IBPBII/1/415-814/11/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-814/11/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 16 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania nagród przyznanych nauczycielom przez Prezydenta Miasta - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie zasad opodatkowania nagród przyznanych nauczycielom przez Prezydenta Miasta.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony m.in. następujący stan faktyczny:

Prezydent Miasta X przyznał nagrody pieniężne osobom (nauczycielom) nie związanym stosunkiem pracy ani umową cywilnoprawną z tutejszym Urzędem Miasta X. Przedmiotowe nagrody nie zostały przyznane w ramach jakiegoklwiek konkursu lecz z tytułu uhonorowania dorobku zawodowego oraz zaangażowania w realizację zadań na rzecz środowiska oświatowego Miasta X. Urząd Miasta X wypłacił nagrody w przyznanej wysokości nie potrącając podatku dochodowego. Do końca lutego 2012 r. ww. osobom zostanie wystawiona informacja o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stanowisko Urzędu Miasta X w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych w stosunku do nagrodzonych osób, nie związanych stosunkiem pracy ani umową cywilnoprawną z Urzędem Miasta X, jest prawidłowe.

Zdaniem Wnioskodawcy występującego w roli płatnika, na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przedmiotowe nagrody spełniają przesłanki przychodów z innych źródeł. W związku z powyższym, Urząd Miasta X może zaniechać poboru podatku dochodowego od osób fizycznych, jedynym obowiązkiem Wnioskodawcy jest sporządzenie, do końca lutego roku następnego po roku podatkowym, informacji o wysokości wypłaconej nagrody (PIT-8C) i przekazanie jej podatnikowi oraz naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych dotycząca zasad opodatkowania nagród przyznanych nauczycielom przez Prezydenta Miasta X. Jednocześnie wyjaśnia się, że w pozostałej części wniosku, tj. w zakresie opodatkowania dotacji uzyskanej z budżetu miasta na modernizację indywidualnych źródeł ciepła i/lub montaż ekologicznych systemów przygotowania ciepłej wody użytkowej zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie Znak: IBPB II/1/415-815/11/AA.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń - art. 11 ust. 1 ww. ustawy.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 cyt. ustawy, za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Należy przy tym zauważyć, że w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazane zostały jedynie przykłady niektórych przychodów zaliczanych do innych źródeł, natomiast nie jest to katalog zamknięty. Z przychodem podatkowym z innych źródeł mamy do czynienia w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe, których nie można jednoznacznie przypisać do jednego ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 cyt. ustawy.

Wnioskodawca wskazał w stanie faktycznym wniosku, iż przedmiotowe nagrody pieniężne zostały przyznane przez Prezydenta Miasta X osobom (nauczycielom) nie związanym stosunkiem pracy ani umową cywilnoprawną z tutejszym Urzędem Miasta X.

Jeżeli zatem otrzymywane nagrody nie są uzyskiwane w związku z przychodami określonymi w art. 12-14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bo osoba je otrzymująca nie jest związana z przekazującym nagrody ani stosunkiem pracy ani umową cywilnopawną, ani też nagroda nie jest otrzymana w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, to przychód z tego tytułu zakwalifikować należy do przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 cyt. ustawy.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przepisy podatkowe posługują się pojęciem "konkurs", chociaż nie zawierają jego definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego konkurs to "przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia, konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa gry lub konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Wnioskodawca zaznaczył w przedstawionym stanie faktycznym, iż przedmiotowe nagrody pienieżne nie zostały przyznane w ramach jakiegoklwiek konkursu lecz z tytułu uhonorowania dorobku zawodowego oraz zaangażowania w realizację zadań na rzecz środowiska oświatowego Miasta X. W świetle powyższego, przyznane ww. nagrody pieniężne nie stanowią nagród z tytułu udziału w konkursach, a zatem do przychodu uzyskanego z tego tytułu nie będą miały zastosowania postanowienia cytowanego powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Wnioskodawca wypłacił nagrody w przyznanej wysokości nie potrącając podatku dochodowego. Do końca lutego 2012 r. ww. osobom zostanie wystawiona informacja o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C.

W świetle przywołanych powyżej regulacji prawnych Urząd Miasta X od przekazanych nagród pieniężnych osobom nagrodzonym (nauczycielom) nie ma obowiązku jako płatnik pobierania zaliczek na podatek dochodowy. Urząd Miasta X sporządza jedynie informację o wypłaconym stytpendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodoach z kapitałów pienieżnych (PIT-8C), którą przekazuje podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu według miesjca zamieszkania podatnika w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego.

Reasumując, przyznane przez Prezydenta Miasta X nagrody pieniężne osobom (nauczycielom) nie związanym stosunkiem pracy ani umową cywilnoprawną z Urzędem Miasta X, które nie zostały przyznane w ramach konkursu lecz z tytułu uhonorowania dorobku zawodowego oraz zaangażowania w realizację zadań na rzecz środowiska oświatowego Miasta X, należy zakwalifikować do przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 cyt. ustawy.

Urząd Miasta X jako płatnik nie ma obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, Wnioskodawca winien natomiast sporządzić informację o przychodach z innych źródeł (PIT-8C), którą należy przekazać podatnikowie oraz urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl