IBPBII/1/415-838/11/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-838/11/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 28 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową wydatków na wymianę okien - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową wydatków na wymianę okien.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od 1971 r. Wnioskodawca jest właścicielem mieszkania będącego w zasobach spółdzielni mieszkaniowej. Obecnie, oprócz Wnioskodawcy współwłaścicielem mieszkania jest jego żona. W związku z przekształceniem prawa do powyższego lokalu mieszkalnego - z lokatorskiego na własnościowe - uchwałą z dnia 27 grudnia 1989 r. Wnioskodawca wraz z małżonką nabył uprawnienia do lokalu mieszkalnego na zasadach spółdzielczego własnościowego prawa. Powyższe zostało dokonane poprzez spłatę kredytu w wysokości 770.000,00 zł - według wyliczeń spółdzielni; wpłata została dokonana w dniu 30 października 1989 r.

Zgodnie z aktem notarialnym Repertorium A nr (...) z dnia 27 grudnia 2007 r. małżonkowie dokonali przekształcenia powyższego prawa do mieszkania na odrębną własność lokalu. Jako członkowie powyższej spółdzielni, zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, do dnia dzisiejszego dokonują wpłat na ustanowiony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej, która na podstawie wyżej wymienionego przepisu zobowiązana jest do utrzymywania zasobów mieszkaniowych w należytym stanie, dokonywania remontów, w tym także wymiany stolarki okiennej, gdzie wydatki na ten cel ponoszone powinny być właśnie ze środków zgromadzonych na funduszu remontowym.

W 1997 r., z uwagi na zły stan stolarki okiennej mieszkania, małżonkowie zgłosili do spółdzielni mieszkaniowej wniosek o wymianę stolarki okiennej, gdzie uwzględniono jedynie jedno okno do wymiany z czterech znajdujących się w mieszkaniu. W listopadzie 2000 r. małżonkowie wymienili na własny koszt, za zgodą powyższej spółdzielni mieszkaniowej, wszystkie okna w mieszkaniu. Łączny koszt nakładów jaki ponieśli na ten cel wynosił 7.149,99 zł. Powyższe zostało wykazane w zeznaniu PIT w 2001 r. jako ulga remontowa.

W 2007 r. Wnioskodawca wraz z małżonką otrzymał ze spółdzielni mieszkaniowej zwrot kwoty 600,00 zł za jedno okno - w tym przypadku spółdzielnia nie wykazała powyższej kwoty jako przychód tytułem zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej, w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy. Natomiast w 2010 r. małżonkowie otrzymali zwrot kwoty 2.118,00 zł za pozostałe trzy okna, z tym, że w tym wypadku spółdzielnia wystawiła im informację o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych w 2010 r. (PIT-8C), gdzie jako rodzaj przychodu wymieniono zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej w kwocie 2.118,00 zł.

W dniu 14 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca złożył w Urzędzie Skarbowym zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2010 (PIT-36), gdzie jako inne źródła przychodów wymienił kwotę 2.118,00 zł wynikającą ze zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dokonanie przez spółdzielnię mieszkaniową członkom spółdzielni częściowego zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej stanowi przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu.

Wnioskodawca wskazał, iż po otrzymaniu ze spółdzielni mieszkaniowej druku PIT-8C, gdzie w informacji o wysokości przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wykazano kwotę 2.118,00 zł jako zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej, został poinformowany, że powyższa kwota musi być rozliczona w urzędzie skarbowym, ponieważ posiadany tytuł prawny do mieszkania występuje jako odrębna własność lokalu mieszkaniowego. Wnioskodawca uzyskał również informację, że gdyby nie przekształcił tego mieszkania w odrębną własność ze spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, to nie musiałby powyższej kwoty rozliczać w urzędzie skarbowym.

Wnioskodawca nie zgadza się z powyższym i czuje się pokrzywdzony z uwagi na to, że od samego początku kiedy został członkiem spółdzielni dokonuje wpłat na fundusz remontowy jak inni członkowie spółdzielni nieposiadający odrębnej własności lokalu.

Zdaniem Wnioskodawcy, sytuacja osób posiadających odrębną własność lokalu mieszkaniowego nie powinna różnić się od sytuacji mających spółdzielcze prawo do lokalu; opłaty na fundusz remontowy ponoszone są na takich samych zasadach a ich sytuację różnicuje jedynie tytuł prawny do lokalu. Stąd też inny sposób traktowania członków spółdzielni posiadających różne tytuły prawne do swoich lokali jest, jego zdaniem, dyskryminacją.

Wnioskodawca zaznacza, że jego stanowisko zgodne jest z artykułem pod tytułem "Zwrot kosztów wymiany okien nie stanowi przychodu" autorstwa doradcy podatkowego Katarzyny Dąbrowskiej z dnia 22 listopada 2010 r. zamieszczonym na Portalu Finansowo-Księgowym www.portalfk.pl (adres internetowy: http://www.portalfk.pl/print.php...doc_id=241525).

Na poparcie swego stanowiska Wnioskodawca wskazał ponadto wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 23 grudnia 2008 r. sygn. akt I SA/Go 878/08, gdzie Sąd orzekł, że "zwrot przez Spółdzielnię mieszkaniową kosztów wymiany stolarki okiennej nie stanowi przychodu z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych". Powyższy wyrok został podtrzymany wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lipca 2010 r. sygn. akt II FSK 376/09, w którym to Sąd uznał, że zwrot wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej stanowi zdarzenie obojętne pod względem prawno-podatkowym: "częściowy zwrot wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej nie jest - w tej sytuacji - innym źródłem przychodów w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 u.pd.o.f., nie wykazuje bowiem cech przysporzenia majątkowego po stronie podatnika, stanowi natomiast formę realizacji ciążącego na spółdzielniach mieszkaniowych obowiązku"; "...przeprowadzenie wymiany okien nie bezpośrednio przez spółdzielnię, lecz samych lokatorów i późniejszy, częściowy zwrot poniesionych przez nich wydatków nie mieści się w zakresie hipotezy normy prawnej rekonstruowanej z treści przepisów art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych" - a więc nie powinien podlegać opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wyjaśnić, iż stanowisko Wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową wydatków na wymianę okien uznano za prawidłowe, jednakże uzasadnienie prawne jest odmienne od uzasadnienia przedstawionego przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy do źródeł przychodów zalicza się m.in. "inne źródła".

Z kolei, zgodnie z art. 20 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy podatkowej za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Wskazany przez ustawodawcę w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera on jedynie przykładowe wykazanie przychodów zaliczanych do innych źródeł. Zgodnie z powołanymi przepisami opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla podatnika przysporzenie majątkowe.

Na podstawie art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zgodnie z art. 208 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (tekst jedn. Dz. U. z 1995 r. Nr 54, poz. 288 z późn. zm.), w wersji obowiązującej do dnia 23 kwietnia 2001 r., członkowie spółdzielni obowiązani są uczestniczyć w kosztach budowy, eksploatacji i utrzymania nieruchomości spółdzielczych, działalności społeczno-wychowawczej oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez wnoszenie wkładów mieszkaniowych lub budowlanych oraz uiszczanie innych opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Z przepisu art. 209 § 5 ww. ustawy, w wersji obowiązującej do 23 kwietnia 2001 r., wynika,iż spółdzielnia może tworzyć fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Należy zauważyć, iż z dniem 24 kwietnia 2001 r. art. 208 § 1 ww. ustawy skreślony został przez art. 29 pkt 6 lit. a) ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 4, poz. 27), natomiast art. 209-212 ww. ustawy skreślone zostały przez art. 29 pkt 7 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 4, poz. 27; tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), obowiązującej od dnia 24 kwietnia 2001 r., członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. Stosownie natomiast do postanowień art. 4 ust. 11 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

W myśl art. 4 ust. 2 ww. ustawy członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Na podstawie art. 4 ust. 4 ww. ustawy właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

Zgodnie z art. 6 ust. 3 ww. ustawy spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Dodatkowo w odniesieniu do lokali stanowiących odrębną własność mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903,ze zm.).

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy każdy właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem jego lokalu (lub lokali) oraz utrzymania swojego lokalu w należytym stanie, a w myśl art. 12 ust. 1 tej ustawy każdy właściciel lokalu jest zobowiązany do ponoszenia części wydatków i ciężarów związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach ze wspólnej nieruchomości.

W świetle powyższego, właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem jego lokalu oraz utrzymania swojego lokalu w należytym stanie. W konsekwencji, w sytuacji zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową właścicielom lokali mieszkalnych, poniesionych wydatków na wymianę okien w ich lokalach, po stronie tych osób powstaje przysporzenie majątkowe. Bez znaczenia pozostaje natomiast fakt, czy osoba posiadająca prawo odrębnej własności lokalu jest członkiem, czy też nie jest członkiem spółdzielni mieszkaniowej. Dla skutków podatkowych istotnym jest posiadanie statusu właściciela lokalu.

Tego rodzaju obowiązek (poniesienia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem własnego lokalu) nie został natomiast nałożony na osoby posiadające spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych. Brak jest bowiem przepisów, które regulowałyby tę kwestię - niezależnie od ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych - w analogiczny sposób, jak powołane wyżej przepisy ustawy o własności lokali.

Zatem okolicznością decydującą o tym, czy zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, jest tytuł prawny do zajmowanego lokalu w momencie poniesienia wydatków, tj. czy podatnik posiada spółdzielcze (lokatorskie lub własnościowe) prawo do lokalu mieszkalnego, czy też prawo własności lokalu mieszkalnego.

W przypadku zwrotu wydatku przez spółdzielnię mieszkaniową na rzecz osoby, która w momencie ponoszenia wydatku na wymianę okna, nie posiadała odrębnej własności lokalu, dysponowała spółdzielczym lokatorskim lub własnościowym prawem do lokalu, nie powstaje po stronie tej osoby przychód (nie ma bowiem przysporzenia majątkowego).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał od spółdzielni mieszkaniowej zwrot poniesionych kosztów na wymianę stolarki okiennej. W momencie poniesienia wydatku na wymianę stolarki okiennej (w 2000 r.) posiadał on spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego.

Mając na uwadze powyższe okoliczności oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż otrzymany przez Wnioskodawcę od spółdzielni mieszkaniowej zwrot kosztów poniesionych na wymianę stolarki okiennej nie jest przychodem z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednakże należy podkreślić, iż stosownie do obowiązujących uregulowań prawnych w przypadku, gdy podatnik skorzystał z odliczeń od podatku z tytułu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej (czyli tak jak w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku), a następnie po roku, w którym dokonał odliczeń otrzymał zwrot poniesionych wydatków, do podatku należnego za rok, w którym otrzymał zwrot, podatnik obowiązany jest doliczyć kwoty uprzednio odliczone.

Zgodnie bowiem z art. 27a ust. 1 pkt 1 lit. g) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym w 2000 r.) podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-17, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej, utworzonej na podstawie odrębnych przepisów.

W myśl art. 27a ust. 7 pkt 1 ww. ustawy odliczenia stosuje się, jeżeli wydatki na cele określone w ust. 1 pkt 1 dotyczą gruntu, budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu.

Przepis art. 27a ust. 13 pkt 3 ww. ustawy stanowi, że jeżeli w roku podatkowym podatnik skorzystał z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku z tytułu wydatków poniesionych na cele określone w ust. 1 pkt 1 i 2, a następnie po roku, w którym dokonano odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, z wyjątkiem gdy zwrócone kwoty zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu - do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności, dolicza się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone z tych tytułów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż ponosząc w 2000 r. wydatki na wymianę stolarki okiennej Wnioskodawca skorzystał z tego tytułu z ulgi remontowo-modernizacyjnej, dokonując w zeznaniu podatkowym składanym za ten rok stosownych odliczeń. Mając zatem na uwadze przywołane powyżej uregulowania, powinien w roku podatkowym, w którym nastąpił zwrot poniesionych wydatków, z tytułu których dokonano wskazanych odliczeń - w zeznaniu podatkowym doliczyć kwoty uprzednio odliczone. Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509 z późn. zm.) przepis art. 27a ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2002 r., ma zastosowanie do wymienionych w nim zdarzeń powstałych po dniu 1 stycznia 2002 r.

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został złożony przez Wnioskodawcę, jako współwłaściciela lokalu mieszkalnego zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla drugiego współwłaściciela, tj. żony Wnioskodawcy. Może ona uzyskać interpretację dotyczącą skutków podatkowych powstałych w związku z otrzymaniem częściowego zwrotu wydatków ze spółdzielni mieszkaniowej po złożeniu odrębnego wniosku w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl