IBPBII/1/415-799/10/MK - Skutki podatkowe otrzymania przez nowego klienta w ramach programu lojalnościowego nagrody o wartości nieprzekraczającej 760 złotych oraz przyznania nowemu klientowi 100% rabatu przy zakupie usługi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-799/10/MK Skutki podatkowe otrzymania przez nowego klienta w ramach programu lojalnościowego nagrody o wartości nieprzekraczającej 760 złotych oraz przyznania nowemu klientowi 100% rabatu przy zakupie usługi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 22 września 2010 r.), uzupełnionym w dniu 6 grudnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych:

* otrzymania przez nowego klienta w ramach programu lojalnościowego (promocyjnego) nagrody o jednorazowej wartości nieprzekraczającej 760 zł - jest prawidłowe,

* otrzymania przy zamówieniu usługi przez nowego klienta w ramach promocji 100% rabatu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez nowego klienta w ramach programu lojalnościowego (promocyjnego) nagrody o jednorazowej wartości nieprzekraczającej 760 zł oraz w przypadku, gdy nowy klient przy zamówieniu usługi otrzymał w ramach promocji 100% rabatu.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 19 listopada 2010 r. Znak: IBPB II/1/415-798/10/MK, IBPB II/1/415-799/10/MK wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono w dniu 6 grudnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Spółka Akcyjna - prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w zakresie rejestracji domen internetowych, hostingu i tworzenia stron www. Świadczenie usług odbywa się drogą elektroniczną podobnie jak zawieranie umów z usługobiorcami (klientami). Klientami wnioskodawcy są zarówno osoby fizyczne jak również osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.

Wnioskodawca wskazał, iż poruszane we wniosku zapytania dotyczą jedynie klientów w postaci osób fizycznych.

Wnioskodawca uruchomił program lojalnościowy (promocyjny) zmierzający do zwiększenia sprzedaży i pozyskania nowych klientów. W ramach programu klient polecający (zwanym w dalszej części Klientem K1) otrzymuje wyemitowany przez Spółkę Akcyjną specjalny kupon promocyjny. Wraz z kuponem Klient K1 otrzymuje kod promocyjny, który umożliwia identyfikację Klienta K1 w systemie informatycznym wnioskodawcy. Klient K1 może przekazać ten kupon wraz z kodem osobie, która nie była dotychczas klientem Spółki Akcyjnej lub też nie korzystała w Spółce z danego rodzaju usługi (zwanemu w dalszej części Klientem K2) polecając jednocześnie usługi wnioskodawcy. Jeżeli Klient K2 wykorzysta kupon promocyjny i faktycznie zamówi usługę w Spółce (wpisując kod promocyjny w system informatyczny wnioskodawcy) zarówno Klient K1 jak i Klient K2 otrzymają od wnioskodawcy nagrody. Nagrody te będą miały postać pieniężną lub rzeczową. Uzyskanie nagród przez Klienta K1 i Klienta K2 uzależnione będzie od zawarcia przez Klienta K2 umowy z wnioskodawcą na korzystanie z usługi określonej w kuponie, oraz od faktycznego korzystania przez Klienta K2 z tej usługi. Rodzaje nagród rzeczowych oraz wartość nagród pieniężnych ustala wnioskodawca, a informację o tym przekazuje na swoich stronach internetowych. Informacja o nagrodach, jakie przysługują klientom oraz warunkach ich uzyskania, będzie również umieszczona na kuponach promocyjnych. Wnioskodawca dodaje, że w niektórych przypadkach Klient K2 przy zamawianiu usług otrzyma 100% rabatu na zamówioną usługę. Taka forma promocji powiązana jest jednak ze skróceniem okresu abonamentowego usługi do sześciu miesięcy. Kolejna umowa zawierana na tę usługę ma już charakter odpłatny.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 2 grudnia 2010 r., które wpłynęło do tut. Biura w dniu 6 grudnia 2010 r. wynika, iż nowy klient (klient polecony - nazywany we wniosku również K2) zawiera z wnioskodawcą (Spółką Akcyjną) umowę na zasadzie akceptacji przez klienta regulaminu usługi zamieszczonego na stronach internetowych wnioskodawcy. Regulaminy świadczonych przez wnioskodawcę usług (np. "Regulamin świadczenia usługi rejestracji domeny internetowej w..." lub "Regulamin świadczenia usługi serwera w...") nie przewidują nagród, ani też zobowiązań wnioskodawcy do spełnienia świadczenia (nagrody) w przypadku, gdy klient korzystający z promocji (programu lojalnościowego) zakupi określoną w kuponie usługę. Wnioskodawca stwierdza, że umowa zawierana z klientem na zasadzie art. 384 Kodeksu cywilnego (poprzez przyjęcie przez klienta wzorca umownego) nie zawiera zapisu, zobowiązującego sprzedającego (wnioskodawcę) do spełnienia świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez klienta usługi określonej w kuponie. Program lojalnościowy (promocyjny), którego dotyczy zapytanie o interpretację służy bowiem pozyskaniu nowych klientów. Regulamin konkretnej usługi oferowanej przez wnioskodawcę dotyczy ogólnych reguł zawierania umowy na tę usługę, oraz wzajemnych świadczeń stron. Ma on charakter uniwersalny tzn. jest przeznaczony również dla dotychczasowych klientów. Wnioskodawca dodaje, że zawiera umowy na czas określony (zwykle na okres jednego roku), które później są przez klientów przedłużane. W celu pozyskania nowych klientów wnioskodawca organizuje promocje oraz programy lojalnościowe, które przewidują obniżone ceny oraz nagrody dla nowych i dotychczasowych klientów. Według wnioskodawcy z taką promocją mamy do czynienia w omawianym przypadku.

Wnioskodawca wyjaśnia ponadto, że jego zobowiązanie do spełnienia świadczenia (wydania nagrody) wynika z zamieszczonego na stronach internetowych Spółki dokumentu (zasad promocji), który określa warunki i zasady przyznawania nagród. Z prawnego punktu widzenia ten dokument stanowi o przyrzeczeniu publicznym (art. 919 Kodeksu cywilnego) złożonym przez wnioskodawcę do przekazania określonej nagrody w przypadku wypełnienia przez klienta poleconego warunków w tym dokumencie przewidzianych. Do tych warunków należą:

* prawidłowe wprowadzenie otrzymanego od klienta polecającego Kodu w trakcie procesu zamawiania przez klienta poleconego usługi u wnioskodawcy,

* korzystanie przez klienta poleconego (K2) z usługi zamówionej u wnioskodawcy w ramach tej promocji,

* pozytywna weryfikacja klienta poleconego przez wnioskodawcę (umowę na świadczenie usług wnioskodawca zawiera z konkretną osobą; wnioskodawca jest zobowiązany do dokonania identyfikacji osoby lub podmiotu).

Podsumowując wnioskodawca stwierdza, że pomiędzy Spółką Akcyjną a klientem poleconym (K2) nie jest zawierana umowa, z której wynika zobowiązanie wnioskodawcy do wydania temu klientowi nagrody. To zobowiązanie jednak istnieje, ale jego źródłem jest przyrzeczenie publiczne ze strony wnioskodawcy. Nagroda pieniężna jest wydawana poprzez przekazanie do dyspozycji klienta kwoty nagrody, która mu się należy zgodnie z zasadami promocji. Przekazanie nagrody pieniężnej następuje poprzez ujawnienie wartości nagrody w tzw. "Nadpłatach klienta w Panelu Klienta...". Nadpłaty klienta w Panelu Klienta to jedna z funkcjonalności systemu CRM wnioskodawcy. Wnioskodawca udostępnia klientowi funkcjonalność, która umożliwia mu dokonywanie wpłat na wirtualne konto przypisane indywidualnie temu klientowi, jak również dokonywanie przez klienta z tego wirtualnego konta płatności na rzecz wnioskodawcy. Wydanie nagrody pieniężnej w omawianej promocji odbywa się właśnie poprzez przekazanie pieniędzy do Nadpłat. Środki pieniężne (nagroda pieniężna) faktycznie pozostają na rachunku bankowym wnioskodawcy do czasu wydania przez Klienta dyspozycji dokonania przelewu na rachunek bankowy tego klienta lub też zamówienia usługi u wnioskodawcy. W związku z tym, że zamówienie rejestracji domeny internetowej lub usługi serwera możliwe jest dopiero po uzyskaniu przez wnioskodawcę wpłaty od klienta - klient posiadając środki finansowe na swoim koncie Nadpłat w Panelu Klienta..., może dokonać płatności niezwłocznie właśnie za pośrednictwem Panelu Klienta. Klient w takiej sytuacji ma pewność, że jego transakcja dojdzie do skutku niezwłocznie po złożeniu przez niego dyspozycji przekazania środków finansowych z Nadpłat na konkretną zamówioną (również przy pomocy systemu CRM wnioskodawcy) przez niego usługę. Po wykonaniu dyspozycji przekazania środków na zamówioną usługę klient otrzymuje od wnioskodawcy fakturę VAT z tytułu zakupionej usługi.

Wnioskodawca dodaje, że klient swobodnie dysponuje środkami pieniężnymi w Nadpłatach, może w każdej chwili wydać dyspozycję przelewu na własny rachunek bankowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dla nagrody przekazywanej przez Wnioskodawcę Klientowi K1 w ramach opisanej wyżej promocji ma zastosowanie przepis art. 21. ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - tzn. czy nagroda o wartości nieprzekraczającej 200 zł jest zwolniona z podatku dochodowego.

2.

Czy dla nagrody przekazywanej Klientowi K2 w ramach opisanej promocji ma zastosowanie przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzn. czy nagroda otrzymana przez Klienta K2 jest zwolniona od podatku dochodowego w przypadku gdy jej jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł, oraz czy zwolnienie to będzie miało zastosowanie również w przypadku gdy Klient K2 przy zamówieniu usługi otrzymał 100% rabatu na jej zakup.

Zdaniem wnioskodawcy,

1.

W związku z tym, że Klient K1 otrzymuje nagrodę niezwiązaną z zawarciem przez tego klienta umowy z wnioskodawcą, przekazaną mu nagrodę należy uznać za nieodpłatne świadczenie ze strony wnioskodawcy, które Klient K1 otrzymał od Spółki w związku z jego promocją i reklamą. Zdaniem wnioskodawcy są to normalne działania promocyjne, a Klient K1 nie zawiera w tym zakresie żadnej umowy (nie jest zobowiązany do działania na rzecz wnioskodawcy). Powyższe wskazuje, że w opisanym przypadku znajdzie zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych według wnioskodawcy - zgodnie z treścią tego przepisu zwolnienie nie ma zastosowania w przypadku gdy Klient K1 otrzyma świadczenie będąc jednocześnie zwiazany z wnioskodawcą umową o pracę lub umową cywilnoprawną jak również w przypadku gdy Klient K1 otrzymuje nagrodę w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą.

2.

W związku z tym, że Klient K2 otrzymuje nagrodę w związku z dokonaniem zakupu usługi u wnioskodawcy, w opisanym przypadku znajdzie zastosowanie przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem wnioskodawcy powyższe zwolnienie będzie miało zastosowanie nawet w przypadku gdy zamówiona w ramach promocji usługa będzie objęta rabatem 100%. Uzasadnieniem takiej polityki marketingowej jest fakt, że usługi wnioskodawcy mają charakter okresowy, a klienci w większości przypadków zawierają umowy ze Spółką na kolejne okresy abonamentowe. Istnieje zatem bezpośredni związek pomiędzy nagrodą a zawartą pomiędzy stronami umową (sprzedażą). Oczywiście zgodnie z treścią tego przepisu zwolnienie nie będzie miało zastosowania w przypadku, gdy Klient K2 otrzymuje nagrodę w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez nowego klienta w ramach programu lojalnościowego (promocyjnego) nagrody o jednorazowej wartości nieprzekraczającej 760 zł oraz w przypadku, gdy nowy klient przy zamówieniu usługi otrzymał w ramach promocji 100% rabatu (pyt.2).

W pozostałym zakresie dokonano odrębnego rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie przez ustawodawcę sformułowania "w szczególności" wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i do tej kategorii można zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. O przychodzie z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Korzyści takie pojawiają się nie tylko wówczas, gdy podatnikowi zostają przekazane środki pieniężne, ale również wtedy, kiedy zmniejszone zostaną jego zobowiązania, których nie musi już realizować z własnego majątku.

Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego na mocy ww. art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, spełnione muszą być warunki:

* nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową,

* jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,

* sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Ponadto należy zaznaczyć, że "sprzedaż premiowa" jest umową sprzedaży zawartą pomiędzy sprzedawcą a kupującym, połączoną z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. W związku z powyższym należy stwierdzić iż, zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy wyłącznie osób fizycznych otrzymujących nagrody w związku z zawarciem umowy sprzedaży w swoim imieniu i na swoją rzecz, pod warunkiem, że sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez te osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem "sprzedaż premiowa", to jednak nie zdefiniował tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie - Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia "sprzedaż premiowa" zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu "sprzedaż" oraz "premiowa".

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) i tak treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin "premia", "premiowa" nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik "premiowy" należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy - Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

W związku z powyższym, mając na uwadze powyższe ustalenia i powołane przepisy prawa, "sprzedaż premiowa" jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru czy też usługi, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów lub usług). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca uruchomił program lojalnościowy (promocyjny) zmierzający do zwiększenia sprzedaży i pozyskania nowych klientów. W ramach programu klient polecający (Klient K1) otrzymuje wyemitowany przez Spółkę Akcyjną specjalny kupon promocyjny. Wraz z kuponem Klient K1 otrzymuje kod promocyjny, który umożliwia identyfikację Klienta K1 w systemie informatycznym wnioskodawcy. Klient K1 może przekazać ten kupon wraz z kodem osobie, która nie była dotychczas klientem Spółki Akcyjnej lub też nie korzystała w Spółce z danego rodzaju usługi (zwanemu w dalszej części Klientem K2) polecając jednocześnie usługi wnioskodawcy. Jeżeli Klient K2 wykorzysta kupon promocyjny i faktycznie zamówi usługę w Spółce (wpisując kod promocyjny w system informatyczny wnioskodawcy) Klient K2 otrzymuje od wnioskodawcy nagrody. Nagrody te będą miały postać pieniężną lub rzeczową. Uzyskanie nagród przez Klienta K2 uzależnione będzie od zawarcia przez Klienta K2 umowy z wnioskodawcą na korzystanie z usługi określonej w kuponie, oraz od faktycznego korzystania przez Klienta K2 z tej usługi. Rodzaje nagród rzeczowych oraz wartość nagród pieniężnych ustala wnioskodawca, a informację o tym przekazuje na swoich stronach internetowych. Informacja o nagrodach, jakie przysługują klientom oraz warunkach ich uzyskania, będzie również umieszczona na kuponach promocyjnych.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż nagrody rzeczowe lub pieniężne przyznawane przez wnioskodawcę na rzecz Klientów K2 - osób fizycznych, w ramach prowadzonego przez Spółkę Akcyjną programu lojalnościowego (promocyjnego) stanowią w istocie nagrody uzyskane w sprzedaży premiowej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekroczy kwoty 760 zł, a wartość nagród nie jest wliczana w cenę usług, wówczas nagrody te będą zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dodatkowo należy dodać, iż ww. zwolnienie przedmiotowe ma zastosowanie w przypadku, gdy nagrody otrzymane przez osoby fizyczne nie są związane z prowadzoną przez te osoby pozarolniczą działalnością gospodarczą i nie stanowią przychodu z tej działalności.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez nowego klienta w ramach programu lojalnościowego (promocyjnego) nagrody o jednorazowej wartości nieprzekraczającej 760 zł należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do skutków podatkowych otrzymania przy zamówieniu usługi przez nowego klienta w ramach promocji 100% rabatu należy zauważyć, iż "Rabat", zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia oznacza: "obniżenie ceny jakiegoś towaru o pewną kwotę; też ta kwota" (Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN 1997-2010). W praktyce udzielenie rabatu polega więc na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów. "Ceną" - zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 w ustawie z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.) jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w niektórych przypadkach Klient K2 zamawiając w ramach promocji usługę otrzyma 100% rabatu na tę usługę.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny oraz ww. przepisy prawa należy stwierdzić, iż w ramach programu lojalnościowego (promocyjnego) nie dochodzi do wydania nagrody związanej ze sprzedażą premiową ale do zakupu usługi z rabatem 100%. Przy czym w tym miejscu należy podkreślić, iż nie każdy Klient K2 zamawiając w ramach promocji usługę uzyskuje od wnioskodawcy 100% rabatu. To oznacza, że krąg osób uprawnionych (klientów) w takim przypadku jest ograniczony. W konsekwencji ww. rabat nie może stanowić zwolnionej na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nagrody związanej ze sprzedażą premiową.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych otrzymania przy zamówieniu usługi przez nowego klienta w ramach promocji 100% rabatu należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl