IBPBII/1/415-778/11/HK - Określenie obowiązków organu zatrudnienia związanych ze zwrotem przez bezrobotnego nienależnego świadczenia, wypłaconego z Funduszu Pracy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-778/11/HK Określenie obowiązków organu zatrudnienia związanych ze zwrotem przez bezrobotnego nienależnego świadczenia, wypłaconego z Funduszu Pracy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 30 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków organu zatrudnienia związanych ze zwrotem nienależnie wypłaconych z Funduszu Pracy świadczeń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków organu zatrudnienia związanych ze zwrotem nienależnie wypłaconych z Funduszu Pracy świadczeń.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2010 r. z winy pracownika Wnioskodawcy (Urzędu Pracy) została wypłacona osobie bezrobotnej nienależna kwota zasiłku dla bezrobotnych. Bezrobotny zobowiązał się pisemnie do zwrotu nienależnie pobranej kwoty w roku podatkowym 2010. Pobrany nienależnie zasiłek nie został zwrócony w ww. okresie. Kwota ta została zwrócona dopiero w 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy osoba, która pobrała nienależne świadczenie w 2010 r. winna dokonać zwrotu kwoty nienależnie pobranej w kwocie brutto, jeżeli zwrot tej kwoty nie nastąpił w danym roku podatkowym, czy też w kwocie netto, a Urząd Pracy winien dokonać korekty zaliczki na podatek dochodowy w deklaracji PIT-4R.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota nienależnie pobranego świadczenia winna być zwrócona w kwocie brutto. Płatnik bowiem powinien wystawić osobie otrzymującej to świadczenie PIT-11 za 2010 r. Podatnik natomiast winien kwotę tę rozliczyć w deklaracji o uzyskanych dochodach za 2010 r. W takiej sytuacji podatnikowi będzie przysługiwało w rozliczeniu za 2011 r. prawo do pomniejszenia dochodu przed opodatkowaniem o kwotę dokonanego na rzecz płatnika zwrotu nienależnie pobranego świadczenia. Dochód ten zostanie pomniejszony na podstawie wystawionego przez płatnika potwierdzenia dokonania zwrotu.

Reasumując, Wnioskodawca uważa, iż wartość nienależnie pobranego świadczenia winna być zwrócona w kwocie brutto, a podatnik pobrane zaliczki na podatek dochodowy odzyska z urzędu skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji są obowiązki organu zatrudnienia związane ze zwrotem nienależnie wypłaconych z Funduszu Pracy świadczeń. W pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

W myśl art. 410 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) świadczenie jest nienależne, jeżeli ten, kto je spełnił, nie był w ogóle zobowiązany lub nie był zobowiązany względem osoby, której świadczył, albo jeżeli podstawa świadczenia odpadła lub zamierzony cel świadczenia nie został osiągnięty, albo jeżeli czynność prawna zobowiązująca do świadczenia była nieważna i nie stała się ważna po spełnieniu świadczenia.

Artykuł 26 ust. 1 pkt 5 ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) stanowi, iż podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot dokonanych w roku podatkowym zwrotów nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy, jeżeli zwroty te nie zostały potrącone przez płatnika.

Z kolei na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 3 ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane organy zatrudnienia - od świadczeń wypłacanych z Funduszu Pracy. Zaliczkę od przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 3a, pobiera się, stosując najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, pomniejszoną o kwotę, o której mowa w art. 32 ust. 3 (art. 35 ust. 5 ustawy).

Zgodne z art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

W myśl art. 38 ust. 1a powyższej ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R).

Stosownie do art. 39 ust. 1 ww. ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11), z zastrzeżeniem ust. 5 (...).

Biorąc pod uwagę wyżej wymienione przepisy prawa należy stwierdzić, iż ustawodawca nałożył na płatnika obowiązek prawidłowego obliczenia, poboru i odprowadzenia w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od świadczeń wypłacanych z Funduszu Pracy, a także sporządzenia i przekazania podatnikowi i urzędowi skarbowemu w ustawowym terminie informacji według ustalonego wzoru (PIT-11) oraz stosownej deklaracji o pobranych zaliczkach (PIT-4R).

Zagadnienia związane z korektą deklaracji regulują przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa.

W myśl art. 3 ust. 5 Ordynacji podatkowej ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Na podstawie art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej).

W przedstawionym stanie faktycznym, w 2010 r. z winy pracownika Wnioskodawcy (Urzędu Pracy) została wypłacona osobie bezrobotnej nienależna kwota zasiłku dla bezrobotnych. Bezrobotny zobowiązał się pisemnie do zwrotu nienależnie pobranej kwoty w roku podatkowym 2010. Pobrany nienależnie zasiłek nie został zwrócony w ww. okresie. Kwota ta została zwrócona dopiero w 2011 r. Z treści wniosku wynika również, iż Wnioskodawca od wypłaconej kwoty zasiłku dla bezrobotnych pobrał i odprowadził zaliczkę na podatek dochody od osób fizycznych, co zostało wykazane w deklaracji PIT-4R za 2010 r.

W związku z zaistniałą sytuacją Wnioskodawca ma wątpliwości:

* czy kwota zwróconych w 2011 r. nienależnie pobranych w 2010 r. świadczeń winna uwzględniać pobrany w 2010 r. podatek dochodowy, tj. czy winna być dokonana w kwocie brutto,

* czy też ww. świadczenie winno być zwrócone w kwocie netto i tym samym Wnioskodawca jest zobowiązany do korekty pobranej zaliczki na podatek w deklaracji PIT-4R.

Analiza treści art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzi do stwierdzenia, iż zwrot nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, winien być dokonany w kwocie uwzględniającej pobrany podatek dochodowy, jeżeli nie został potrącony przez płatnika. Sytuacja taka miała miejsce w przedstawionym stanie faktycznym, zatem Wnioskodawca winien otrzymać zwrot nienależnie wypłaconego zasiłku dla bezrobotnych w kwocie uwzględniającej pobrany przez niego podatek dochodowy, tj. w kwocie brutto.

Z treści art. 81 Ordynacji podatkowej wynika, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym, poprawnym wypełnieniu formularza, z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania prawne należy stwierdzić, iż Wnioskodawca winien zarówno w informacjach PIT-11 za 2010 r. jak i deklaracji PIT-4R za 2010 r. wykazać stan faktyczny zaistniały w trakcie 2010 r. Tym samym zaistniała sytuacja nie upoważnia Wnioskodawcy do dokonania korekty wystawionej za 2010 r. deklaracji PIT-4R czy też korekty informacji PIT-11, bowiem skoro zarówno wystawiona przez niego deklaracja PIT-4R jak i informacja PIT-11 zawierały dane dotyczące wypłaty przedmiotowego świadczenia (w tym kwotę pobranej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych), to były one sporządzone prawidłowo, gdyż odzwierciedlały zaistniały w 2010 r. stan faktyczny.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl