IBPBII/1/415-824/13/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-824/13/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) #8722; Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 23 sierpnia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura - 30 sierpnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty stypendiów dla młodych naukowców - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2013 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty stypendiów dla młodych naukowców.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Uniwersytet (Wnioskodawca) realizuje projekt naukowy "...". Projekt prowadzony jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet VIII Regionalne Kadry Gospodarki, Podziałanie 8.2.1 Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw; finansowany ze środków europejskich.

Projekt realizowany jest na podstawie zawartej umowy pomiędzy Województwem X, zwanym Liderem Partnerstwa, reprezentowanym przez Zarząd Województwa X oraz Uniwersytetem.

Jednym z zadań projektowych jest stworzenie interdyscyplinarnego zespołu młodych naukowców, których zadaniem będzie wsparcie procesu translacji w medycynie (tekst jedn.: transferu wiedzy medycznej z badań podstawowych do praktyki klinicznej).

Młodzi naukowcy zostaną wyłonieni w drodze konkursu i na podstawie regulaminu zaakceptowanego przez Radę Naukową Ośrodka Medycyny Translacyjnej.

Wnioskodawca planuje wypłacać środki finansowe w ramach stypendiów 7 młodym naukowcom, którzy zostaną wyłonieni w ramach ww. konkursu.

Zadaniem młodych naukowców będzie uczestniczenie w szkoleniach z zakresu tematycznego projektu oraz w zagranicznych stażach organizowanych przez Ośrodek Medycyny Translacyjnej.

We wniosku projektowym o dofinansowanie pozycje, z których wypłacane będzie stypendium ujęte są pod następującymi nazwami:

1. Działalność " M." - stypendia zagraniczne dla pracowników M. - doktoranci;

2. Działalność " M." - stypendia zagraniczne dla osób z M. - młodzi naukowcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po zmianie przepisów art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, polegającej na dodaniu pkt 137 (wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymywane przez uczestnika projektu, jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych), wypłata środków finansowych w formie stypendium dla młodych naukowców podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy środki finansowe wypłacane w formie stypendium dla młodych naukowców tworzących interdyscyplinarny zespół w projekcie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Zgodnie z tym przepisem, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u uczestnika projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Uniwersytet (Wnioskodawca) realizuje projekt naukowy "...". Projekt prowadzony jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet VIII Regionalne Kadry Gospodarki, Podziałanie 8.2.1 Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw; finansowany ze środków europejskich.

Projekt realizowany jest na podstawie zawartej umowy pomiędzy Województwem X, zwanym Liderem Partnerstwa, reprezentowanym przez Zarząd Województwa X oraz Uniwersytetem.

Jednym z zadań projektowych jest stworzenie interdyscyplinarnego zespołu młodych naukowców, których zadaniem będzie wsparcie procesu translacji w medycynie (tekst jedn.: transferu wiedzy medycznej z badań podstawowych do praktyki klinicznej).

Młodzi naukowcy zostaną wyłonieni w drodze konkursu i na podstawie regulaminu zaakceptowanego przez Radę Naukową Ośrodka Medycyny Translacyjnej.

Wnioskodawca planuje wypłacać środki finansowe w ramach stypendiów 7 młodym naukowcom, którzy zostaną wyłonieni w ramach ww. konkursu.

W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie młodzi naukowcy są uczestnikami projektu, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Uczelnia jest natomiast beneficjentem a więc i zarazem wykonawcą przedmiotowego projektu.

Zauważyć jednak należy, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. W rozpatrywanej sprawie #8722; jak wskazano powyżej #8722; uczestnikami projektu są młodzi naukowcy; do nich bowiem skierowana jest pomoc w postaci stypendiów. Tym samym jeżeli środki finansowe wypłacane przez Wnioskodawcę, przekazywane są jako pomoc przyznawana w ramach projektu i współfinansowane są ze środków europejskich, to korzystają one ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powołanych powyżej przepisów, Wnioskodawca, jako płatnik, nie jest obowiązany do naliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od przedmiotowych stypendiów.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl