IBPBII/1/415-817/12/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-817/12/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 21 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 18 grudnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego świadczeń udzielanych przez fundację i obowiązku wystawienia informacji PIT-8C - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2012 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego świadczeń udzielanych przez fundację i obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 4 grudnia 2012 r. znak: IBPB II/1/415-817/12/BJ wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 18 grudnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja (Wnioskodawca) udziela pomocy swoim podopiecznym (dzieciom nieuleczalnie chorym) w formie zakupu sprzętu medycznego, materiałów medycznych, artykułów higienicznych i żywnościowych, usług medycznych, usług rehabilitacji domowej, usług opieki wyręczającej, dofinansowania do turnusów rehabilitacyjnych, pokrywania kosztów dojazdu na turnusy rehabilitacyjne i leczenie.

Podopieczni nie otrzymują pomocy w formie świadczenia pieniężnego. Faktury i rachunki za ww. koszty są wystawiane na Fundację i przez nią opłacone. Koszty dojazdu na turnusy i leczenie są zwracane na podstawie biletów i ewidencji przebiegu pojazdu z załączonymi fakturami paliwa.

Fundacja udziela ww. świadczeń w ramach pomocy społecznej dla dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin, korzystając ze stosownych zapisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.), która reguluje kwestie pomocy społecznej. Z przepisów tej ustawy wynika, iż pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są oni w stanie pokonać wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Z powołanej normy wynika, iż organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność w zakresie pomocy społecznej.

W celach statutowych Fundacji istnieje zapis o pomocy społecznej i ustalone są kryteria jej udzielania: osobom niepełnosprawnym - dzieciom nieuleczalnie chorym i ich rodzinom.

"Fundacja realizuje swoje cele statutowe:

a.

w zakresie pomocy społecznej osobom niepełnosprawnym i ich rodzinom w trudnej sytuacji życiowej oraz w wyrównywaniu szans tych rodzin i osób poprzez:

* pomoc rzeczową i finansową na rzecz dzieci przewlekle i nieuleczalnie chorych oraz ich rodzin, w zakresie podniesienia jakości ich życia,

* wspieranie i utrzymywanie kontaktu z rodzinami opiekującymi się dziećmi przewlekle i nieuleczalnie chorymi oraz rodzinami w żałobie po stracie dziecka,

* ułatwienie aktywności społecznej rodzin objętych pomocą Fundacji.

W Fundacji funkcjonuje procedura przyznawania pomocy społecznej. Decyzję o przyznaniu pomocy społecznej podejmuje komisja powołana przez zarząd Fundacji, na podstawie wniosku rodzica lub prawnego opiekuna nieuleczalnie chorego dziecka oraz oświadczenia o sytuacji materialnej rodziny, która nie pozwala rodzicom na pokrycie wnioskowanych kosztów. Przyznanie pomocy społecznej rozpatrywane jest w każdym przypadku indywidualnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Fundacja jest zobowiązana do wystawienia PIT-8C dla swoich podopiecznych.

Fundacja wskazała, iż ma w swoim statucie zapis o świadczeniu pomocy społecznej i uważa, że świadczenia udzielane w ramach pomocy społecznej, zgodnie ze statutem przewidującym tego typu działalność i jasno określającym kryteria komu ta pomoc przysługuje, korzystają ze zwolnienia na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym Fundacja nie powinna wystawiać swoim podopiecznym PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog źródeł przychodów, z których pochodzą dochody (przychody) podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 10 ust. 1 ww. ustawy, gdzie m.in. w pkt 9 wymienia się inne źródła.

Przepis art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w tym przepisie słowa "w szczególności" oznacza, że jest to wyliczenie przykładowe.

W rozumieniu powyższych przepisów, przekazanie beneficjentowi przez fundacje świadczące pomoc pieniędzy, udostępnienie nieodpłatnych zajęć rehabilitacyjnych czy finansowanie usług medycznych, środków leczniczych będzie stanowiło dla beneficjenta przychód "z innych źródeł".

Jednakże należy mieć na uwadze, że organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność w zakresie pomocy społecznej. Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji "pomocy społecznej" należy odnieść się w tym zakresie do przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.).

W myśl postanowień art. 2 ust. 1 tej ustawy pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Organy administracji rządowej i samorządowej, zwane dalej "organami", mogą zlecać realizację zadania z zakresu pomocy społecznej, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania organizacjom pozarządowym, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy, prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej, zwanych dalej "podmiotami uprawnionymi" (art. 25 ust. 1 ww. ustawy). Zlecenie realizacji zadania z zakresu pomocy społecznej odbywa się po uprzednim przeprowadzeniu konkursu ofert (art. 25 ust. 4 cyt. ustawy).

Z powołanych wyżej norm wynika, iż również organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność z zakresu pomocy społecznej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 79 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są świadczenia z pomocy społecznej.

Wobec tego wartość świadczeń udzielanych w ramach pomocy społecznej przez organizacje społeczne i pozarządowe może korzystać z ww. zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych o ile statut organizacji społecznej (pozarządowej) przewiduje udzielanie pomocy społecznej oraz istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje i pomoc ta realizowana jest w ramach zadań zleconych przez organy administracji rządowej i samorządowej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Fundacja udziela pomocy swoim podopiecznym (dzieciom nieuleczalnie chorym) w formie zakupu sprzętu medycznego, materiałów medycznych, artykułów higienicznych i żywnościowych, usług medycznych, usług rehabilitacji domowej, usług opieki wyręczającej, dofinansowania do turnusów rehabilitacyjnych, pokrywania kosztów dojazdu na turnusy rehabilitacyjne i leczenie. Podopieczni nie otrzymują pomocy w formie świadczenia pieniężnego. Fundacja udziela ww. świadczeń w ramach pomocy społecznej dla dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin, korzystając ze stosownych zapisów ustawy o pomocy społecznej.

Decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania danej czynności podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w przypadku realizacji nieodpłatnych świadczeń przez daną fundację, ma kwalifikacja formy prawnej świadczonej pomocy, a zatem treść konkretnej umowy wiążącej strony oraz treść statutu fundacji. W sytuacji gdy strony nie zawarły umowy darowizny w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego a statut (fundacji) nie przewiduje udzielania pomocy społecznej oraz nie istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje, wówczas zgodnie z ww. przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych świadczenia na rzecz beneficjentów są przychodami "z innych źródeł", podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem i nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

We wniosku wskazano, iż w celach statutowych Fundacji istnieje zapis o pomocy społecznej i ustalone są kryteria jej udzielania. Przyznanie pomocy społecznej rozpatrywane jest w każdym przypadku indywidualnie na podstawie wniosku rodzica lub prawnego opiekuna nieuleczalnie chorego dziecka oraz oświadczenia o sytuacji materialnej rodziny.

Tym samym zwolnienie wynikające z powołanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy ma zastosowanie do świadczeń przez nią sfinansowanych, opisanych we wniosku.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że wartość świadczeń sfinansowanych przez Fundację dzieciom nieuleczalnie chorym w ramach wykonywania - jak stwierdza we wniosku Wnioskodawca - statutowych celów Fundacji z zakresu realizacji zadań w ramach pomocy społecznej nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

To oznacza, że na Fundacji z tego tytułu nie ciąży obowiązek wynikający z przepisu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. obowiązek wystawienia beneficjentom informacji PIT-8C.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl