IBPBII/1/415-88/08/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-88/08/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 24 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania (zwrotu) przez Spółdzielnię Mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę przewodów spalinowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania (zwrotu) przez Spółdzielnię Mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę przewodów spalinowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z koniecznością wymiany piecy dwufunkcyjnych, Spółdzielnia Mieszkaniowa, na wniosek lokatora oraz po przedstawieniu przez niego odpowiednich dokumentów, dokonuje dofinansowania w wysokości 100% do wymienionego przewodu spalinowego, kosztów montażu oraz kosztów uruchomienia systemu powietrzno-spalinowego (lokator angażuje 100% własnych środków, natomiast po wymianie otrzymuje dofinansowanie, spełniając wymogi regulaminowe). Zakup pieca pozostaje w gestii lokatora i Spółdzielnia nie zwraca kosztów tego zakupu. Dofinansowanie (zgodnie z wolą lokatora) może zostać zaksięgowane na czynszu lub zostać przelane na rachunek bankowy lokatora. Przyznane i zaksięgowane na czynszu dofinansowanie obniży wysokość czynszu w miesiącu przyznania. Dofinansowanie dokonywane jest z funduszu remontowego, który tworzony jest z wpłat lokatorów. Podobna sytuacja odnosi się do stolarki okiennej i Spółdzielnia jest w posiadaniu interpretacji indywidualnej IBPB2/415-398/07/ASz dotyczącej stolarki okiennej, jednakże w ostatnim czasie wydano wyroki dotyczące przedmiotowej sprawy, tj. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach - I SA/Gl 914/07 oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy - I SA/Bd 830/07.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Spółdzielnia powinna wystawiać lokatorom informację PIT-8C.

Czy lokatorom, którzy wymienili przewody spalinowe i ponieśli w związku z tym koszty wystarczy informacja o uzyskanym dofinansowaniu i czy powinni to ująć w zeznaniu rocznym w innych źródłach przychodu.

Zdaniem wnioskodawcy, nie zachodzi tutaj konieczność wystawiania informacji PIT-8C. Lokatora należy poinformować o wysokości dofinansowania. Osoba otrzymująca dofinansowanie nie powinna ujmować tego w zeznaniu rocznym.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniami w przepisie wymienionymi, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Z kolei, zgodnie z postanowieniami art. 20 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy podatkowej za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Wskazany przez ustawodawcę w art. 20 ust. 1 ww. ustawy katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera on jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do innych źródeł.

Z uwagi na to, iż w zwolnieniach przedmiotowych brak jest regulacji, które zwalniałyby od podatku kwoty, jakie Spółdzielnia mieszkaniowa wypłaci członkom (lokatorom) Spółdzielni tytułem zwrotu (dofinansowania) uprzednio poniesionych wydatków (kosztów) na wymianę przewodów spalinowych, kosztów montaży oraz kosztów uruchomienia systemu powietrzno-spalinowego przyjąć należy, iż zwrócone kwoty podlegają opodatkowaniu.

W konsekwencji powyższych przepisów należy stwierdzić, iż kwota zwrotu wydatków przez Spółdzielnię z tego tytułu będzie źródłem przychodu, z którego dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Mimo, iż Spółdzielnia dokona zwrotu z funduszu remontowego, który w całości finansowany jest ze składek członków (lokatorów) Spółdzielni, to otrzymany od Spółdzielni zwrot wydatków stanowić będzie dla podatnika przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, który należy wykazać w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym powstanie przychód. Podkreślić bowiem należy, iż z chwilą przekazania na fundusz remontowy składek przez członków (lokatorów), składki te tworzą przychód Spółdzielni, którym odtąd dysponuje ona jako samoistny podmiot. Członkowie (lokatorzy) Spółdzielni otrzymają zatem środki finansowe z rachunku innego podmiotu, z dochodów tego podmiotu.

W świetle zapisu art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu karbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Na Spółdzielni, która dokonała zwrotu (dofinansowania - refundacji) poniesionych wydatków remontowych ciąży zatem obowiązek sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz właściwemu organowi podatkowemu informacji PIT-8C o wysokości uzyskanego przychodu, w terminie i na zasadach określonych w ww. art. 42a ustawy.

W świetle powołanych wyżej przepisów prawa oraz przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważyć należy, iż powołane we wniosku wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach oraz Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa. Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl