IBPBII/1/415-840/09/HK - Skutki podatkowe zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 3 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-840/09/HK Skutki podatkowe zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 2 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniu 18 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 1 grudnia 2009 r., znak: IBPB/II/1/415-840/09/HK, wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 18 grudnia 2009 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2000 r. wnioskodawczyni dokonała wymiany stolarki okiennej w mieszkaniu zajmowanym na podstawie własnościowego prawa do lokalu. W tym samym roku wnioskodawczyni przeprowadziła kapitalny remont mieszkania i miała inne odliczenia. W rozliczeniu za rok 2000 nie uwzględniała faktury za wymianę okien. W chwili obecnej posiada tylko fakturę za wymianę okien (faktura została dołączona do Urzędu Skarbowego jako dowód). Wnioskodawczyni nie posiada już innych faktur, dokumentujących wydatki, za które otrzymała zwrot podatku. W 2008 r. otrzymała od Spółdzielni Mieszkaniowej zwrot za wymianę okien. Otrzymaną kwotę doliczyła do przychodu w zeznaniu podatkowym PIT-37 za 2008 r. Następnie w kwietniu 2009 r. wnioskodawczyni złożyła korektę do Urzędu Skarbowego. Do tej pory nie otrzymała zwrotu nadpłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawczyni należy się zwrot podatku w związku ze zwrotem wydatku za wymianę okien.

Zdaniem wnioskodawczyni należy jej się zwrot podatku wykazanego w związku ze zwrotem przez Spółdzielnię Mieszkaniową poniesionych przez nią wydatków dotyczących wymiany stolarki okiennej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej wyżej ustawy do źródeł przychodów zalicza się między innymi "inne źródła".

Z kolei, zgodnie z postanowieniami art. 20 ust. 1 cyt. ustawy podatkowej za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla osób fizycznych (podatników) przysporzenie majątkowe.

Podkreślić należy, iż zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. Stosownie natomiast do postanowień art. 4 ust. 11 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

Na podstawie art. 6 ust. 3 powołanej ustawy spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Zatem otrzymany m.in. przez osoby dysponujące spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu (członków oraz osób nie będącymi członkami spółdzielni) od Spółdzielni z funduszu remontowego, finansowanego ze składek tych osób, zwrot kosztów poniesionych przez nich uprzednio na przeprowadzenie niezbędnych remontów (do których wykonania z mocy prawa zobowiązana jest Spółdzielnia) nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

W przypadku jednak, gdy podatnik skorzystał z odliczeń od podatku z tytułu wydatków poniesionych np. na wymianę stolarki okiennej, a następnie po roku, w którym dokonał odliczeń otrzymał zwrot poniesionych wydatków (dofinansowanie), do podatku należnego za rok, w którym otrzymał zwrot (dofinansowanie), podatnik obowiązany jest doliczyć kwoty uprzednio odliczone.

Zgodnie bowiem z art. 27a ust. 1 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym w 2000 r.) podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-17, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej, utworzonej na podstawie odrębnych przepisów.

Natomiast w myśl art. 27a ust. 7 pkt 1 powyższej ustawy odliczenia stosuje się, jeżeli wydatki na cele określone w ust. 1 pkt 1 dotyczą gruntu, budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu.

Przy czym przepis art. 27a ust. 13 pkt 3 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym w 2000 r.) stanowi, że jeżeli w roku podatkowym podatnik skorzystał z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku z tytułu wydatków poniesionych na cele określone w ust. 1 pkt 1 i 2, a następnie po roku, w którym dokonano odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, z wyjątkiem gdy zwrócone kwoty zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu - do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności, dolicza się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone z tych tytułów.

Ponadto w myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 134, poz. 1509) przepis art. 27a ust. 13 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2002 r., ma zastosowanie do wymienionych w nim zdarzeń przyszłych po dniu 1 stycznia 2002 r.

Z powyższego przepisu wynika, że w każdym przypadku, gdy podatnik po dniu 1 stycznia 2002 r. otrzymał zwrot całości lub części poniesionych i odliczonych wydatków w ramach ulgi remontowej ma obowiązek doliczenia do podatku uprzednio odliczonych kwot.

Wobec tego, uzyskany w 2008 r. częściowy zwrot poniesionych wydatków, w stosunku do których wnioskodawczyni skorzystałaby z odliczeń w zeznaniu za rok 2000 w sytuacji, gdy uzyskana kwota nie zostałaby uwzględniona w przychodzie, spowodowałby obowiązek stosownie do art. 27a ust. 13 pkt 3 (w brzmieniu obowiązującym w 2000 r.) doliczenia do podatku kwot uprzednio odliczonych z tego tytułu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w 2000 r. wnioskodawczyni dokonała wymiany stolarki okiennej w mieszkaniu zajmowanym na podstawie własnościowego prawa do lokalu. W 2000 r. wnioskodawczyni przeprowadziła kapitalny remont mieszkania i miała odliczenia tytułem wydatków poniesionych na remont. W rozliczeniu za rok 2000 nie uwzględniała faktury za wymianę okien. Wnioskodawczyni nie posiada już faktur dokumentujących wydatki, za które otrzymała zwrot podatku. W 2008 r. otrzymała od Spółdzielni Mieszkaniowej zwrot wydatku poniesionego na wymianę okien. Otrzymaną kwotę doliczyła do przychodu w zeznaniu podatkowym PIT-37 za 2008 r. Następnie w kwietniu 2009 r. wnioskodawczyni złożyła korektę do Urzędu Skarbowego.

Zatem mając na uwadze przedstawione okoliczności oraz stan faktyczny i prawny sprawy należy stwierdzić, że w przypadku otrzymania od spółdzielni mieszkaniowej zwrotu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej w nieruchomości stanowiącej zasób spółdzielni mieszkaniowej przez osoby mające spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego nie powstaje po stronie tych osób przysporzenie majątkowe podlegające opodatkowaniu.

Przy czym zauważyć należy, iż w związku z uzyskanym zwrotem wydatków obowiązek odpowiedniego doliczenia do przychodu (lub do podatku) ciąży na podatnikach, którzy wcześniej tytułem poniesionego wydatku skorzystali z odliczeń w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej.

Skoro istotnie wnioskodawczyni nie dokonywała w ramach ulgi remontowej odliczeń tytułem poniesionego w 2000 r. wydatku na wymianę stolarki okiennej (co jest możliwe do ustalenia tylko w ramach prowadzonego postępowania podatkowego, do którego organ wydający niniejszą interpretację nie jest uprawniony), to dokonany na jej rzecz w 2008 r. zwrot tegoż wydatku przez Spółdzielnię Mieszkaniową nie spowodował po jej stronie przysporzenia majątkowego podlegającego opodatkowaniu; był obojętny podatkowo. Tym samym kwoty uzyskanego zwrotu wnioskodawczyni nie miała obowiązku wykazać w zeznaniu za 2008 r. Skoro to uczyniła, to zasadnym było złożenie korekty tegoż zeznania i wystąpienie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty. Wykazana w tym zakresie nadpłata winna podlegać zwrotowi.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl