IBPBII/1/415-785/09/BJ - Opodatkowanie nagród sportowych otrzymywanych przez zawodników.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-785/09/BJ Opodatkowanie nagród sportowych otrzymywanych przez zawodników.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 12 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród sportowych otrzymywanych przez zawodników - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2009 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród sportowych otrzymywanych przez zawodników.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej została wyodrębniona organizacyjnie działalność klubu sportowego pod nazwą X Spółka z o.o. Klub jest zrzeszony w Polskim Związku Kolarskim. Działalność klubu sportowego koncentruje się w szczególności w uczestniczeniu w zawodach kolarskich. W ramach działalności Spółki prowadzona jest także dystrybucja sprzętu sportowego. Wnioskodawca zatrudnia kolarzy na podstawie umowy o pracę i umów cywilnoprawnych, którzy zajmują się na podstawie tych umów profesjonalnym uprawianiem kolarstwa i uczestniczą jako zawodnicy w organizowanych zarówno krajowych jak i międzynarodowych zawodach kolarskich. Umowa określa wysokość wynagrodzenia zasadniczego brutto. Poza tym zgodnie z regulaminem nagród za osiągnięcia sportowe (wyniki sportowe) pracownik otrzymywałby określone kwoty nagród z tytułu wygranych w konkursach. W klubie zatrudnieni są pracownicy na podstawie umowy o pracę i umów cywilnoprawnych, którzy w ramach umów:

*

zajmują się tylko profesjonalnym uprawianiem sportu jako zawodnicy klubu sportowego,

*

łączą stanowiska administracyjne, zarządcze, związane z dystrybucją sprzętu sportowego z stanowiskiem zawodnika klubu sportowego.

Uczestnicząc w zawodach kolarskich uzyskują wyniki sportowe. Za osiągnięcia sportowe z tytułu wygranych w konkursach (zgodnie z regulaminem) wnioskodawca zamierza wypłacić takim uczestnikom nagrody sportowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy kwoty wypłacanych nagród sportowych z tytułu wygranych w konkursach zawodnikom zatrudnionym na umowę o pracę lub umowę cywilnoprawną - przedmiotem umowy jest profesjonalne uprawianie kolarstwa jako zawodnik klubu sportowego - powinny być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych (w wysokości 18 %) czy też podatkiem zryczałtowanym w wysokości 10 %.

2.

Czy kwoty wypłacanych nagród sportowych z tytułu wygranych w konkursach zawodnikom zatrudnionym na umowę o pracę lub umowę cywilnoprawną łączącym stanowiska administracyjne, zarządcze, związane z dystrybucją sprzętu sportowego ze stanowiskiem zawodnika klubu sportowego - powinny być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych (w wysokości 18 %) czy też podatkiem zryczałtowanym w wysokości 10 %.

Jak wskazuje wnioskodawca, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c. W przedmiotowe sprawie mamy do czynienia z przychodami z "innych źródeł" ponieważ przychody z uprawiania sportu zostały wymienione wśród przychodów w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zostały one zakwalifikowane przez ustawodawcę do działalności wykonywanej osobiście, do której w myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zlicza się "przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych". Do przychodów z uprawiania sportu zalicza się również nagrody pieniężne i rzeczowe otrzymane za udział lub zwycięstwo w zawodach sportowych. Uprawianie sportu jest dobrowolne i odbywa się zgodnie z przepisami ustawy o kulturze fizycznej, postanowieniami statutów i regulaminów sportowych. Zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1675) zawodnikiem profesjonalnym jest osoba uprawiająca sport na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, otrzymująca za to wynagrodzenie. W tym przypadku przychody uzyskane przez sportowca są zaliczane do przychodów ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub do przychodów z działalności wykonywanej osobiście zdefiniowanej w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwoty nie korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego. Nagrody wypłacane zawodnikom klubu sportowego z tytułu zajęcia czołowego miejsca w klasyfikacji konkursu w wyścigach kolarskich krajowych i międzynarodowych należy uznać za zdarzenie mieszczące się w zakresie terminu "wypłaty nagrody za wygraną w konkursie w dziedzinie sportu". W przypadku członków klubu kolarskiego zatrudnionych na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej - jeśli wystąpi nagroda, która nie jest wypłacana za wygrane w konkursach to spółka jako podatnik i płatnik od wartości nagrody musi pobrać zaliczkę na podatek dochodowy zgodnie z art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (opodatkowanie według skali podatkowej). Natomiast w przypadku pracowników klubu zatrudnionych na umowę o pracę lub umowę cywilnoprawną (bez względu na to czy jest to stanowisko związane tylko z profesjonalnym uprawianiem sportu jako zawodnik klubu sportowego czy też stanowisko to łączone jest jeszcze z inną funkcją) nagrody pieniężne wypłacane z tytułu wygranych w konkursach w wyścigach kolarskich krajowych i międzynarodowych należy zakwalifikować jako przychody z innych źródeł i opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10 % wygranej lub nagrody zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Katalog źródeł przychodów, z których pochodzą dochody (przychody) podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 10 ww. ustawy, w świetle którego źródłami przychodów jest m.in. stosunek pracy (pkt 1) i działalność wykonywana osobiście (pkt 2).

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 tej ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zasady poboru zaliczek na podatek dochodowy, o których mowa powyżej zostały określone w art. 32 tej ustawy.

Na podstawie art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

W myśl art. 13 pkt 2 pow. wyżej ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do treści art. 41 ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Na podstawie art. 42 ust. 1 cytowanej ustawy podatkowej, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W myśl natomiast art. 42 ust. 1a powołanej ustawy w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy, z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10 % wygranej lub nagrody.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, iż co do zasady przychody z uprawiania sportu, jako wymienione w treści art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bądź uzyskiwane na podstawie umowy o pracę (art. 12 ust. 1) winny być zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 1 i odpowiednio art. 31 i 32 tejże ustawy opodatkowane według skali, a płatnik zobowiązany jest do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Niemniej, z brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wynika, iż w przypadku przychodów z tytułu wygranych w konkursach pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w kwocie 10 % wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760,00 zł.

Powyższy przepis przewiduje zatem zwolnienie z podatku dochodowego m.in. wygranych w konkursach z dziedziny sportu.

W przepisach podatkowych brak jest definicji pojęcia konkurs. Zgodnie jednak z ogólną definicją zawartą w Słowniku języka polskiego konkurs to przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami.

Stosownie do art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1675 z późn. zm.) zawodnikiem jest osoba uprawiająca określoną dyscyplinę sportu.

Jak wynika z wniosku, w klubie zatrudnieni są pracownicy na podstawie umów o pracę i umów cywilnoprawnych, którzy w ramach ww. umów:

*

zajmują się tylko profesjonalnym uprawianiem sportu jako zawodnicy klubu sportowego,

*

łączą stanowiska administracyjne, zarządcze, związane z dystrybucją sprzętu sportowego ze stanowiskiem zawodnika klubu sportowego.

Uczestnicząc zarówno w krajowych jak i międzynarodowych zawodach kolarskich uzyskują wyniki sportowe. Za osiągnięcia sportowe z tytułu wygranych w konkursach (zgodnie z regulaminem) wnioskodawca zamierza wypłacić takim uczestnikom nagrody sportowe.

Powyższe wskazuje, że wypłacone nagrody będą dotyczyć konkretnych sytuacji i nie będą związane z całokształtem działalności sportowej zawodnika czy pracy wykonywanej z tytułu pełnionej funkcji. Wnioskodawca wskazał, iż nagrody będą wypłacane zawodnikom klubu sportowego z tytułu zajęcia czołowego miejsca w klasyfikacji konkursu w wyścigach kolarskich krajowych i międzynarodowych.

Jeżeli zatem, przyznawane nagrody dla pracowników klubu zatrudnionych na umowę o pracę lub umowę cywilnoprawną (bez względu na to czy jest to stanowisko związane tylko z profesjonalnym uprawianiem sportu jako zawodnik klubu sportowego, czy też stanowisko to łączone jest jeszcze z inną funkcją) są przychodem przez nich uzyskanym w związku z uczestnictwem w krajowych jak i międzynarodowych wyścigach kolarskich (z tytułu wygranych w ww. wyścigach) i zasady tych nagród zostały określone w regulaminie konkursu, to dla celów zastosowania stawki opodatkowania należy je oddzielić od przychodu opodatkowanego zgodnie z art. 41 ust. 1 i art. 32 powołanej ustawy.

Wobec powyższego, o ile wartość tych nagród nie przekroczy kwoty 760,00 zł, to nagrody te będą objęte zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w przypadku nagród o wyższej wartości, klub jako płatnik będzie zobowiązany do poboru podatku od całości wartości nagrody. Zatem opodatkowaniu zryczałtowanym 10 % podatkiem dochodowym, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy będą podlegać w całości wygrane, których wartość przekracza 760 zł W przypadku otrzymania nagród rzeczowych o wyższej wartości obdarowany podatnik będzie obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku dochodowego przed udostępnieniem nagrody, co wynika z art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pobrany podatek płatnik zobowiązany będzie przekazać na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatek pobrano, a w terminie do końca stycznia roku następnego przesłać roczną deklarację - PIT-8AR.

Przy czym koniecznym jest podkreślenie, że opodatkowanie według zasad określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy tylko tych nagród, które zostały przyznane w związku z osiągnięciami uzyskanymi w konkretnym konkursie. Zastosowanie 10 % stawki zryczałtowanego podatku dochodowego nie może dotyczyć nagród przyznanych za całokształt osiągnięć (wyników) sportowych, bowiem w takim przypadku nie zostanie spełniona dyspozycja "wygranej w konkursie".

Mając powyższe na względzie stanowiska wnioskodawcy uznającego, że nagrody pieniężne wypłacane z tytułu wygranych w konkursach w wyścigach kolarskich krajowych i międzynarodowych należy zakwalifikować jako przychody z innych źródeł i opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10 % wygranej lub nagrody zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie można było w pełni uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl