypłacanego spółce jawnej za świadczenie usług doradczych. Jak wskazano powyżej, w przedstawionym stanie faktycznym, to na wspólnikach spółki jawnej będzie ciążył obowiązek wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 1ww. ustawy.

Dodatkowo, Wnioskodawca potwierdził, że będzie na nim ciążył obowiązek pobierania zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzenia wypłacanego przyszłym wspólnikom spółki jawnej na podstawie umowy o pracę, na podstawie art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Analogiczne stanowisko prezentowane jest w licznych interpretacjach przepisów prawa podatkowego. Jako przykład można wymienić interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 stycznia 2013 r., znak: IPPB1/415-1503/12-4/EC, interpretację z 17 kwietnia 2012 r., znak: IPPB2/415-124/12-2/MG, interpretację z 13 sierpnia 2010 r., sygn. IPPB1/415-545/10-4/ES, interpretację z 18 stycznia 2010 r., sygn. IPPB1/415-834/09-2/AG, interpretacja z 26 sierpnia 2009 r., znak: IPPB1/415-455/09-2/AG.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz wskazanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie będzie miał obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzenia wypłacanego spółce jawnej za świadczenie usług doradczych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

* pkt 2 - działalność wykonywana osobiście,

* pkt 3 - pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Przy czym, w myśl art. 5b ust. 1 cyt. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Wyłączenie, o którym mowa w art. 5a pkt 6 ww. ustawy, obejmuje więc m.in. przychody uzyskane z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej powyżej ustawy. Poszczególne kategorie tych przychodów wymieniono w art. 13 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 5a pkt 6 tej ustawy, prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza).

Zgodnie z art. 5a pkt 26 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną oznacza to spółkę niebędącą podatnikiem podatku dochodowego.

W myśl natomiast art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Z art. 13 pkt 9 ww. ustawy wynika, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze - przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej - nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy. Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Czynności zarządcze dotyczą określonej osoby, tym samym mogą być dokonywane bezpośrednio przez tę osobę.

Jednocześnie, z uwagi na fakt, iż w przypadku zawarcia umowy powierzającej zarząd przedsiębiorstwem występuje duża dowolność nazewnictwa, przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy nie tylko przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie, kontraktu menedżerskiego, lecz wszelkich umów o podobnym charakterze, z których wynika, że podatnikowi, w drodze umowy cywilnoprawnej, zostało zlecone sprawowanie zarządu przedsiębiorstwem, spółką czy instytucją. Natomiast wyjątek, o którym mowa w powołanym przepisie dotyczy sytuacji, gdy podatnik powołany został np. do składu zarządu, rady nadzorczej, komisji lub innych organów stanowiących osoby prawnej; w takiej sytuacji uzyskane przez niego przychody będą przychodami w rozumieniu art. 13 pkt 7, a nie art. 13 pkt 9 ww. ustawy. Powołanie bowiem podatnika np. do składu zarządu, bez względu na sposób jego powołania, stanowi okoliczność, która powoduje tylko zmianę kwalifikacji przychodu, jednakże w ramach działalności wykonywanej osobiście.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, zatrudniającą osoby fizyczne (menadżerów) na podstawie umów o pracę. Obecnie Spółka rozważa zawarcie umowy o świadczenie usług doradczych ze spółką jawną, której wspólnikami będą menadżerowie. Aktualnie menadżerowie wykonują na podstawie umów o pracę zarówno czynności o charakterze zarządzania przedsiębiorstwem, jak i doradczym, eksperckim. W pewnym zakresie czynności doradcze realizowane przez spółkę jawną będą się pokrywały z czynnościami wykonywanymi obecnie przez menadżerów na podstawie umów o pracę.

Z tytułu wykonywania usług na rzecz Spółki, spółka jawna będzie wystawiała faktury VAT. Płatność na rzecz spółki jawnej będzie płatnością globalną. Ewentualny podział zysku pomiędzy jej poszczególnych wspólników będzie następował na podstawie zasad ustalonych w umowie spółki jawnej.

Zawarcie przez Spółkę umowy ze spółką jawną spowoduje, że czynności doradcze świadczone dotychczas przez każdego z menadżerów oddzielnie, będą świadczone przez specjalnie w tym celu powołaną spółkę jawną, zaś czynności zarządcze będą wykonywane przez menadżerów na dotychczasowych zasadach (takie zasady mają obowiązywać od 1 stycznia 2014 r.).

Wymienione powyżej czynności doradcze będą świadczone przez spółkę jawną samodzielnie, ich realizacja będzie miała charakter projektowy (nie będą zastrzegane miesięczne limity godzinowe i usługi będą wynagradzane ryczałtowo), będą co do zasady świadczone w czasie i miejscu wybranym przez spółkę jawną, spółka jawna będzie ponosiła pełną odpowiedzialność za świadczone usługi oraz spółka jawna będzie ponosiła pełne ryzyko gospodarcze związane ze świadczonymi na rzecz Spółki usługami. Po spełnieniu określonych w umowie celów, spółka jawna będzie uprawniona do otrzymania dodatkowego wynagrodzenia. W ramach swoich obowiązków, spółka jawna będzie przedstawiała comiesięczny raport dokumentujący przebieg wykonanych w danym miesiącu usług doradczych na rzecz Spółki obejmujący listę korespondencji (w tym e-mail) oraz ewentualnie raportów, opracowań, analiz, rekomendacji, etc, sporządzonych na rzecz Spółki w ramach świadczonych usług.

Z uwagi na bezspornie osobisty charakter usług zarządzania lub umów o podobnym charakterze, ustawodawca zawarł w treści art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regulację szczególną, stanowiącą, iż przychody z tego tytułu są przychodami z osobiście wykonywanej działalności, nawet gdy umowy te zawierane są przez autonomiczne podmioty gospodarcze, tj. osobę fizyczną prowadzącą działalność, spółkę cywilną, czy spółkę komandytową.

Dochody podatnika osiągającego przychody z osobiście wykonywanej działalności, o której mowa w art. 13 pkt 9 ustawy, podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, są obowiązane, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przyjmując za Wnioskodawcą, że zawarta przez Wnioskodawcę umowa o świadczenie usług doradczych nie będzie miała charakteru umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menadżerskiego lub umowy o podobnym charakterze, usługi doradcze świadczone przez menadżerów na rzecz Wnioskodawcy - wykonywane w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki jawnej - stanowić będą przychody z prowadzonej przez nich pozarolniczej działalności gospodarczej.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, z tytułu wypłacanego wynagrodzenia za wykonywanie opisanych we wniosku usług. Jednocześnie zauważyć należy, iż jeżeli wykonywane przez osoby fizyczne, w ramach zawartych umów o świadczenie usług, czynności w rzeczywistości (choćby częściowo) będą nosiły znamiona kontraktu menadżerskiego mogą zostać uznane za umowę o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontrakt menedżerski lub umowę o podobnym charakterze, co dla Wnioskodawcy skutkować będzie powstaniem obowiązku płatnika, o którym mowa w cytowanym powyżej art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym miejscu podkreślić należy, iż w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, Organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, czy czynności wykonywane w ramach umowy o współpracy, tj. usługi doradcze nie odpowiadają czynnościom wykonywanym w ramach usług zarządzania. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Jednocześnie informuje się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Oznacza to, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy w zakresie obowiązków płatnika i nie wywołuje skutków prawnych dla innych podmiotów (podatników).

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego - wskazać należy, iż orzeczenia te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl