IBPBII/1/415-841/09/MK - Skutki podatkowe przeznaczenia na sfinansowanie modernizacji dochodu uzyskanego ze sprzedaży poddasza na cele mieszkaniowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-841/09/MK Skutki podatkowe przeznaczenia na sfinansowanie modernizacji dochodu uzyskanego ze sprzedaży poddasza na cele mieszkaniowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 2 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przeznaczenia dochodu uzyskanego ze sprzedaży poddasza na cele mieszkaniowe na sfinansowanie modernizacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przeznaczenia dochodu uzyskanego ze sprzedaży poddasza na cele mieszkaniowe na sfinansowanie modernizacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia w latach 2001-2002 wybudowała dla członków budynek mieszkalny składający się z 40 lokali mieszkalnych wraz z przynależnymi do nich piwnicami i garażem, oraz cztery samodzielne garaże, a ponadto poddasze do wspólnego użytkowania. Inwestycja została rozliczona w 2002 r. Poniesione nakłady inwestycyjne na realizację tego zadania zostały rozliczone wg kosztu 1 m2 powierzchni użytkowej mieszkań i garaży. Budynek ten stanowi nieruchomość mieszkaniową jednobudynkową.

W 2004 r. wykonano ogrodzenie tej nieruchomości i potraktowano je jako formę ulepszenia a tym samym zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy o rachunkowości, jak również z art. 6 ust. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych - przedsięwzięcie to uznano za modernizację. Nakłady poniesione na ulepszenie nieruchomości (budynku) zwiększyły wartość tej nieruchomości.

W przypadku modernizacji budynku, członek któremu przysługuje spółdzielcze prawo do lokalu jest obowiązany uzupełnić wkład mieszkaniowy lub budowlany (art. 10 ust. 5 oraz art. 171 ust. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych), a właściciel pokryć koszty modernizacji.

W 2009 r., po uzyskaniu pozwolenia na przebudowę - adaptację poddasza na lokal mieszkalny, wydanego przez Prezydenta Miasta, Spółdzielnia sprzedała poddasze.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dochód uzyskany ze sprzedaży poddasza na cele mieszkaniowe, a przeznaczony na fundusz remontowy tej nieruchomości jest wolny od podatku dochodowego od osób prawnych...

2.

Czy dochód uzyskany ze sprzedaży poddasza na cele mieszkaniowe, w przypadku przeznaczenia go na sfinansowanie modernizacji będzie podlegał podatkowi dochodowemu od osób fizycznych i Spółdzielnia ma obowiązek wystawić PIT-8C...

3.

Czy dochód ze sprzedaży poddasza na cele mieszkaniowe, w przypadku przeznaczenia go do wypłaty dla właścicieli zamieszkujących w tym budynku stanowi ich dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i czy Spółdzielnia winna wystawić PIT-8C...

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad. 1

Uzyskany dochód ze sprzedaży poddasza, jako uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, przeznaczony na fundusz remontowy tej nieruchomości podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych (art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy).

Ad. 2 i 3

Uzyskany dochód ze sprzedaży poddasza dotyczy zbycia udziału w nieruchomości po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie lokalu i nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Spółdzielnia nie ma obowiązku wystawienia PIT-8C.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest pisemna interpretacja przepisów prawa podatkowego dotycząca podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przeznaczenia dochodu uzyskanego ze sprzedaży poddasza na cele mieszkaniowe na sfinansowanie modernizacji.

W pozostałym zakresie, tj. dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przeznaczenia dochodu uzyskanego ze sprzedaży poddasza na cele mieszkaniowe do wypłaty dla właścicieli zamieszkujących w tym budynku oraz w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych dokonano odrębnych rozstrzygnięć.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne (tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu) przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Pod pojęciem tym należy również rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści innego podmiotu.

Stosownie do postanowień art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej eksploatacją i utrzymaniem, a w części przekraczającej te wydatki przypadają właścicielom lokali proporcjonalnie do ich udziałów w nieruchomości wspólnej. Z kolei, z treści ust. 2 tego artykułu wynika, iż pożytki i inne przychody z własnej działalności gospodarczej spółdzielnia może przeznaczyć w szczególności na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w zakresie obciążającym członków oraz na prowadzenie działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej.

Cytowany wyżej art. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, reguluje kwestię przeznaczenia pożytków i dochodów mających swoje źródło w:

1.

nieruchomości wspólnej,

2.

działalności gospodarczej prowadzonej przez spółdzielnię mieszkaniową.

Z powyższego wynika, iż w sytuacji gdy pożytki i przychody z nieruchomości wspólnej są wyższe niż koszty utrzymania i eksploatacji tej nieruchomości, to nadwyżka przychodów podlega podziałowi wyłącznie między właścicieli lokali w danej nieruchomości. Każdy właściciel lokalu w tej nieruchomości, bez względu na to, czy jest, czy nie jest członkiem spółdzielni, ma prawo otrzymać taką część wspomnianej nadwyżki, w jakiej części jest właścicielem nieruchomości wspólnej. Nadwyżka przychodów i pożytków z nieruchomości wspólnej nad kosztami eksploatacji i utrzymania tej nieruchomości może być właścicielom lokali wypłacona w gotówce albo zaliczona przez spółdzielnię na poczet należnych od nich opłat za okresy następne - w zależności od woli właścicieli lokali.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółdzielnia Mieszkaniowa sprzedała na cele mieszkaniowe poddasze, stanowiące część wspólną nieruchomości. Zatem to Spółdzielnia uzyskała przychód z tego tytułu. Z wniosku wynika również, iż Spółdzielnia uzyskaną ze sprzedaży kwotę przeznaczyła na sfinansowanie modernizacji.

Skoro Spółdzielnia uzyskaną ze sprzedaży poddasza kwotę przeznaczyła jedynie na utrzymanie i eksploatację nieruchomości (pokrycie kosztów jej modernizacji), to u osób fizycznych - członków spółdzielni, właścicieli lokali nie powstaje przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Takie rozdysponowanie przez Spółdzielnię uzyskanym przychodem nie będzie u osób fizycznych rodziło żadnych skutków podatkowych. Co oznacza, że nie wystąpi u nich przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, natomiast na wnioskodawcy - Spółdzielni Mieszkaniowej nie ciąży obowiązek wystawienia ww. osobom informacji PIT-8C. Tym samym dla ww. osób fizycznych nie ma znaczenia kiedy nastąpiło zbycie poddasza. Okres pięciu lat, na który powołuje się w stanowisku wnioskodawca nie ma tutaj żadnego znaczenia, bowiem dotyczy on innego źródła przychodu określonego w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, a mianowicie m.in. przychodu ze sprzedaży części nieruchomości, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy. W opisanym stanie faktycznym wniosku przychód z tytułu sprzedaży części nieruchomości (poddasza) nie uzyskała osoba fizyczna, ale osoba prawna, który to przychód jest rozpatrywany na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl