IBPBII/1/415-775/13/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-775/13/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 lipca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura - 6 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania środków otrzymanych w ramach programu "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania środków otrzymanych w ramach programu "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca uczestniczy w I edycji programu pod nazwą "..." z dnia 13 grudnia 2010 r., zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 z późn. zm.) oraz zasadami określonymi w komunikacie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 listopada 2010 r. o ustanowieniu programu pod nazwą "..." (M. P. Nr 91, poz. 1062) i ogłoszeniu o konkursie w ramach I edycji programu pod nazwą "..." z dnia 13 grudnia 2010 r. Wnioskodawca jest stroną w umowie o przekazanie przez Uczelnię środków finansowych z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na uczestnictwo w programie "...", pomiędzy Uczelnią a Wnioskodawcą.

Na podstawie umowy pomiędzy Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Uczelnią, Minister przekazał Uczelni środki przeznaczone na finansowanie w latach 2012-2013 uczestnictwa Wnioskodawcy w programie Ministra.... Przedmiotem umowy jest finansowanie zagranicznego pobytu Wnioskodawcy i członków jego rodziny, obejmującego udział w badaniach naukowych realizowanych w T. U. G. Środki obejmują pokrycie "kosztów podróży" oraz pokrycie "kosztów pobytu", wypłacane w formie zryczałtowanej, na podstawie czasu pobytu Wnioskodawcy za granicą. Uczelnia na podstawie umowy zobowiązana była do niezwłocznego przekazania wszystkich środków Wnioskodawcy.

W dniu 20 stycznia 2012 r. zawarto umowę pomiędzy Uczelnią a Wnioskodawcą. Z umowy, jak również z warunków konkursu wynika, że w czasie trwania projektu Wnioskodawca pozostaje w stałym zatrudnieniu na Uczelni. Uczestnik programu zobowiązuje się uczestniczyć i realizować badania naukowe i prace rozwojowe zgodnie z wnioskiem o przyznanie środków finansowych na uczestnictwo w programie "..." stanowiącym integralną część umowy. Uczelnia udziela Wnioskodawcy na czas trwania projektu urlopu szkoleniowego. Uczestnik nie pozostaje w stosunku pracy z innym pracodawcą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy za lata podatkowe 2012-2013 uczestnik programu... (Wnioskodawca) może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odnośnie kosztów pobytu oraz czy środki przeznaczone na pokrycie kosztów podróży można zwolnić z opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki przeznaczone na pokrycie kosztów pobytu mogą być opodatkowane tylko powyżej wysokości diet i innych należności przysługujących Wnioskodawcy i członkom jego rodziny za każdą dobę pobytu w podróży oraz każdą dobę wykonywania projektu. Artykuł 775 § 1 Kodeksu pracy określa, iż pracownikowi, który na polecenie pracodawcy wykonuje zadania służbowe poza miejscowością, w którym znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy, przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.

Pobyt Wnioskodawcy za granicą należy uznać za podróż służbową, gdyż:

* w trakcie trwania projektu stałym miejscem zatrudnienia Wnioskodawcy jest siedziba Uczelni w K.;

* wszelkie prace związane z realizacją projektu wykonywane są na rzecz Uczelni, a nie T. U. G., co wynika ze związania Wnioskodawcy umową z Uczelnią; Wnioskodawca nie jest związany z T. U. G. żadną umową obejmująca wykonywanie prac badawczych i badawczo-rozwojowych;

* umowa pomiędzy Uczelnią a Wnioskodawcą jednoznacznie określa czas wyjazdu oraz miejsce pobytu poza siedzibą Uczelni;

* Wnioskodawca jest jednoznacznie zobowiązany do przebywania w miejscu wykonywania obowiązków przewidzianych umową, a więc poza miejscem stałego zatrudnienia i poza siedzibą Uczelni.

Wnioskodawca uważa, że środki przeznaczone na pokrycie kosztów podróży nie stanowią dochodu, gdyż ich przeznaczeniem jest sfinansowanie podróży Wnioskodawcy, wymienionych w komunikacie Ministra, określającym prawa i obowiązki Wnioskodawcy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z generalną zasadą opodatkowania, wyrażoną art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 16 cyt. ustawy wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:

a.

podróży służbowej pracownika,

b.

podróży osoby niebędącej pracownikiem

- do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji "podróży służbowej". Dlatego w kwestii tej należy posłużyć się definicją zawartą w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 775 § 1 ustawy - Kodeks pracy, pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.

Podróżą służbową jest zatem taki wyjazd, który odbywa się na polecenie pracodawcy i jest związany ze świadczeniem pracy poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca uczestniczy w I edycji programu pod nazwą "...". Na podstawie umowy pomiędzy Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Uczelnią, Minister przekazał Uczelni środki przeznaczone na finansowanie w latach 2012-2013 uczestnictwa Wnioskodawcy w programie Ministra.... Przedmiotem umowy jest finansowanie zagranicznego pobytu Wnioskodawcy i członków jego rodziny, obejmującego udział w badaniach naukowych realizowanych w T. U. G.

Wnioskodawca uważa, że środki przeznaczone na pokrycie kosztów pobytu mogą być opodatkowane tylko powyżej wysokości diet i innych należności przysługujących Wnioskodawcy i członkom jego rodziny za każdą dobę pobytu w podróży oraz każdą dobę wykonywania projektu.

Program pod nazwą "..." został ustanowiony komunikatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 kwietnia 2012 r. (M. P. z 2012 r. poz. 254) na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2010 r. Nr 96, poz. 615 z późn. zm.).

Celem programu pod nazwą "..." jest umożliwienie młodym naukowcom, w tym uczestnikom studiów doktoranckich, zwanym dalej "uczestnikami programu", udziału w badaniach naukowych prowadzonych w renomowanych zagranicznych ośrodkach naukowych pod opieką wybitnych naukowców o międzynarodowym autorytecie w danej dziedzinie nauki. Program zapewnia finansowanie pobytu uczestnika programu w jednostce naukowej posiadającej siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, prowadzącej w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe, zwanej dalej "zagranicznym ośrodkiem", oraz podróży między miejscem zamieszkania uczestnika programu a miejscowością, w której znajduje się zagraniczny ośrodek.

Program ma pomóc uczestnikom programu w dalszym rozwoju kariery naukowej przez zdobycie doświadczenia i wiedzy dzięki udziałowi w badaniach naukowych lub pracach rozwojowych realizowanych przy wykorzystaniu aparatury i metod niedostępnych w kraju.

W ramach programu jest możliwe finansowanie pobytu w zagranicznym ośrodku oraz podróży między miejscem zamieszkania a miejscowością, w której znajduje się zagraniczny ośrodek, małżonka uczestnika programu oraz jego niepełnoletnich dzieci.

Udział w programie jest finansowany ze środków finansowych na naukę wyodrębnionych w części budżetu państwa - Nauka na finansowanie programów i przedsięwzięć określanych przez ministra właściwego do spraw nauki.

O przyznanie środków finansowych w ramach programu mogą ubiegać się jednostki naukowe, o których mowa w art. 2 ust. 9 pkt a-e ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, zatrudniające lub kształcące na studiach doktoranckich uczestników programu.

Środki finansowe w ramach programu są przyznawane jednostce naukowej na podstawie decyzji Ministra, z przeznaczeniem dla uczestnika programu.

Środki finansowe są przekazywane jednostce naukowej zatrudniającej lub kształcącej na studiach doktoranckich uczestnika programu, na podstawie umowy o finansowanie uczestnictwa w programie, określającej warunki realizacji, finansowania i rozliczania uczestnictwa w programie.

Środki finansowe są przekazywane uczestnikowi programu na podstawie umowy zawartej między jednostką naukową a uczestnikiem programu.

Zauważyć należy, iż warunkiem niezbędnym do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest odbycie przez pracownika podróży służbowej. Podróżą służbową jest taki wyjazd, który odbywa się na polecenie pracodawcy i jest związany ze świadczeniem pracy poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy.

Co prawda Wnioskodawca we własnym stanowisku stwierdził, że "pobyt Wnioskodawcy za granicą należy uznać za podróż służbową (...)", jednakże jego wyjazd za granicę ma miejsce w związku z uzyskaniem środków w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego "...". Środki te pracodawca (Uczelnia), po ich otrzymaniu z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego zobowiązany był do niezwłocznego przekazania Wnioskodawcy (uczestnikowi programu), na podstawie odrębnej umowy, a nie na podstawie umowy o pracę.

Z opisanego stanu faktycznego nie wynika, aby Wnioskodawca w zagranicznym ośrodku naukowym wykonywał zadania pracownicze na rzecz swego pracodawcy. We wniosku wskazano, że uczestnik programu zobowiązuje się uczestniczyć i realizować badania naukowe i prace rozwojowe zgodnie z wnioskiem o przyznanie środków finansowych na uczestnictwo w programie "..." stanowiącym integralną część umowy. Dzięki udziałowi w badaniach naukowych lub pracach rozwojowych realizowanych w zagranicznym ośrodku naukowym Wnioskodawca zdobywał więc wiedzę i doświadczenie, a nie wykonywał na polecenie pracodawcy zadania służbowego.

Zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wobec powyższego nie ma zastosowania. Zgodnie bowiem z celem i zasadami uczestnictwa w programie"..." wyjazd za granicę uczestnika programu nie jest tożsamy z odbyciem podróży służbowej pracownika.

Pracownik naukowy, uczestnicząc w programie "..." w zagranicznym ośrodku naukowym nie odbywa podróży służbowej. Kwestie podróży służbowej regulują bowiem przepisy wykonawcze do ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, natomiast ww. program ministra został utworzony w oparciu o podstawę prawną wynikającą z ustawy o zasadach finansowania nauki.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że środki finansowe otrzymane w ramach I edycji programu "..." na sfinansowanie kosztów podróży i pobytu w zagranicznym ośrodku naukowym Wnioskodawcy i członków rodziny nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym za lata podatkowe 2012-2013 Wnioskodawca jako uczestnik programu nie może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w tym przepisie.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl