IBPBII/1/415-831/11/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-831/11/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 23 września 2011 r.), uzupełnionym w dniu 9 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 27 października 2011 r. znak: IBPB II/1/415-831/11/HK wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 9 listopada 2011 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Urząd Miasta (Wnioskodawca) dokonuje wypłaty nagród pieniężnych Prezydenta Miasta X za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury na podstawie uchwały Rady Miejskiej. Uchwała została podjętej na podstawie art. 7a ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Zgodnie z regulaminem przyznawania nagród za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury, nagrody przyznawane są za całokształt działalności artystycznej lub osiągnięcia twórcze roku poprzedzającego o istotnym znaczeniu oraz za znaczące osiągnięcia w zakresie organizowania i upowszechniania kultury. Mogą one mieć charakter indywidualny lub zbiorowy i trafiać do osób fizycznych bądź prawnych.

Prawo zgłaszania kandydatur przysługuje instytucjom kultury, placówkom oświaty, szkołom wyższym, związkom twórczym, stowarzyszeniom kulturalnym i społecznym, nieformalnym środowiskom twórczym, radnym Rady Miejskiej, członkom komisji konkursowej oraz Wydziałowi Kultury i Promocji Miasta Urzędu Miejskiego. Informacja o przyznawaniu nagród Prezydenta jest opublikowana w prasie lokalnej.

W celu wyłonienia kandydatów do nagród Prezydent Miasta powołuje Komisję. Do zadań Komisji należy rozpatrywanie i opiniowanie wniosków, proponowanie osoby laureata, przedstawienie propozycji co do wysokości nagród finansowych. Wyniki pracy Komisji są przedstawiane do akceptacji Prezydenta Miasta. Informacje o przyznanych nagrodach podaje się do publicznej wiadomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy nagrody wypłacane laureatom (osobom fizycznym) w kwocie do 760 zł mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy nagrody wypłacane laureatom (osobom fizycznym) w kwocie powyżej 760 zł można zaliczyć do dochodów opodatkowanych zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana nagroda w wysokości do kwoty 760 zł korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż stanowi wygraną w konkursie z dziedziny kultury. Z kolei nagroda w wysokości powyżej 760 zł, również stanowiąca przychód z tytułu wygranych w konkursach, jest opodatkowana 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, którego nie łączy się z dochodami z innych źródeł, zaś płatnikiem podatku jest organizator konkursu.

Zajmując stanowisko Wnioskodawca przywołuje wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 2 kwietnia 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 3528/06, (LEX: 232849): " (...) przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ani też inne przepisy podatkowe nie zawierają ustawowej definicji użytego w art. 30 ust. 1 pkt 2 tej ustawy terminu "konkurs". Nie ma też na gruncie języka polskiego jednej ściśle określonej definicji konkursu, brak jest w związku z tym wyraźnie określonych granic rozumienia tego pojęcia, co w konsekwencji powoduje, że istnieje duża różnorodność odmian i form przedsięwzięć, które na gruncie języka polskiego mogą być określane tym mianem".

Zdaniem Wnioskodawcy przedsięwzięcie przyznawania nagród za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury, nie wykazuje takich cech, które pozwalałyby je wykluczyć z pojęcia "konkurs".

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 2 tej ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Jak wynika z treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760,00 zł.

Powyższy przepis przewiduje zatem zwolnienie z podatku dochodowego m.in. wygranych w konkursach, które nie są wprawdzie organizowane przez środki masowego przekazu, ale są konkursami z zakresu nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

Przepisy ustawy nie definiują pojęcia "konkurs", również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to "impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami". Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako "przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to "impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś". Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to "zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród".

Jak z powyższego wynika konkurs nieodłącznie wiąże się z elementem rywalizacji, współzawodnictwa - prowadzonymi w ściśle określonych warunkach, wg sformułowanych reguł rywalizacji. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna przedsięwzięcia. Konieczne bowiem jest sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody i sposób wyłonienia zwycięzców.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca dokonuje wypłaty nagród pieniężnych Prezydenta Miasta X za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury. Zgodnie z regulaminem przyznawania nagród za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury, nagrody przyznawane są za całokształt działalności artystycznej lub osiągnięcia twórcze roku poprzedzającego o istotnym znaczeniu oraz za znaczące osiągnięcia w zakresie organizowania i upowszechniania kultury. Mogą one mieć charakter indywidualny lub zbiorowy i trafiać do osób fizycznych bądź prawnych. W celu wyłonienia kandydatów do nagród Prezydent Miasta powołuje Komisję. Do zadań Komisji należy rozpatrywanie i opiniowanie wniosków, proponowanie osoby laureata, przedstawienie propozycji co do wysokości nagród finansowych. Wyniki pracy Komisji są przedstawiane do akceptacji Prezydenta Miasta.

W świetle powołanych powyżej przepisów należy zatem stwierdzić, że w przedmiotowej sytuacji nie mamy do czynienia z nagrodą w konkursie, bowiem w analizowanym przypadku nie zostały spełnione przesłanki konkursu. Nagrody przyznawane będą w efekcie za całościowy dorobek pracy twórczej lub osiągnięcia twórcze roku poprzedzającego o istotnym znaczeniu oraz za znaczące osiągnięcia w zakresie organizowania i upowszechniania kultury. Zatem kryterium oceny są lata działalności i dotychczasowy dorobek pracy twórczej, znaczące osiągnięcia twórcze poprzedniego roku, całościowy wkład w rozwój i upowszechnianie kultury. Przesłanki, którymi kierować się będzie Komisja konkursowa nie wskazują zatem na to, aby dokonywano wyboru najlepszego artysty bądź autora wprowadzając jakikolwiek czynnik rywalizacji czy współzawodnictwa.

Wobec powyższego ww. nagrody stanowią dla osób wyróżnionych przez Wnioskodawcę przychód podlegający opodatkowaniu. Nie zostały bowiem spełnione przesłanki do zwolnienia, określone w treści przywołanego art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy czym przychód ten jest przychodem z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, o której mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jako, że wskazany przychód nie może być uznany - z przyczyn powyżej wskazanych - za wygraną w konkursie, do jego opodatkowania nie będą miały zastosowania uregulowania zawarte w treści art. 30 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy. Stosownie do treści tegoż przepisu od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z racji, że wskazany przychód należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, określonej w art. 13 pkt 2 cyt. ustawy, na Wnioskodawcy ciąży obowiązek pobrania od dokonanej wypłaty zaliczki na podatek dochodowy, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, w myśl którego osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Przychód ten oraz pobrana - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zaliczka na podatek dochodowy winny być wykazane w informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) sporządzonej za dany rok podatkowy.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się natomiast do wskazanego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, należy stwierdzić, iż orzeczenia sądów nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl