IBPBII/1/415-825/13/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-825/13/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura - 30 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanego wynagrodzenia finansowanego ze środków unijnych w ramach realizacji projektu -... - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanego wynagrodzenia finansowanego ze środków unijnych w ramach realizacji projektu -....

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest pracownikiem politechniki. W ramach umowy o pracę realizuje projekt -.... Punkt należy do sieci... i działa na podstawie pięcioletniej umowy ramowej zawartej pomiędzy politechniką a Komisją Europejską. Celem Punktu jest przekazywanie informacji obywatelom regionu w zakresie tematyki związanej z Unią Europejską, przekazywanie informacji zwrotnej instytucjom unijnym a także kreowanie postaw sprzyjających aktywnemu obywatelstwu europejskiemu.

Projekt jest współfinansowany w proporcjach: 48% wkład własny politechniki, 52% dotacja z Komisji Europejskiej. Politechnika jest podmiotem prawnym, który otrzymuje dotację z Unii Europejskiej, czyli ze środków bezzwrotnej pomocy, przekazywaną za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, tj. Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce.

Etat Wnioskodawczyni jest 100% finansowany ze środków pochodzących z dotacji Komisji Europejskiej. Finansowanie etatu ze środków Unii Europejskiej rozpoczęło się w dniu 1 stycznia 2013 r. W ramach pracy Wnioskodawczyni realizuje bezpośrednio cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Zakres obowiązków obejmuje tylko i wyłącznie zadania dotyczące realizacji tego programu. Wynagrodzenie jest kosztem kwalifikowanym i rozliczanym w ramach projektu. Politechnika odprowadza od wynagrodzenia zaliczki na podatek dochodowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie wypłacane na podstawie umowy o pracę, wykonywaną w pełnym wymiarze godzin w celu bezpośredniej realizacji zadań w ramach programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzącej ze środków Unii Europejskiej, jest zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, wynagrodzenie wypłacane na podstawie umowy o pracę, wykonywaną w pełnym wymiarze godzin celem bezpośredniej realizacji zadań w ramach programu finansowego ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzącej ze środków Unii Europejskiej, jest zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

* podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Powołany przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga, aby dochody otrzymane przez podatnika pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z innymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b cyt. ustawy wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącą, że "zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem." Tak więc, z owego zwolnienia nie mogą korzystać pracownicy podmiotu bezpośrednio realizującego cele programu (nawet zatrudnieni w tym celu), a także osoby, którym podmiot bezpośrednio realizujący cele programu zlecił wykonanie określonych tylko czynności (np. w oparciu o aneks do umowy o pracę).

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. Przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami podatnika bezpośrednio realizującego cel programu.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawczyni jest pracownikiem politechniki i w ramach umowy o pracę realizuje projekt -.... Punkt należy do sieci... i działa na podstawie pięcioletniej umowy ramowej zawartej pomiędzy politechniką a Komisją Europejską. Projekt jest współfinansowany w proporcjach: 48% wkład własny politechniki, 52% dotacja z Komisji Europejskiej. Politechnika jest podmiotem prawnym, który otrzymuje dotację z Unii Europejskiej, czyli ze środków bezzwrotnej pomocy, przekazywaną za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, tj. Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.

Etat Wnioskodawczyni jest w 100% finansowany ze środków pochodzących z dotacji Komisji Europejskiej. Finansowanie etatu ze środków Unii Europejskiej rozpoczęło się w dniu 1 stycznia 2013 r. W ramach pracy Wnioskodawczyni realizuje bezpośrednio cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Zakres obowiązków obejmuje tylko i wyłącznie zadania dotyczące realizacji tego programu.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Ze stanu faktycznego wynika, iż politechnika otrzymuje dotację z Unii Europejskiej, czyli ze środków bezzwrotnej pomocy, przekazywaną za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, tj. Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce.

W związku z powyższym - przyjmując za Wnioskodawczynią, iż etat jest w 100% finansowany ze środków pochodzących z dotacji Komisji Europejskiej - należy uznać, iż wynagrodzenie Wnioskodawczyni spełnia przesłankę, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czyli zostało zachowane kryterium podchodzenia środków pieniężnych.

Jednocześnie podkreślić należy, iż konieczne jest spełnienie również drugiej z wspomnianej wyżej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącą, że "zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem." Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia. Skoro w ww. przepisie, zawierającym negatywną przesłankę zwolnienia, mowa jest o zleceniu przez beneficjenta pomocy wykonania określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem bez względu na rodzaj zawartej umowy, to należy zapis ten rozumieć szeroko, a więc chodzi tu o każdy rodzaj umowy, czy to o pracę, czy też o dzieło, zlecenia, itp.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków.

Zwolnienia jako wyjątek od zasady powszechności opodatkowania muszą być interpretowane zarówno bez dokonywania wykładni rozszerzającej, jak i zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Przyjęcie natomiast, iż dochody każdej osoby zatrudnionej w podmiocie wykonującym jakiekolwiek zadania związane z wykorzystaniem środków pomocowych i otrzymującej wynagrodzenie z tytułu zawartej z tym podmiotem umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej korzystają ze zwolnienia określonego w treści art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest niczym uzasadnione. Ustalona wykładnia językowa ww. przepisu nie może bowiem prowadzić do wniosku, że otrzymanie przez wykonawcę zadań finansowanych ze środków pomocowych prowadzi do zwolnienia z opodatkowania przychodów pracowników (lub np. osób wykonujących umowę zlecenie bądź umowę o dzieło) uczestniczących w sensie fizycznym w wykonywaniu tych zadań.

Zwrócić należy uwagę, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 cyt. ustawy podatkowej jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, o czym świadczy związanie go z określonymi źródłami, a więc przychodem ze środków pomocowych płynących z międzynarodowych instytucji finansowych albo rządów obcych państw. Stąd środki pieniężne, a mówiąc ściśle przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy. Nie są natomiast zwolnione przychody pracowników tychże podmiotów lub przychody osób, z którymi te podmioty związane są umowami o pracę lub umowami cywilnoprawnymi. Ww. osoby otrzymują wynagrodzenie za wykonanie zadania - za pracę, dzieło, zlecenie, które to wynagrodzenia z natury swej są niezależne od rodzaju wykonywanej działalności przez podmiot zlecający czynności oraz od źródeł finansowania tych wynagrodzeń (np. ze środków własnych, kredytu lub innych środków obcych, w tym pomocowych).

Wnioskodawczyni jednoznacznie wskazała we wniosku, iż to politechnika jest podmiotem prawnym, który otrzymuje dotację z Unii Europejskiej a więc to pracodawca Wnioskodawczyni jest beneficjentem środków unijnych i to właśnie on - a nie Wnioskodawczyni - pozyskał ww. środki na realizację projektu -.... Zatem, to beneficjent środków unijnych (politechnika) zlecił Wnioskodawczyni wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego projektem. Oznacza to, że Wnioskodawczyni, jako pracownik politechniki, realizowała cel programu nie bezpośrednio, lecz pośrednio, poprzez wykonywanie powierzonych jej w ramach umowy o pracę zadań. Jednakże z tego powodu nie można uznać, że bezpośrednio realizowała cel programu. Z powyższego zwolnienia nie mogą korzystać pracownicy podmiotu bezpośrednio realizującego cele programu, tak jak to ma miejsce w przypadku Wnioskodawczyni pozostającej w stosunku pracy z beneficjentem ww. środków. Nie można bowiem utożsamiać bezpośredniej realizacji z obowiązkiem "osobistego" wykonywania czynności, nałożonym umową o pracę. Wnioskodawczyni jako osoba zatrudniona przez politechnikę nie będzie bezpośrednim beneficjentem, ani wykonawcą projektu, na realizację którego przyznane zostały środki unijne, a jedynie jest zatrudniona u wykonawcy realizującego bezpośrednio cel projektu. Wobec powyższego, nie została spełniona przesłanka wynikająca z lit. b ww. artykułu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż dochód Wnioskodawczyni został uzyskany na podstawie umowy o pracę zawartej z podmiotem bezpośrednio realizującym ww. projekt.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż wynagrodzenie Wnioskodawczyni zatrudnionej na podstawie umowy o pracę, w związku z realizacją projektu -..., nie będzie korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie zostały spełnione uwarunkowania określone w lit. b powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy. To jednoznacznie przesądza o braku podstaw do zwolnienia, bowiem w świetle unormowania omawianego przepisu niespełnienie jednej z przesłanek skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, otrzymywane przez Wnioskodawczynię wynagrodzenie za pracę związaną z realizacją celów omawianego projektu podlega w całości opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl