IBPBII/1/415-758/14/BD - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych stypendiów wypłacanych na rzecz studentów i pracowników w ramach programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.
Pismo z dnia 12 grudnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-758/14/BD Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych stypendiów wypłacanych na rzecz studentów i pracowników w ramach programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 września 2014 r. (data wpływu do Biura - 16 września 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów wypłacanych dla studentów i pracowników w ramach programu " X" - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 września 2014 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów wypłacanych dla studentów i pracowników w ramach programu " X".
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
W związku z realizacją projektu " X" - projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej Wnioskodawca zwraca się z prośbą o indywidualną interpretację dotyczącą opodatkowania stypendiów wypłacanych studentom i pracownikom Wnioskodawcy w ramach realizacji ww. projektu.
"X" Szkolnictwo wyższe to sektor realizujący akcje 1 i 2 programu " X" w odniesieniu do szkolnictwa wyższego. Kontynuuje tradycje programu "Y", działającego w latach 2007-2013 w ramach programu, "...". " X" Szkolnictwo wyższe promuje również udział w działaniach scentralizowanych programu " X" (akcja 3), zarządzanych przez Agencję ds. Kultury i Sektora Audiowizualnego (EACEA) w Brukseli.
Celem projektu jest wsparcie finansowe wyjazdów za granicę:
* studentów celem studiów i praktyk,
* absolwentów celem odbycia praktyk,
* pracowników w celu prowadzenia zajęć w zagranicznych uczelniach oraz w celach szkoleniowych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy stypendia wypłacane studentom i pracownikom Wnioskodawcy w ramach realizacji ww. projektu podlegają opodatkowaniu.
Wnioskodawca, działając na podstawie ustawy o Szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 742) stwierdził, że wspomniane stypendia są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 i art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz Prawo o szkolnictwie wyższym.
Na mocy tego przepisu zwolnieniem przedmiotowym objęto zatem świadczenia mające charakter pomocy materialnej przyznane na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), a także ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572).
Przy czym, omawiane zwolnienie z opodatkowania uzależnione jest również od spełnienia następujących warunków:
* beneficjentem pomocy może być wyłącznie: uczeń, student, uczestnik studiów doktoranckich i osoba uczestnicząca w innych formach kształcenia,
* źródłem ich pochodzenia może być tylko: budżet państwa, budżety jednostek samorządu terytorialnego oraz środki własne szkół i uczelni.
Z kolei w myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c tej ustawy. Są to zatem:
- pkt 1 ust. 3 art. 5 - środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
- pkt 2 ust. 3 art. 5 - niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
a. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
b. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
c. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
- pkt 4 ust. 3 art. 5 - środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
a. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
b. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji na wydatki ściśle określone w ustawie,
c. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;
- pkt 5a ust. 3 art. 5 - środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych;
- pkt 5b ust. 3 art. 5 - środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym;
- pkt 5c ust. 3 art. 5 - środki pochodzące z instrumentu "Łącząc Europę", o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument "Łącząc Europę", zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz.Urz.UE.L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.).
We wniosku Wnioskodawca wskazał, że " X" Szkolnictwo wyższe to sektor realizujący akcje 1 i 2 programu " X" w odniesieniu do szkolnictwa wyższego. Kontynuuje tradycje programu "Y", działającego w latach 2007-2013 w ramach programu, "...". " X" Szkolnictwo wyższe promuje również udział w działaniach scentralizowanych programu " X" (akcja 3), zarządzanych przez Agencję ds. Kultury i Sektora Audiowizualnego (EACEA) w Brukseli. Celem projektu jest wsparcie finansowe wyjazdów za granicę (studentów celem studiów i praktyk, absolwentów celem odbycia praktyk, pracowników w celu prowadzenia zajęć w zagranicznych uczelniach oraz w celach szkoleniowych).
Wnioskodawca uważa, że stypendia otrzymywane w ramach realizacji tego programu są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 i art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Założenia programu " X", budżet oraz zasady funkcjonowania i zarządzania programem zostały przewidziane i zatwierdzone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym " X": unijny program na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu oraz uchylającym decyzje nr... (Dz. Urz.UE.L 2013, Nr 347, str. 50).
Z pkt 8 wstępu do ww. rozporządzenia wynika, że dla celów programu należy udostępnić środki z Instrumentu Finansowania Współpracy na rzecz Rozwoju (DCI), Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (ENI), Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA) oraz Instrumentu Partnerstwa na rzecz Współpracy z Państwami Trzecimi (PI). Możliwe jest również udostępnienie środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR), zgodnie z regulującymi go procedurami. Natomiast art. 18 ust. 1 cyt. rozporządzenia stanowi, że pulę środków finansowych na realizację niniejszego Programu począwszy od dnia 1 stycznia 2014 r. ustala się na 14774524000 EUR według cen aktualnych. Z kolei w myśl ust. 4 art. 18 ww. rozporządzenia - oprócz puli środków finansowych wskazanej w ust. 1 oraz w celu promowania międzynarodowego wymiaru szkolnictwa wyższego, dodatkowe finansowanie, przewidziane w różnych strukturach zewnętrznych przydziela się na działania związane z mobilnością edukacyjną do i z państw partnerskich, oraz na współpracę i dialog polityczny z organami, instytucjami i organizacjami z tych państw.
Podkreślić należy, iż zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa - zwolnienia podatkowe stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania; muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Nadto, przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową.
Brzmienie powołanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala by przedmiotowym zwolnieniem objęte zostały świadczenia mające charakter pomocy materialnej przyznane na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty, a także ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym.
Natomiast omówiony art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.
Jak wynika z opisu stany faktycznego wypłacane - studentom i pracownikom Wnioskodawcy - stypendia w ramach programu " X" nie są świadczeniami mającymi charakter pomocy materialnej przyznanej na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty czy też ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym. Z wniosku nie wynika także, iżby omawiane stypendium zostało sfinansowane ze środków europejskich enumeratywnie wymienionych w ustawie o finansach publicznych. Natomiast z treści rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ustanawiającego " X" wynika jednoznacznie, że środki na finansowanie i realizację tego programu pochodzą z innych źródeł niż środki europejskie, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z ustawą o finansach publicznych. Zatem brak jest podstaw do zastosowania w przedmiotowej sprawie zwolnienia uregulowanego w artykule 21 ust. 1 pkt 40 i pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Do omawianego stypendium będzie miało natomiast zastosowanie zwolnienie uregulowane w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z przepisu tego wynika, że wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.
Tym samym stypendia wypłacane studentom czy też pracownikom przebywającym czasowo za granicą w ramach program " X" dla Szkolnictwa Wyższego będą korzystały ze zwolnienia, ale wyłącznie do wysokości określonej tym przepisem.
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.