IBPBII/1/415-819/14/BJ - Możliwość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych emerytury otrzymywanej z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 grudnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-819/14/BJ Możliwość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych emerytury otrzymywanej z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 września 2014 r. (data wpływu do Biura - 2 października 2014 r.), uzupełnionym 11 i 12 grudnia 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury otrzymywanej z Niemiec - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2014 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowani emerytury otrzymywanej z Niemiec.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w piśmie z 1 grudnia 2014 r. znak: IBPB II/1/415-819/14/BJ wezwano Wnioskodawcę o jego uzupełnienie. Wniosek uzupełniono 11 grudnia (uiszczenie opłaty) i 12 grudnia 2014 r. (pozostałe braki formalne).

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od 2013 r. Wnioskodawca otrzymuje emeryturę z Niemiec. Wnioskodawca wskazał, że jego miejsce zamieszkania znajduje się w Polsce; posiada obywatelstwo polskie i niemieckie.

Otrzymywana emerytura jest świadczeniem z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych w Niemczech. Z dokumentu przyznającego powyższe świadczenie nie wynika czy jest ono w Niemczech opodatkowane. Wnioskodawca zwracał się do ZUS (...)., jako właściwego do rozpatrywania wniosków o przyznanie emerytur z Niemiec, z prośbą o wyjaśnienie czy otrzymywana renta niemiecka, przyznana mu przez Niemcy we współpracy z ZUS (...), jest przez Niemcy opodatkowana lub do kogo ma się zwrócić o wyjaśnienie w tej sprawie. ZUS (...) wskazał jako kompetentną do udzielenia informacji niemiecką jednostkę płacącą Wnioskodawcy rentę.

Wnioskodawca zwrócił się do Finanzamt, jednakże nie otrzymał żadnej odpowiedzi. Na początku roku Wnioskodawca otrzymał z niemieckiego Finanzamt formularze dotyczące jego rozliczenia podatkowego w Niemczech. Wnioskodawca nadmienił, że został wezwany do złożenia oświadczenia podatkowego przez stronę niemiecką.

Wnioskodawca wskazał, że uzyskał informację, iż w przypadku otrzymania zagranicznej emerytury bank, do którego ona wpływa jest zobowiązany do potrącania z otrzymywanej kwoty świadczenia należnego podatku łącznie ze składką na ubezpieczenie zdrowotne. Aby uniknąć jednak tzw. podwójnego opodatkowania, o którym mówią przepisy Unii Europejskiej, bank musi mieć pewność czy od przyznanego świadczenia nie został już potrącony podatek w kraju, z którego świadczenie jest otrzymywane. Niestety Wnioskodawca nie jest w stanie sam rozwiązać powstałego problemu a nie chce aby kiedyś okazało się, że jest "nieuczciwym podatnikiem".

W rozliczeniu podatkowym za rok 2013 (PIT-37) Wnioskodawca nie wykazał otrzymywanej emerytury zagranicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Gdzie niemiecka emerytura powinna zostać opodatkowana (z dokumentu niemieckiego to nie wynika).

2. Czy podatek powinien potrącić polski bank, do którego ona wpływa.

3. Czy postępowanie Wnioskodawcy było prawidłowe i co ewentualnie powinien zrobić aby uniknąć tzw. podwójnego opodatkowania.

Wnioskodawca uważa, że emerytura ta powinna być opodatkowana w Niemczech bowiem jest świadczeniem z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych w Niemczech.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli tak jest, nie powinno opodatkowywać się tego świadczenia w Polsce zgodnie z zasadą unikania podwójnego opodatkowania (umową między Polską a RFN w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 4a cyt. ustawy, przepis art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca, mieszkający w Polsce i posiadający obywatelstwo polskie i niemieckie, otrzymuje emeryturę z Niemiec. Otrzymywana emerytura jest świadczeniem z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych w Niemczech.

W związku z tym, że emerytura otrzymywana jest z Niemiec, w przedmiotowej sprawie zastosowanie będzie miała umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawarta między Polską a Republiką Federalną Niemiec.

Stosownie do art. 18 ust. 1 umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90), emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (Polska) z drugiego Umawiającego się Państwa (Niemcy), podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie (Polska).

Natomiast, zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. Umowy, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie (Polsce) z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa (Niemcy), podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie (Niemcy).

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż emerytury i renty otrzymywane z Niemiec, wypłacane osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji gdy świadczenia (płatności) są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Republiki Federalnej Niemiec, bowiem wówczas stosownie do powołanego art. 18 ust. 2 ww. umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.

Jak wynika z informacji niemieckiego Federalnego Ministerstwa Finansów niemieckie ubezpieczenie społeczne składa się z pięciu działów:

* ustawowe ubezpieczenie na wypadek bezrobocia,

* ustawowe ubezpieczenie emerytalne,

* ustawowe ubezpieczenie zdrowotne,

* ustawowe ubezpieczenie od następstw wypadków oraz

* ustawowe ubezpieczenie pielęgnacyjne.

Świadczenia pochodzące z wszystkich pięciu działów niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego, które wypłaca się osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce, zgodnie z art. 18 ust. 2 umowy, podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech. Wszelkie inne świadczenia emerytalno - rentowe przekazywane osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, jak i obowiązujące uregulowania prawne stwierdzić należy, że świadczenie emerytalne wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych podlega opodatkowaniu zgodnie z powołanym art. 18 ust. 2 umowy międzynarodowej tylko w Niemczech i tym samym nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Należy więc zgodzić się z Wnioskodawcą, że w tym przypadku świadczenie to nie podlega opodatkowaniu w Polsce. W konsekwencji od dochodów tych nie ma obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy. Nadmienić przy tym należy, że świadczenie to nie podlega także wykazaniu w zeznaniu podatkowym, ani uwzględnieniu dla celów progresji, tj. do ustalenia stopy podatkowej mającej zastosowanie do dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce. Zgodnie z powołaną umową polsko-niemiecką emerytura z Niemiec podlega bowiem opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech. Słusznie więc postąpił Wnioskodawca nie wykazując w rozliczeniu podatkowym za 2013 rok otrzymanej emerytury.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl