IBPBII/1/415-802/13/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-802/13/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. Biura 21 sierpnia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów studentów z tytułu udziału w praktykach realizowanych w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów studentów z tytułu udziału w praktykach realizowanych w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Uniwersytet (Beneficjent Projektu) podpisał umowę z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Instytucja Pośrednicząca) na realizację projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego pod nazwą " (...)" Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka, Działanie 4.1 Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby studentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy, Poddzialanie 4.1.1: Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni, Zadanie 2: Organizacja i realizacja kierunku mechatronika, Zadanie 3: Organizacja i realizacja kierunku inżynieria materiałowa.

W ramach ww. projektu Uniwersytet realizuje zadanie, w ramach którego studenci kierunku mechatronika mogą uczestniczyć w 3-miesięcznych płatnych praktykach w przedsiębiorstwach o profilu działalności związanym z mechatroniką.

Realizacja praktyk studenckich odbywa się w oparciu o Regulamin nr (...) określający zasady rekrutacji i udziału studentów kierunku mechatronika w płatnych praktykach realizowanych w ramach Zadania 2 Projektu " (...)" oraz umowy trójstronne pomiędzy Uniwersytetem, zakładem pracy a studentem.

W wyniku podpisania trójstronnych umów pomiędzy:

1. zakładem pracy, w którym student odbywa praktykę

2. Uniwersytetem (Beneficjentem Projektu EFS), dokonującym wypłat za pracę na praktyce

3. studentem odbywającym praktykę (Beneficjent ostateczny projektu),

studenci mają otrzymywać świadczenie pieniężne (wynagrodzenie, stypendium), płatne przez Uniwersytet będący beneficjentem projektu współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny.

Zgodnie z interpretacją Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 18 lipca 2013 r. od powyższych świadczeń pieniężnych będą naliczane składki na ubezpieczenie społeczne, a składki na ubezpieczenie zdrowotne, jeżeli osoba nie podlega temu obowiązkowi z innego tytułu.

Od 1 stycznia 2010 r. art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia od podatku środki finansowane z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych świadczenie pieniężne wypłacane na podstawie umów trójstronnych oraz Regulaminu nr (...) określającego zasady rekrutacji i udziału studentów kierunku mechatronika w płatnych praktykach realizowanych w ramach Zadania 2 Projektu " (...)" mieści się w dyspozycji ww. przepisu, zgodnie z którym środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenia (wynagrodzenia, stypendia) wypłacane uczestnikom projektu - studentom realizującym praktykę nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z uwagi na fakt, iż od dnia 1 stycznia 2010 r. środki finansowe otrzymane jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca uważa, że środki pieniężne, niezależnie od ich nazwy (stypendium, wynagrodzenie, świadczenie) wypłacane przez Uniwersytet studentom w ramach praktyk studenckich stanowią środki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i korzystają ze zwolnienia przedmiotowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania, wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powołanym wyżej przepisie sformułowania "w szczególności" wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Zgodnie z tym przepisem, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Z wniosku wynika, że Uniwersytet podpisał umowę z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego na realizację projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego pod nazwą " (...)" Program Operacyjny Kapitał Ludzki. W ramach ww. projektu Uniwersytet realizuje zadanie, w ramach którego studenci kierunku mechatronika mogą uczestniczyć w 3-miesięcznych płatnych praktykach w przedsiębiorstwach.

W wyniku podpisania trójstronnych umów pomiędzy:

* zakładem pracy, w którym student odbywa praktykę,

* Uniwersytetem (Beneficjentem Projektu EFS), dokonującym wypłat za pracę na praktyce,

* studentem odbywającym praktykę (Beneficjent ostateczny projektu),

studenci mają otrzymywać świadczenie pieniężne (wynagrodzenie, stypendium), płatne przez Uniwersytet będący beneficjentem projektu współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Użyte w powyższym przepisie pojęcie "z udziałem środków europejskich" należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków. Stąd świadczenia pieniężne otrzymane przez studentów z tytułu praktyk realizowanych w ramach Zadania 2 projektu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowią środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż wypłacone studentom (tekst jedn.: uczestnikom projektu wspófinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka, Działanie 4.1 Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby studentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy, Poddzialanie 4.1.1: Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni) w ramach praktyk studenckich świadczenia (wynagrodzenia, stypendium) - jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku dołączono dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Wydając niniejszą interpretację Organ oparł się jedynie na opisie stanu faktycznego przedstawionym we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl