IBPBII/1/415-753/12/MCZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 października 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-753/12/MCZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 4 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 18 września 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej uposażonemu po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej uposażonemu po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 7 września 2012 r. znak: IBPB II/1/415-753/12/MCZ wezwano o jego uzupełnienie. Wniosek uzupełniono w dniu 18 września 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 4 listopada 2011 r. zmarł brat Wnioskodawcy. Po jego śmierci Wnioskodawca otrzymał pismo z Otwartego Funduszu Emerytalnego (OFE) z informacją, iż zgodnie z wolą brata jest osobą uposażoną. Po dostarczeniu aktu zgonu brata, OFE wypłaciło Wnioskodawcy kwotę 10.906,67 zł, informując, że całość zgromadzonych środków wynosiła 13.464,67 zł, z kwoty tej OFE pobrał 19% podatek dochodowy w kwocie 2.558,00 zł, który został odprowadzony do właściwego urzędu skarbowego.

Postępowanie sądowe w sprawie nabycia spadku nie zostało przeprowadzone, gdyż brat Wnioskodawcy jasno wyraził swą wolę we wniosku OFE. Zgodnie z jego wolą Wnioskodawca został uposażony (uprawniony do wypłaty) na wypadek zgonu brata.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jakiej wysokości powinien być odprowadzony podatek od środków wypłaconych z OFE po śmierci brata.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek powinien być niższy (niż został pobrany) z uwagi na zgon brata. Wypłata z OFE powinna być potraktowana jako spadek i Wnioskodawca powinien odprowadzić kwoty podatku zgodnie z przepisami ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ponieważ Wnioskodawca należy do I grupy podatkowej, to zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy należy uwzględnić kwotę wolną od podatku.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie należy wskazać, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy zajęta - zgodnie z pierwotnym wskazaniem we wniosku - na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej uposażonemu po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego, pomimo, iż w uzupełnieniu wniosku z dnia 17 września 2012 r. w części E.2 poz. 58 wniosku ORD-IN Wnioskodawca zaznaczył, jako rodzaj sprawy podatek od spadków i darowizn a w części E.3 tego wniosku jako przepis będący przedmiotem interpretacji wskazał art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od spadku i darowizn (winno być: ustawy o podatku od spadków i darowizn). Treść wniosku, sformułowane w nim pytanie jak również zajęte stanowisko wskazują bowiem, iż faktycznie wniosek dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przystępując do oceny zajętego przez Wnioskodawcę stanowiska przede wszystkim należy wskazać, iż zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.) podatkowi temu podlega nabycie przez osoby fizyczne tytułem dziedziczenia własności rzeczy znajdujących się na terenie Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Na spadek składa się więc ogół praw i obowiązków należących do zmarłego w chwili jego śmierci, które ze swej istoty mogą przejść na jego następców prawnych.

Jednakże z treści art. 3 pkt 5 ww. ustawy o podatku od spadków i darowizn wynika, iż podatkowi temu nie podlega nabycie w drodze spadku środków zgromadzonych na rachunku zmarłego członka otwartego funduszu emerytalnego.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) przepisów ww. ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Powyższe oznacza, że nabycie w drodze spadku środków zgromadzonych na rachunku zmarłego członka otwartego funduszu emerytalnego jest wyłączone z zakresu przedmiotowego ustawy o podatku od spadków i darowizn. Tym samym skutki podatkowe nabycia tych środków należy oceniać na gruncie uregulowań zawartych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do art. 30a ust. 1 pkt 6 tejże ustawy od kwot wypłaconych po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub spadkobiercy, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Jak wynika z art. 30a ust. 6 ww. ustawy zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1 i 4, ust. 5a i 5d.

Dochodów (przychodów), o których mowa nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27, czyli według skali podatkowej (art. 30a ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności (świadczeń) z tytułów określonych m.in. w art. 30a ust. 1 tej ustawy są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych, tj. m.in. dochodów z tytułu kwot wypłacanych po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub spadkobiercy.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawcy wypłacono, jako uposażonemu środki pieniężne zgromadzone przez jego zmarłego brata w otwartym funduszu emerytalnym. Postępowanie sądowe w sprawie nabycia spadku nie zostało przeprowadzone, gdyż brat Wnioskodawcy swoją wolę co do dyspozycji zgromadzonych środków zawarł we wniosku OFE czyniąc Wnioskodawcę uposażonym.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego na rzecz wskazanej przez niego osobie lub spadkobiercy stanowią dochód podlegający opodatkowaniu zgodnie z uregulowaniami zawartymi w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód ten podlega opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 6 ww. ustawy. Tym samym Otwarty Fundusz Emerytalny dokonując wypłaty na rzecz Wnioskodawcy środków zgromadzonych przez zmarłego brata słusznie, jako płatnik, pobrał 19% podatek od całej wypłaconej kwoty.

Bezzasadnym jest w tym przypadku powoływanie się na przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn, gdyż podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie m.in. tytułem dziedziczenia (spadku), natomiast opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód uzyskany w związku z wypłaceniem kwot po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub spadkobiercy. Ponadto, dodatkowo podkreślić należy, iż z treści przywołanego powyżej art. 3 pkt 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn jasno wynika, iż podatkowi od spadków i darowizn nie podlega nabycie w drodze spadku środków zgromadzonych na rachunku zmarłego członka otwartego funduszu emerytalnego.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku Wnioskodawca dołączył kserokopie dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Wobec tego niniejszą interpretację wydano w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku jak i jego uzupełnieniu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl