IBPBII/1/415-791/12/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-791/12/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 11 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzania informacji o uzyskanych dochodach PIT-11 i deklaracji o pobranych zaliczkach PIT-4R w związku z przejęciem pracowników w trybie art. 23#185; Kodeksu pracy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzania informacji o uzyskanych dochodach PIT-11 i deklaracji o pobranych zaliczkach PIT-4R w związku z przejęciem pracowników w trybie art. 23#185; Kodeksu pracy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W czerwcu 2012 r. została zawarta przedwstępna warunkowa umowa sprzedaży części majątku Wnioskodawcy (Spółdzielni) na rzecz Spółki z o.o. W tym samym dniu zawarte zostało porozumienie w sprawie przejęcia pracowników pomiędzy Spółką i Wnioskodawcą.

Spółka przejmuje wszystkich pracowników na zasadzie art. 23#185; Kodeksu pracy z dniem 1 października 2012 r.

W przypadku nabycia Spółdzielni przez Spółkę nie jest to możliwe na zasadzie kupna całego przedsiębiorstwa, połączenia bądź kupna udziałów członkowskich od każdego członka przejętej Spółdzielni. Należy zakupić majątek Spółdzielni z przejęciem pracowników, a następnie Spółdzielnia może postawić się w stan likwidacji lub zmienić zasady swojej działalności.

W związku z tym faktem Wnioskodawca uznaje, że nie ma bezpośrednio sukcesji podatkowej pomiędzy podmiotami.

W pierwotnej ocenie Wnioskodawcy - Spółka winna być wystawcą PIT-11 za cały 2012 r.

Po konsultacji telefonicznej Wnioskodawca uzyskał informację, iż winien zastosować zasadę, że PIT-11 wystawia przejmujący pracowników, czyli Spółka.

Jednak problemem jest dla Wnioskodawcy rozliczenie w tym wypadku deklaracji PIT-4R. Wnioskodawca będzie wystawcą deklaracji PIT-11 dla pracowników, którzy zakończyli w 2012 r. stosunek pracy przed dniem przejęcia przez Spółkę.

Trudne tym samym jest ustalenie i porównanie prawidłowości potrąconego i odprowadzonego podatku dochodowego pomiędzy deklaracjami PIT-4R i PIT-11.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jeśli przejście pracowników nastąpi z dniem 1 października 2012 r., to za 2012 r. PIT-11 oraz rozliczenie PIT-4R wystawi Spółka, czy do dnia 30 września 2012 r. PIT-11 winien wystawić Wnioskodawca.

Zdaniem Wnioskodawcy, to on (Spółdzielnia) winien wystawić deklaracje PIT-11 za okres jaki w 2012 r. pracownicy otrzymywali wynagrodzenie w podmiocie, jak również deklarację PIT-4R za 2012 r.

Wnioskodawca dodaje, iż Spółdzielnia będzie podatnikiem czynnym, nie ulegnie likwidacji w 2012 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka winna wystawić deklaracje PIT-11 za okres od przejęcia pracowników do dnia 31 grudnia 2012 r. i podatek za ten okres włączyć do własnej deklaracji PIT-4R.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 8 ustawy - Ordynacja podatkowa płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Stosownie do art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W myśl art. 38 ust. 1 i ust. 1a ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a. W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (deklaracja roczna o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R).

Natomiast zgodnie z art. 39 ust. 1 zdanie pierwsze powyższej ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku, gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (informacja o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11), z zastrzeżeniem ust. 5. (...).

Stosownie do ust. 2 cyt. artykułu, jeżeli obowiązek poboru przez płatników, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy na pisemny wniosek podatnika, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, są obowiązani do sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, lub urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, imiennej informacji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Z wniosku wynika, że w czerwcu 2012 r. została zawarta przedwstępna warunkowa umowa sprzedaży części majątku Wnioskodawcy (Spółdzielni) na rzecz Spółki z o.o. W tym samym dniu zawarte zostało porozumienie w sprawie przejęcia pracowników pomiędzy Spółką i Wnioskodawcą. Spółka przejmuje wszystkich pracowników na zasadzie art. 23#185; Kodeksu pracy z dniem 1 października 2012 r. Wnioskodawca będzie wystawcą deklaracji PIT-11 dla pracowników, którzy zakończyli w roku 2012 stosunek pracy przed dniem przejęcia przez Spółkę.

Przepis art. 23#185; § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) stanowi, iż w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy.

Artykuł ten przyjmuje konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego zakładu pracy w miejsce drugiego, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną w płaszczyźnie stosunków pracy. Opiera się ona przy tym na założeniu, że stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany mimo przekształceń podmiotowych.

Z powyższego wynika, iż obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek poboru przez płatników zaliczek na podatek dochodowy i obowiązek sporządzenia stosownych informacji, nie ustają lecz przechodzą na nowego płatnika, który przejmując pracowników przejmuje także obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wszelkie inne obowiązki z tym związane. Okoliczności te powodują, iż przejmujący pracowników pracodawca winien kontynuować obowiązki płatnika nałożone przepisami art. 32, 38 i 39 ustawy.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż Wnioskodawca - wbrew jego twierdzeniu - nie będzie miał obowiązku wystawienia informacji PIT-11 i deklaracji PIT-4R obejmujących dane dotyczące osób przejętych przez Spółkę w trybie art. 23#185; Kodeksu pracy. Obowiązek ten spada na Spółkę z o.o., która w wyniku przejęcia obowiązków płatnika ma obowiązek sporządzenia informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) oraz deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R) obejmujących dane za cały rok podatkowy 2012, tj. zarówno za okres zatrudnienia pracowników w przejętej firmie, którą jest Wnioskodawca, jak również po przejęciu pracowników przez Spółkę jako przedsiębiorcę kontynuującego działalność Spółdzielni (Wnioskodawcy).

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Do wniosku Wnioskodawca dołączył kopie dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl