IBPBII/1/415-771/11/BD - Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sfinansowania ze środków spółki imprezy integracyjnej dla pracowników i osób im towarzyszących.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-771/11/BD Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sfinansowania ze środków spółki imprezy integracyjnej dla pracowników i osób im towarzyszących.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 26 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sfinansowania ze środków Spółki imprezy integracyjnej dla pracowników i osób im towarzyszących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych sfinansowania ze środków Spółki imprezy integracyjnej dla pracowników i osób im towarzyszących.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Związki zawodowe działające przy Spółce organizują imprezę o charakterze integracyjnym dla pracowników, emerytów, osób towarzyszących i zaproszonych gości. Osoba deklarująca chęć wzięcia udziału w imprezie zobowiązana jest uiścić opłatę w kwocie 5 zł za siebie oraz osobę towarzyszącą, a zatem zostanie wpisana na listę osób biorących udział w spotkaniu. Impreza integracyjna organizowana jest w plenerze, poza siedzibą firmy. Koszt organizacji imprezy, w tym zakupy artykułów żywnościowych i napojów, wynajem obiektu i obsługi poniesie firma. Program imprezy przewiduje:

* udział we Mszy św. i modlitwie w intencji pracowników i byłych pracowników,

* spożycie przygotowanych posiłków przy stołach,

* zabawę taneczną przy muzyce.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy otrzymane przez pracownika, emeryta, osobę towarzyszącą i ewentualnie inną osobę nie związaną z firmą stosunkiem pracy, świadczenie rzeczowe jest przychodem do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy w przedmiotowej sytuacji można zastosować następujący sposób naliczenia przychodu, podlegającego opodatkowaniu, przypadającego na osobę, tj. podzielenie sumy kosztów przez liczbę osób biorących udział w imprezie.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana sytuacja będzie stanowiła przychód pracownika, emeryta, osoby zaproszonej, stanowiący podstawę do opodatkowania, gdyż pracodawca jest w stanie określić, którzy pracowicy i goście przyszli na imprezę na podstawie sporządzonej listy obecności. Do przychodu pracownika zgłoszonego na liście wpłat Wnioskodawca doda przychód przypadający na osobę towarzyszącą.

Do obliczenia podstawy do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych (pracowników i emerytów) bioracych udział w opisanej we wniosku imprezie integracyjnej Wnioskodawca zastosuje metodę równego podziału sumy wszystkich kosztów poniesionych w związku z jej organizacją przez ilość osób bioracych udział w tej imprezie, niezależnie od stopnia zaangażowania (spożycia) osoby.

Na potwierdzenie stanowiska Wnioskodawca przywołał interpretację Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2011 r. (winno być 6 grudnia 2010 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sfinansowania ze środków Spółki imprezy integracyjnej dla pracowników i osób im towarzyszących.

W pozostałym zakresie, tj. skutków podatkowych sfinansowania ze środków Spółki imprezy integracyjnej dla emerytów i osób im towarzyszących jak i zaproszonych gości niezwiązanych z firmą stosunkiem pracy, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

W myśl zasady powszechnego opodatkowania, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W praktyce, w pojęciu przychodu mieści się każda realna korzyść, jaką uzyskał podatnik.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z powyższej definicji przychodów pracownika wynika, iż ustawodawca zaliczył do nich nie tylko otrzymane pieniądze, ale i świadczenia, które przybrały postać rzeczy, wykonywania usług, bądź udostępniania rzeczy lub praw.

Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, iż w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu do opodatkowania, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych na rzecz pracownika, związanych ze stosunkiem pracy, zalicza się zatem między innymi świadczenia związane z uczestnictwem w różnego rodzaju spotkaniach o charakterze imprez integracyjnych, a w zasadzie ich wartość.

Jeżeli przedmiotem nieodpłatnego świadczenia lub świadczenia częściowo odpłatnego nie jest rzecz lub usługa wchodząca w zakres działalności pracodawcy, wartość pieniężną tego rodzaju świadczenia ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b ustawy (art. 12 ust. 3 ww. ustawy). Stąd też, w sytuacji usług zakupionych przez pracodawcę, wartość pieniężną tych świadczeń, stosownie do treści art. 11 ust. 2a ustawy, ustala się według cen zakupu.

Ze zdarzenia przyszłego oraz stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego we wniosku wynika, iż związki zawodowe działające przy Spółce organizują imprezę o charakterze integracyjnym dla pracowników, emerytów, osób towarzyszących i zaproszonych gości. Osoba deklarująca chęć wzięcia udziału w imprezie zobowiązana jest uiścić opłatę w kwocie 5 zł za siebie oraz osobę towarzyszącą. Osoby te zostaną wpisane na listę osób biorących udział w spotkaniu. Impreza integracyjna organizowana jest w plenerze, poza siedzibą firmy. Koszt organizacji imprezy, w tym zakupy artykułów żywnościowych i napojów, wynajem obiektu i obsługi poniesie firma. Wnioskodawca zaznaczył, że jest w stanie określić, które osoby przyszły na imprezę na podstawie sporządzonej listy obecności.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że udział w imprezie integracyjnej sfinansowanej ze środków Spółki stanowić będzie dla jej faktycznych uczestników (odnotowanych na liście obecności), tj. m.in. pracowników i ich osób towarzyszących, nieodpłatne świadczenie w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Świadczenie to, zarówno w przypadku pracowników jak i osób im towarzyszących należy zakwalifikować do przychodów ze stosunku pracy, określonego w treści art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nieodpłatne świadczenie dla osoby towarzyszącej pracownika zostało przyznane z powodu łączącego pracownika z Wnioskodawcą stosunkiem pracy.

Wartość ww. świadczenia stanowić będzie koszt jednostkowy ustalony w następujący sposób. Całkowity koszt (w przypadku opłaty ryczałtowej) należy podzielić przez liczbę wszystkich uczestników imprezy. W sytuacji, gdyby jednak część osób, które zadeklarowało uczestnictwo w imprezie faktycznie w niej udziału nie wzięło, to do obliczenia kosztu jednostkowego należy uwzględnić liczbę także tych osób. Następnie tak obliczoną kwotę jednostkową należy przypisać do przychodu pracownika uczestniczącego w imprezie jako świadczenie ze stosunku pracy.

Do przychodu pracownika należy również przypisać koszt jednostkowy przypadający na osobę towarzyszącą, która w imprezie uczestniczyła. Należy bowiem podkreślić, iż przychód z powyższego tytułu powstanie tylko u tych osób, które wezmą udział w imprezie.

W związku z faktem, iż osoba deklarująca chęć wzięcia udziału w imprezie zobowiązana będzie uiścić opłatę w kwocie 5 zł, to uiszczona z tego tytułu kwota, jeżeli zostanie zaliczona na poczet kosztów imprezy, winna wpłynąć na wartość przypisanego jej przychodu z tytułu udziału w imprezie. W takiej bowiem sytuacji, koszt jednostkowy imprezy został sfinansowany częściowo przez jej uczestnika. Obliczony w ww. sposób przychód - Wnioskodawca, działając jako płatnik, będzie miał obowiązek doliczyć do wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi w miesiącu, w którym będzie miała miejsce impreza i od łącznej wartości obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy, zgodnie z treścią art. 31, 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nadmienić jednak należy, iż w przypadku, gdy koszt imprezy będzie poniesiony przez Wnioskodawcę ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, w tej sytuacji znajdzie zastosowanie zwolnienie wynikające z treści art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po spełnieniu łącznie określonych w nim przesłanek.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl