IBPBII/1/415-832/09/BJ - Zwolnienie od podatku dochodowego wynagrodzenia wypłacanego przez uczelnię osobom fizycznym realizującym cel projektu z rachunku technicznego i równolegle refundowanego z wyodrębnionego rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-832/09/BJ Zwolnienie od podatku dochodowego wynagrodzenia wypłacanego przez uczelnię osobom fizycznym realizującym cel projektu z rachunku technicznego i równolegle refundowanego z wyodrębnionego rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 27 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów osób realizujących cel Programu Stypendialnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2009 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów osób realizujących cel Programu Stypendialnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje Program Stypendialny. Program ten realizowany jest w ramach bezzwrotnej pomocy zagranicznej Rządu Amerykańskiego dla Polski. Umowa jest wykonaniem kontraktu podpisanego dnia 27 września 2009 r. Uczelnia posiada wyodrębniony rachunek, na którym gromadzone są wyłącznie środki przekazywane przez Polsko-Amerykańską Komisję na realizację przedmiotowych projektów. Podatnik uzyskujący dochody na podstawie umowy o pracę jak i innej umowy (np. umowy cywilnoprawnej) zawartej z Uczelnią bezpośrednio realizuje cel programu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenia wypłacane przez Uczelnię osobom fizycznym realizującym cel projektu z rachunku technicznego i równolegle refundowane z wyodrębnionego rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki, są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, wynagrodzenia nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż zatrudnione przez Uczelnię osoby zarówno w formie umowy o pracę, jak i w formie umowy cywilnoprawnej, bezpośrednio realizują cel programu oraz dochody te finansowane są ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej Rządu Amerykańskiego dla Polski. Wnioskodawca zaznacza, iż wykonawca programu SAP (obsługującego Uczelnię) nie znalazł innego rozwiązania niż wypłaty wynagrodzeń pracownikom przez konto techniczne.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów - Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Dnia 10 marca 2008 r. w Waszyngtonie podpisana została Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie współpracy w ramach Polsko-Amerykańskiej Komisji (Dz. U. z 2009 r. Nr 26, poz. 158).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. umowy głównym zadaniem Komisji jest wspieranie obywateli Rzeczypospolitej Polskiej oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki wyjeżdżających do uczelni lub jednostek naukowych państwa drugiej Strony w celu:

1.

odbycia części studiów wyższych, studiów doktoranckich, stażu naukowego albo wzięcia udziału w innych formach kształcenia,

2.

prowadzenia zajęć dydaktycznych,

3.

prowadzenia badań naukowych.

Stosownie do art. 7 ust. 1 tej umowy strona amerykańska przekazuje na rachunek bankowy Komisji co roku dotację na pokrycie kosztów związanych z działalnością Komisji oraz realizację jej zadań statutowych, w tym również na realizację zadania, o którym mowa w artykule 3 ustępie 1.

W myśl art. 7 ust. 2 powołanej umowy strona polska przekazuje Komisji co roku dotację na realizację zadania, o którym mowa w artykule 3 ustępie 1.

Zgodnie natomiast z uregulowaniami art. 4 ust. 1 tejże umowy Komisja realizuje zadanie, o którym mowa w artykule 3 ustępie 1, w szczególności poprzez przyznawanie stypendiów:

1.

polskim i amerykańskim kandydatom, posiadającym co najmniej tytuł zawodowy licencjata lub równorzędny, stopień naukowy lub stopień w zakresie sztuki, ubiegającym się o wyjazd do uczelni państwa drugiej Strony w celu odbycia części studiów wyższych, studiów doktoranckich, staży naukowych albo wzięcia udziału w innej formie kształcenia,

2.

polskim i amerykańskim pracownikom dydaktycznym i naukowo-dydaktycznym, posiadającym co najmniej tytuł zawodowy magistra lub równorzędny, ubiegającym się o wyjazd do uczelni państwa drugiej Strony w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych, seminariów lub warsztatów,

3.

polskim i amerykańskim doktorantom oraz pracownikom naukowym lub naukowo-dydaktycznym, posiadającym co najmniej tytuł zawodowy magistra lub równorzędny, ubiegającym się o wyjazd do uczelni lub jednostek naukowych państwa drugiej Strony w celu prowadzenia badań naukowych.

Komisja może - stosownie do treści art. 4 ust. 2 pkt 1 ww. umowy - realizować zadanie, o którym mowa w artykule 3 ustępie 1, między innymi poprzez pokrywanie osobom wymienionym w ustępie 1, którym przyznane zostały stypendia, kosztów podróży do państwa drugiej Strony i z powrotem oraz w państwie pobytu, zakupu polisy ubezpieczeniowej i opłat wizowych.

Zgodnie z postanowieniem art. 10 ust. 1 umowy stypendia i świadczenia, o których mowa w artykule 4 w ustępie 1 i ustępie 2 punkcie 1, są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w Rzeczypospolitej Polskiej i Stanach Zjednoczonych Ameryki, zgodnie z przepisami wewnętrznymi państw obu Stron.

Jak wynika z wniosku, Uczelnia realizuje Program stypendialny. Program ten - zdaniem wnioskodawcy - jest realizowany w ramach bezzwrotnej pomocy zagranicznej Rządu Amerykańskiego dla Polski. Umowa jest wykonaniem kontraktu podpisanego dnia 27 września 2009 r.

Zauważyć należy, iż powołany powyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określa podmiotowo-przedmiotowe przesłanki zastosowania zwolnienia podatkowego.

Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

1.

środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

2.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Zatem, aby zwolnienie określone tym przepisem mogło mieć zastosowanie muszą zostać spełnione jednocześnie oba warunki określone pod lit. a) i b) tegoż przepisu. Pierwszy z nich to zachowanie kryterium pochodzenia środków, co oznacza, że na podstawie powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ze zwolnienia z opodatkowania korzystają dochody w sytuacji, gdy środki finansowe, z których dochody te są finansowane pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, (...), przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe.

Powołana wyżej umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki nie jest umową o jakiej mowa w tym przepisie, gdyż jak wynika z jej treści zawarta została w sprawie współpracy w celu umacniania więzów przyjaźni i zrozumienia między obydwoma narodami, co przejawia się obustronnym wsparciem finansowym Komisji powołanej do realizacji celów, dla których umowa została zawarta. Jak wynika z postanowień umowy (art. 7) działania Komisji są finansowane przez rządy obu państw - stron umowy. Zatem, otrzymywane przez wnioskodawcę w ramach podpisanej z Komisją umowy środki na wynagrodzenia pracowników i osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności - wbrew twierdzeniom wnioskodawcy - nie pochodzą z bezzwrotnej pomocy zagranicznej Rządu Amerykańskiego.

Ponadto, nie został również spełniony drugi warunek konieczny do zastosowania omawianego zwolnienia, zawarty pod lit. b). Należy podkreślić, iż treść tej części przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga by podatnik realizował cel programu bezpośrednio.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba (podmiot), która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. Przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy. Pracownicy i osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych nie są bezpośrednimi beneficjentami ani wykonawcami projektu, na realizację którego przyznane zostały wnioskodawcy ww. środki, a jedynie są zatrudnieni u wykonawcy realizującego bezpośrednio cel programu. Źródłem uzyskania przychodu przez te osoby jest stosunek pracy i umowa cywilnoprawna, a nie udzielona pomoc, o której mowa w cytowanym przepisie. Osoby te nie spełniają żadnej pozytywnej przesłanki z cyt. przepisu - nie uzyskały żadnej bezzwrotnej pomocy od odpowiednich podmiotów wymienionych w przepisie i nie są bezpośrednim wykonawcą realizowanego programu. Wykonują jedynie zadania wynikające z łączącego ich stosunku prawnego z podmiotem realizującym cel programu opisanego w stanie faktycznym.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż wynagrodzenia wypłacane ww. osobom z rachunku technicznego Uczelni i równolegle refundowane z wyodrębnionego rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki przekazywane z Komisji, nie korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych ani na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ani na podstawie żadnego innego przepisu wymienionego w katalogu zwolnień określonych w treści art. 21 tejże ustawy. Oznacza to, że od dochodów ze stosunku pracy wnioskodawca, jako płatnik, ma obowiązek poboru zaliczek na podatek, stosownie do przepisu art. 31 i 32 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odpowiednio od dochodów z umów cywilnoprawnych, stosownie do przepisów art. 41 ust. 1 tej ustawy.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Do wniosku wnioskodawca dołączył dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl