IBPBII/1/415-790/10/MK - Możliwość zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych refundacji z budżetu gminy wydatków poniesionych w celu podłączenia budynku mieszkalnego do kanalizacji sanitarnej oraz wykonania przyłącza.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-790/10/MK Możliwość zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych refundacji z budżetu gminy wydatków poniesionych w celu podłączenia budynku mieszkalnego do kanalizacji sanitarnej oraz wykonania przyłącza.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 17 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego refundacji z budżetu gminy wydatków poniesionych w celu włączenia się do kanalizacji sanitarnej i wykonania przyłącza - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego refundacji z budżetu gminy wydatków poniesionych w celu włączenia się do kanalizacji sanitarnej i wykonania przyłącza.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W kwietniu 2010 r. Wójt Gminy w zarządzeniu ustalił zasady współfinansowania realizacji inwestycji służących ochronie środowiska w zakresie budowy przyłączy kanalizacyjnych i przyłączania budynków mieszkalnych do sieci kanalizacyjnej na terenie Gminy.

W zarządzeniu zostały określone wyrażenia takie jak:

1.

Przyłącze - przyłącze do sieci kanalizacji sanitarnej tj. odcinek przewodu kanalizacyjnego łączący budynek z pierwszą studzienką kanalizacyjną na działce, na której jest położony przyłączany budynek lub - w przypadku, gdy na działce nie ma studzienki kanalizacyjnej - do granicy działki. W przypadku, gdy przyłączenie do sieci kanalizacyjnej jest wykonywane do ściany budynku położonej w granicy z działką sąsiednią jako przyłącze należy traktować odcinek przewodu kanalizacyjnego od ściany tego budynku do najbliższej studzienki kanalizacyjnej.

2.

Współfinansowanie - refundacja z budżetu gminy części wydatków koniecznych do poniesienia w celu włączenia się do kanalizacji sanitarnej i wykonania przyłącza. Współfinansowaniem mogą być objęte nakłady konieczne na: wykonanie dokumentacji projektowej przyłącza, wykonanie robót budowlanych polegających na budowie przyłącza, wykonanie robót budowlanych polegających na włączeniu się do sieci kanalizacji sanitarnej, poniesienie kosztów opłaty odbiorowej na rzecz zarządcy sieci kanalizacyjnej, wykonanie inwentaryzacji powykonawczej.

Refundacja poniesionych wydatków następuje po zawarciu umowy współfinansowania na podstawie złożonego wniosku. Wysokość współfinansowania oblicza się jako sumę kwoty stałej i zmiennej w sposób określony w zarządzeniu. O współfinansowanie może ubiegać się osoba fizyczna, która posiada prawo do dysponowania przyłączaną nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) w zakresie obejmującym co najmniej wykonanie przyłącza kanalizacyjnego. Współfinansowaniem może być objęte jedno przyłącze do jednego budynku. Refundacja wypłacana jest z budżetu Gminy osobie fizycznej w wysokości obliczonej zgodnie z wytycznymi wskazanymi w zarządzeniu Wójta Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy refundacja wypłacana z budżetu Gminy na rzecz osób fizycznych na część wydatków koniecznych do poniesienia w celu włączenia się do kanalizacji sanitarnej i wykonania przyłącza stanowi przychód dla osoby fizycznej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz czy należy sporządzić informację PIT-8C dla urzędu skarbowego.

2.

Czy współfinansowanie inwestycji - refundacja z budżetu gminy może zostać potraktowana jako dotacja na podstawie ustawy o finansach publicznych a tym samym skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wnioskodawca wskazał, iż na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W związku z powyższym zdaniem wnioskodawcy wypłacana refundacja w świetle ww. ustawy stanowi dochód dla osoby fizycznej. Odwołując się do art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wnioskodawca wskazał, iż wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Art. 126 ustawy o finansach publicznych określa, iż "dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych".

Artykuł 127 ust. 1 ustawy o finansach publicznych określił również pojęcie dotacji celowej - dotacje celowe są to środki przeznaczone na:

1.

finansowanie lub dofinansowanie:

a.

zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b.

ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c.

bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

d.

zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b),

e.

zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

f.

kosztów realizacji inwestycji;

g.

dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na:

1.

realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 pkt 6, wydatkowane przez podmioty realizujące te programy, inne niż państwowe jednostki budżetowe;

2.

realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a) i b);

3.

finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty, ze środków przekazywanych przez jednostki, o których mowa w art. 9 pkt 5, 7, 14;

4.

realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c) i d);

5.

współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną.

Przepis art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.) stanowi, iż zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy. Nadto, jak wynika z treści unormowań prawnych zawartych w powołanej ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci zapewnia - zgodnie z przepisem art. 15 ust. 2 ww. ustawy - na własny koszt realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego. W świetle wspomnianych zapisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 126 i 127 ustawy o finansach publicznych określone w zarządzeniu Wójta Gminy współfinansowanie - refundacja z budżetu gminy części wydatków koniecznych do poniesienia w celu włączenia się do kanalizacji sanitarnej i wykonania przyłącza stanowi finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu, czyli w świetle art. 127 ustawy o finansach publicznych będzie dotacją celową, która na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 korzysta ze zwolniona z podatku dochodowego a Urząd Gminy jako płatnik nie ma obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C dla osób korzystających z refundacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Powyższe oznacza, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od źródła finansowania tj. podmiotu wypłacającego dotacje, a zarazem ustalenia czy przyznawana dotacja jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w kwietniu 2010 r. Wójt Gminy w zarządzeniu ustalił zasady współfinansowania realizacji inwestycji służących ochronie środowiska w zakresie budowy przyłączy kanalizacyjnych i przyłączania budynków mieszkalnych do sieci kanalizacyjnej na terenie Gminy. Refundacja poniesionych wydatków następuje po zawarciu umowy współfinansowania na podstawie złożonego wniosku. Refundacja wypłacana jest z budżetu Gminy osobie fizycznej w wysokości obliczonej zgodnie z wytycznymi wskazanymi w zarządzeniu Wójta Gminy.

Jeżeli zatem jak wskazuje wnioskodawca wypłacana refundacja jest w istocie dotacją w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) i jest wypłacana z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, to dotacja otrzymana od Urzędu Gminy stanowi przychód, który mieścić się będzie w kategoriach dotacji zwolnionych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 cytowanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie na Urzędzie Gminy nie będzie ciążył - określony w treści art. 42a cytowanej powyżej ustawy - obowiązek sporządzania informacji PIT-8C i przekazania jej właściwemu urzędowi skarbowemu oraz osobom, które otrzymały dotację z budżetu Gminy.

Należy jednakże zaznaczyć, że z przepisu art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja Podatkowa wynika, że Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie do art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

W związku z powyższym sprawa ustalenia czy środki udzielonej refundacji z budżetu Gminy mają formę dotacji nie jest uregulowana przepisami prawa podatkowego lecz przepisami ustawy o finansach publicznych. Oznacza to zarazem, że działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach nie jest organem właściwym do oceny czy środki wypłacone z budżetu Gminy są dotacją.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku wnioskodawca dołączył dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl