IBPBII/1/415-771/09/MK - Opodatkowanie przyznanych łącznie nagród rzeczowych i pieniężnych otrzymywanych w ramach przeprowadzonego konkursu dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-771/09/MK Opodatkowanie przyznanych łącznie nagród rzeczowych i pieniężnych otrzymywanych w ramach przeprowadzonego konkursu dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 6 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przyznanych łącznie nagród rzeczowych i pieniężnych otrzymywanych w ramach przeprowadzonego konkursu dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przyznanych łącznie nagród rzeczowych i pieniężnych otrzymywanych w ramach przeprowadzonego konkursu dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wyższa Szkoła realizuje projekt pt. "..." finansowany z budżetu państwa i budżetu Unii Europejskiej. Idea projektu zakłada edukację dziennikarską uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

W wyniku udziału w projekcie uczniowie tworzą prace konkursowe, które są ocenianie przez jury. Autorzy zwycięskich prac konkursowych otrzymają w I i II edycji w 2010 r. i 2011 r. następujące nagrody:

*

I i II miejsce - zagraniczny 2 tygodniowy intensywny kurs językowy w tym: transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie, bezzwrotny depozyt rezerwacyjny, atrakcje turystyczne oraz nagrodę pieniężną w wysokości obliczonej, zgodnie z następującym wzorem: NP=NN/0,9-NN, gdzie NP to kwota dodatkowej nagrody pieniężnej a NN to kwota nagrody niepieniężnej,

*

laureaci III i IV miejsca - krajowy 2 tygodniowy intensywny kurs językowy w tym: transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie, bezzwrotny depozyt rezerwacyjny, atrakcje turystyczne oraz nagrodę pieniężną w wysokości obliczonej, zgodnie z następującym wzorem: NP=NN/0,9-NN, gdzie NP to kwota dodatkowej nagrody pieniężnej a NN to kwota nagrody niepieniężnej.

Zgodnie z wydaną na wniosek Wyższej Szkoły (tj. wnioskodawcy) interpretacją indywidualną Nr IBPB II/1/415-221/09/BD Izby Skarbowej z dnia 2 czerwca 2009 r. od nagród wręczanych laureatom zostanie zapłacony odpowiednio w 2010 r. i 2011 r. podatek dochodowy w wysokości 10 % łącznej wartości nagrody.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku gdy w konkursie przewidziano nagrody rzeczowe i pieniężne (przyznawane łącznie) prawidłowym będzie gdy osoba, która wygra konkurs, otrzyma nagrodę pomniejszoną o zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 %; przy czym płatnik powyższy podatek odprowadzi na konto urzędu skarbowego i sporządzi na koniec roku PIT-8AR ujmując kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego (zgodnie z art. 41 ust. 4 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z dyspozycją art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10 % wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podmiot wypłacający w ramach konkursu nagrody pieniężne (organizator konkursu) zobowiązany jest - jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych - do potrącenia z wartości przyznanej nagrody kwotę 10 % zryczałtowanego podatku i odprowadzenia go do właściwego urzędu skarbowego. W przypadku jednak nagrody innej niż pieniężna (a więc zarówno rzeczowej jak i np. wycieczki) obowiązuje inna reguła. Zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkiem wydania nagrody niepieniężnej jest wpłacenie płatnikowi przez podatnika (zwycięzcę konkursu) równowartości zryczałtowanego podatku od tej nagrody, co oznacza, że obowiązek uiszczenia podatku został przerzucony na zwycięzcę konkursu.

Zgodnie z powszechnie przyjętą praktyką Organizator konkursu chcąc uniknąć obciążania zwycięzcy konkursu koniecznością dokonywania transferów pieniężnych na swoją rzecz, może przyznać mu dodatkową nagrodę pieniężną na pokrycie zryczałtowanego podatku od nagrody niepieniężnej. Na przyznanie nagrody pieniężnej laureatom, przeznaczoną w całości na pokrycie podatku od otrzymanej nagrody wnioskodawca uzyskał zgodę Ministerstwa Edukacji Narodowej i kwota nagrody pieniężnej została uznana za koszt kwalifikowany realizowanego projektu. Wysokość dodatkowej nagrody pieniężnej na pokrycie podatku obejmuje również podatek od tej dodatkowej nagrody, bowiem zgodnie z wcześniej wymienionymi przepisami - od nagrody pieniężnej również należny jest podatek (potrącany przez płatnika bezpośrednio z przyznanej nagrody). Przyjmując powyższą zasadę kwota dodatkowej nagrody jest więc wyższa niż wartość samego podatku od nagrody niepieniężnej - w praktyce wynosi ok. 11 % wartości nagrody niepieniężnej. Dokładną wartość dodatkowej nagrody pieniężnej obliczono stosując następujący wzór: NP=NN/0,9-NN, gdzie NP to kwota dodatkowej nagrody pieniężnej a NN to kwota nagrody niepieniężnej.

Dzięki zastosowaniu powyższej konstrukcji, kwota dodatkowej nagrody pieniężnej może zostać przeznaczona na podatki: zarówno od nagrody głównej (rzeczowej) jak i od nagrody dodatkowej (pieniężnej), przy czym płatnik może potrącić od nagród pieniężnych kwoty należne na podatek od całości przyznanej nagrody, w miejsce pobierania kwoty należnego podatku od laureatów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy - w wysokości 10 % wygranej lub nagrody.

Z treści art. 41 ust. 4 ww. ustawy wynika, iż płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Jeżeli przedmiotem:

1.

wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2,

2.

świadczeń, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4,

3.

świadczeń, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18

-

nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia (art. 41 ust. 7 ww. ustawy).

Z przedstawionego przez wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca realizuje projekt pt. "..." finansowany z budżetu państwa i budżetu Unii Europejskiej. Idea projektu zakłada edukację dziennikarską uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

W wyniku udziału w projekcie uczniowie tworzą prace konkursowe, które są ocenianie przez jury. Autorzy zwycięskich prac konkursowych otrzymają w I i II edycji w 2010 r. i 2011 r. przyznane łącznie następujące nagrody:

*

I i II miejsce - zagraniczny 2 tygodniowy intensywny kurs językowy oraz nagrodę pieniężną,

*

laureaci III i IV miejsca - krajowy 2 tygodniowy intensywny kurs językowy oraz nagrodę pieniężną.

Zgodnie z wydaną na wniosek Wyższej Szkoły (tj. wnioskodawcy) interpretacją indywidualną Nr IBPB II/1/415-221/09/BD Izby Skarbowej z dnia 2 czerwca 2009 r. od nagród wręczanych laureatom zostanie zapłacony odpowiednio w 2010 r. i 2011 r. podatek dochodowy w wysokości 10 % łącznej wartości nagrody.

Z treści powołanego art. 41 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż jeżeli przedmiotem wygranej (nagrody) nie są pieniądze, to podatnik - przed wydaniem mu wygranej (nagrody) - winien płatnikowi wpłacić należną kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym taki obowiązek nie wystąpi, bowiem otrzymane przez laureatów konkursu nagrody składają się łącznie z nagrody rzeczowej i pieniężnej. Zatem wnioskodawca jako organizator konkursu będzie w stanie, przed wydaniem nagrody, pobrać zryczałtowany podatek od łącznej wartości nagrody (rzeczowej i pieniężnej). Zatem organizator konkursu laureatowi tego konkursu winien będzie w 2010 r. i 2011 r. wypłacić tylko różnicę pomiędzy kwotą przyznanej nagrody pieniężnej a zryczałtowanym 10 % podatkiem dochodowym należnym zarówno od nagrody niepieniężnej jak i nagrody pieniężnej. Zryczałtowany podatek należny od nagrody (niepieniężnej i pieniężnej) płatnik - wnioskodawca winien będzie odprowadzić na konto urzędu skarbowego, a po zakończeniu roku 2010 i 2011 będzie zobowiązany sporządzić PIT-8AR, ujmując w nim kwotę łącznego zryczałtowanego podatku dochodowego (zgodnie z art. 42 ust. 1 i ust. 1a cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Na laureacie natomiast nie będzie ciążył obowiązek wpłacenia płatnikowi (wnioskodawcy) kwoty należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem nagrody.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl