IBPBII/1/415-873/10/HK - Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych wartości nieodpłatnych świadczeń dotyczących przekazania uczestnikom programu prowadzonego przez gminę komputerów wraz z dostępem do sieci Internet.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-873/10/HK Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych wartości nieodpłatnych świadczeń dotyczących przekazania uczestnikom programu prowadzonego przez gminę komputerów wraz z dostępem do sieci Internet.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 25 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wartości świadczeń w postaci umożliwienia nieodpłatnego użytkowania komputera wraz z Internetem oraz nieodpłatnego przekazania tegoż sprzętu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wartości świadczeń w postaci umożliwienia nieodpłatnego użytkowania komputera wraz z Internetem oraz nieodpłatnego przekazania tegoż sprzętu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina X będzie realizować projekt "..." w ramach programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Głównym celem projektu będzie zapewnienie dostępu do Internetu dla 60 gospodarstw domowych z terenu Gminy X, zagrożonych wykluczeniem cyfrowym z powodu trudnej sytuacji materialnej lub niepełnosprawności. Cel ten zostanie osiągnięty przez wyposażenie wytypowanych gospodarstw domowych w sprzęt i zapewnienie im połączenia internetowego. Komputery mają być udostępnione każdemu z beneficjentów w miejscu jego zamieszkania. Jednocześnie uczestnicy projektu wezmą udział w szkoleniach z zakresu obsługi komputera oraz podstaw Internetu i poczty elektronicznej. Udostępnienie sprzętu ma charakter warunkowy i podlega ciągłej kontroli w czasie trwania projektu. Uczestnicy projektu będą zobowiązani do nieodpłatnego przyjęcia do użytkowania i wykorzystania zgodnie z przeznaczeniem sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem i dostępem do Internetu przez okres realizacji projektu tj. 27 miesięcy, oraz utrzymanie rezultatów tego projektu przez kolejne 5 lat.

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 został zatwierdzony przez Komisję Europejska 2 października 2007 r. i przyjęty przez Radę Ministrów Rzeczypostpolitaej Polskiej 30 października 2007 r.

Gmina X otrzyma na ten cel wsparcie w wysokości 85% kwalifikujących się wydatków, 15% wydatków zostanie pokrytych ze środków własnych zabezpieczonych na podstwie Uchwały Rady Gminy X z dnia 28 kwietnia 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy umożliwienie nieodpłatnego użytkowania komputera wraz z Internetem będzie dla uczestnika programu przychodem.

2.

Czy nieodpłatne przekazanie sprzętu po zakończeniu projektu będzie dla uczestnika projektu przychodem.

3.

Czy nieodpłatne użytkowanie i nieodpłatne przekazanie sprzętu, o którym mowa w pytaniu 1) i 2), mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych wymienionych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy wobec powyższego Gmina nie ma obowiązku sporządzania dla uczestników programu informacji PIT-8C.

Gmina stoi na stanowisku, iż osoby fizyczne biorące udział w projekcie uzyskają przychód z innych źródeł, zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym wnioskodawca uważa, iż nie będzie mieć obowiązku sporządzenia dla uczestników programu informacji PIT- 8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Stosownie natomiast do treści art. 11 ust. 2a ww. ustawy-wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 powyższej ustawy źródłami przychodów są inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użycie w tym przepisie sformułowania "w szczególności" oznacza, że jest to wyliczenie przykładowe. Zatem do tej kategorii źródła należy zaliczyć każde przysporzenie majątkowe, które uzyskuje osoba fizyczna, a którego nie można zaliczyć do pozostałych kategorii źródeł określonych w art. 10 ust. 1 ww. ustawy.

Natomiast na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Na podstawie powołanego wyżej przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, o ile dochody te spełniają łącznie następujące przesłanki:

1.

podatnik otrzymał nieodpłatne świadczenie, świadczenie częściowo odpłatne lub świadczenie rzeczowe (w naturze),

2.

świadczenie to jest finansowane lub współfinansowane ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,

3.

świadczenie zostało przekazane w ramach rządowych programów.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z powyższych warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Gmina X będzie realizować projekt "..." w ramach programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Głównym celem projektu będzie zapewnienie dostępu do Internetu dla 60 gospodarstw domowych z terenu Gminy X, zagrożonych wykluczeniem cyfrowym z powodu trudnej sytuacji materialnej lub niepełnosprawności. Cel ten zostanie osiągnięty przez wyposażenie wytypowanych gospodarstw domowych w sprzęt i zapewnienie im połączenia internetowego. Komputery mają być udostępnione każdemu z beneficjentów w miejscu jego zamieszkania. Jednocześnie uczestnicy projektu wezmą udział w szkoleniach z zakresu obsługi komputera oraz podstaw Internetu i poczty elektronicznej.

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 został zatwierdzony przez Komisję Europejska 2 października 2007 r. i przyjęty przez Radę Ministrów Rzeczypostpolitej Polskiej 30 października 2007 r. Gmina X otrzyma na ten cel wsparcie w wysokości 85% kwalifikujących się wydatków, 15% wydatków zostanie pokrytych ze środków własnych zabezpieczonych na podstwie Uchwały Rady Gminy X z dnia 28 kwietnia 2010 r.

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka jest jednym z programów służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności), który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.

Zgodnie z art. 25 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.) minister do spraw rozwoju regionalnego jest instytucją zarządzającą Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. Tekst Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 został zaakceptowany decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) z dnia 1 października 2007 r. w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka w ramach pomocy wspólnotowej EFRR objętego celem "Konwergencja" w Polsce oraz przyjęty uchwałą Rady Ministrów z 5 października 2007 r. w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Działanie: 8.3 "Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu - eInclusion" realizowane jest w ramach Priorytetu: 8 "Społeczeństwo Informacyjne - zwiększenie innowacyjności gospodarki" w ramach ww. Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Celem działania jest zwiększenie możliwości dostępu do Internetu. Instytucje, które w ramach Działania otrzymują dofinansowanie na ten cel, mogą pomóc osobom, które mają utrudniony dostęp do Internetu. Beneficjentami tegoż działania mogą być:

- jednostki samorządu terytorialnego,

- konsorcja jednostek samorządu terytorialnego,

- konsorcja jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami rządowymi.

Jak wyżej wskazano - instytucją zarządzającą programem jest minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego. Zatem przedstawiony we wniosku projekt realizowany jest w ramach programu rządowego.

W związku z powyższym w przedstawionym zdarzeniu przyszłym świadczenia w postaci umożliwienia nieodpłatnego użytkowania komputera wraz z Internetem oraz nieodpłatnego przekazania sprzętu po zakończeniu projektu będą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż zostaną spełnione wszystkie przesłanki uprawniające do zastosowania ww. zwolnienia. Zatem na Gminie nie będzie ciążył obowiązek sporządzania dla uczestników powyższego programu informacji PIT-8C.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl