IBPBII/1/415-744/11/BJ - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu członków stowarzyszenia, biorących udział w imprezie sportowej, powstałego z tytułu opłacenia wpisowego oraz zwrotu kosztów przejazdu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-744/11/BJ Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu członków stowarzyszenia, biorących udział w imprezie sportowej, powstałego z tytułu opłacenia wpisowego oraz zwrotu kosztów przejazdu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 16 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu członków Klubu, powstałego z tytułu opłacenia przez Klub wpisowego oraz zwrotu kosztów przejazdu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu członków Klubu powstałego z tytułu opłacenia przez Klub wpisowego oraz zwrotu kosztów przejazdu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie zwane w dalszym ciągu w skrócie "Klubem" posiada osobowość prawną i działa zgodnie z ustawą z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.). Terenem jego działania jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a działalność oparta jest na pracy społecznej członków. Klub raz na rok pobiera od swoich członków składki członkowskie z racji przynależności. Składki są wpłacane wyłącznie na bieżącą działalność oraz realizację celów statutowych opisanych we wniosku. Klub nie świadczy członkom z tego tytułu żadnych usług. Klub dla prowadzenia bieżącej działalności zatrudnia pracowników. Jest on członkiem zwyczajnym Polskiego Związku Motorowego, który znajduje się w wykazie Polskich Związków Sportowych według Ministerstwa Sportu i Turystyki Rzeczypospolitej Polskiej. Klub prowadzi również działalność gospodarczą i jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Działalność gospodarcza jest działalnością dodatkową i dotyczy wynajmu nieruchomości własnej oraz przeprowadzania szkoleń z pierwszej pomocy dla zakładów pracy. Dochód z działalności gospodarczej Klubu służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków. Klub nie posiada żadnych obiektów sportowych. Władzami Klubu są: Walne Zebranie Członków, Zarząd i Komisja Rewizyjna. Przeważająca działalność statutowa Stowarzyszenia zgodnie z § 4 rozporządzenia według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) z 2004 r. mieściła się w grupowaniu PKD 92.62Z "Działalność związana ze sportem, pozostała". Po wejściu w życie nowej PKD wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów w grudniu 2007 r. Wnioskodawca został zakwalifikowany przez Główny Urząd Statystyczny do grupowania PKD 93.19 Z "Pozostała działalność związana ze sportem." Do końca 2010 r. działalność Klubu według PKWiU 2004 była zwolniona z podatku VAT.

Celami statutowymi Klubu jest:

1.

działanie na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego,

2.

propagowanie wiedzy o kulturze jazdy,

3.

organizowanie i popularyzowanie masowego oraz wyczynowego sportu motorowego,

4.

rozwój sportu motorowego,

5.

organizowanie turystyki motorowej.

Klub realizuje swoje cele przez:

1.

organizowanie zawodów i rajdów turystyki motorowej,

2.

udział w krajowych i międzynarodowych zawodach sportowych oraz w krajowych i zagranicznych imprezach turystyczno-motorowych,

3.

rozwijanie sportu motorowego i szkolenia sportowego,

4.

propagowanie turystyki motorowej,

5.

organizowanie i prowadzenie szkolenia kandydatów na kierowców i doskonalenia kierowców,

6.

organizowanie kursów, odczytów, wystaw, dyskusji, sympozjów związanych z motoryzacją i ruchem drogowym,

7.

współdziałanie z władzami, organami administracji państwowej i instytucjami w akcji zwalczania wypadków drogowych oraz podnoszenia bezpieczeństwa ruchu drogowego,

8.

prowadzenie szkolenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy ofiarom ruchu drogowego,

9.

rozwijanie działalności propagandowej w zakresie sportu i turystyki motorowej, organizowanie imprez kulturalnych związanych z motoryzacją oraz życia klubowego,

10.

wykonywanie innych zadań wynikających ze współpracy z innymi organizacjami i instytucjami,

11.

organizowanie oraz branie czynnego udziału w kursach, odczytach, szkoleniach, sympozjach związanych z pogłębianiem posiadanej wiedzy z zakresu pierwszej pomocy oraz propagowaniem umiejętności udzielania pierwszej pomocy wśród społeczeństwa,

12.

organizowanie zawodów, mistrzostw z zakresu umiejętności udzielania pierwszej pomocy a w szczególności Ratownictwa Drogowego PZM,

13.

branie udziału w krajowych i międzynarodowych zawodach, mistrzostwach dotyczących pierwszej pomocy, w tym Ratownictwa Drogowego PZM.

Działalność statutowa Klubu obejmuje m.in.:

1.

organizowanie turystyczno - nawigacyjnych imprez samochodowych,

2.

organizowanie zawodów kartingowych,

3.

udział w krajowych i międzynarodowych zawodach sportowych oraz w krajowych i zagranicznych imprezach turystyczno-motorowych i caravaningowych,

4.

prowadzenie szkoleń z zakresu udzielania pierwszej pomocy oraz kursów na stopień Ratownika Drogowego PZM, współorganizacja turniejów, zawodów promujących m.in. bezpieczeństwo w ruchu drogowym,

5.

organizacja zawodów, mistrzostw z zakresu udzielania pierwszej pomocy,

6.

udział w zawodach, mistrzostwach z zakresu udzielania pierwszej pomocy

7.

udział w szkoleniach na stopień Instruktora Ratownictwa Drogowego PZM.

Działalność Klubu nie jest nastawiona na osiąganie zysków. Wskazane wyżej usługi wykonywane są odpłatnie - przede wszystkim jako zwrot kosztów lub całkowicie bezpłatnie. Jednak jakikolwiek zysk, który ewentualnie powstaje, jest przeznaczony na cele działalności statutowej. W przypadku uczestnictwa z kolei członków Klubu w wyżej wymienionych imprezach Klub opłaca ich udział (tzw. wpisowe) i stara się w miarę swoich możliwości finansowych (zgodnie ze statutem) zwracać koszty przejazdu. O warunkach i wysokości zwrotu kosztów decyduje Zarząd podejmując uchwałę.

Działalność statutowa określona w punktach 1, 2, 5 i 6 wykonywana jest zarówno na rzecz członków Klubu jak i na rzecz osób trzecich niebędących członkami Klubu. Punkty 3, 4, 7 i 8 dotyczą udziału jedynie członków zrzeszonych w Klubie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opłacane przez Klub wpisowe i zwrot kosztów przejazdu członkom korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego.

Wnioskodawca wskazuje, iż w przypadku uczestnictwa członków w turystyczno - nawigacyjnych imprezach samochodowych, zawodach z zakresu udzielania pierwszej pomocy Klub opłaca ich udział (tzw. wpisowe) i stara się w miarę swoich możliwości finansowych (zgodnie ze statutem) zwracać koszty przejazdu. O warunkach i wysokości zwrotu kosztów decyduje Zarząd podejmując uchwałę. Stowarzyszenie zwraca członkom koszty ponoszone w związku z uczestniczeniem w krajowych i międzynarodowych imprezach samochodowych wymienionych we wniosku. Zwrócone koszty mieszczą się w zakresie należności, które zgodnie z odrębnymi przepisami przysługują pracownikom odbywającym krajowe lub zagraniczne podróże służbowe. Na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, pieniądze otrzymane przez podatnika stanowią przychody, które co do zasady podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. W art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wśród przychodów wolnych od podatku wymienione zostały diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem. Przychody te są objęte zwolnieniem od podatku do wysokości określonej w odrębnych przepisach dotyczących rozliczania podróży służbowych pracowników w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw - w niniejszym przypadku w celu realizacji zadań statutowych Stowarzyszenia. Koszty te są bezpośrednio związane z uzyskaniem przychodów. Dzięki finansowaniu kosztów uczestnictwa i podróży członkom mogą oni brać udział w imprezach samochodowych, na których reprezentując Klub zdobywają czołowe miejsca na podium. Dzięki temu Klub jest rozpoznawalny, a co za tym idzie może pozyskiwać nowych członków, którzy również będą pracować na jego sukces. Bez członków Stowarzyszenie nie mogłoby istnieć a tym samym nie mogłoby działać i uzyskiwać przychodu. Wnioskodawca uważa, że zwrot wpisowego i kosztów dojazdu otrzymywany przez członków w ramach realizacji celów statutowych korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w kwestii dotyczącej opodatkowania przychodu członków powstałego z tytułu opłacania przez Klub tzw. "wpisowego" oraz zwrotu kosztów przejazdu. W pozostałej kwestii wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Wyrazem jej praktycznej realizacji jest art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z którego treści wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu.

Do nieodpłatnych świadczeń należą więc świadczenia pieniężne ponoszone za określone osoby.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłem przychodów są "inne źródła".

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie "w szczególności", świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Z wniosku wynika, iż Klub w ramach realizacji swoich celów statutowych organizuje szkolenia, kursy, zawody, rajdy oraz inne imprezy jak również bierze udział w kursach, szkoleniach, rajdach, zawodach i imprezach organizowanych przez inne podmioty. W przypadku uczestnictwa członków w turystyczno - nawigacyjnych imprezach samochodowych i zawodach z zakresu udzielania pierwszej pomocy Klub opłaca ich udział (tzw. wpisowe) i stara się w miarę swoich możliwości finansowych (zgodnie ze statutem) zwracać koszty przejazdu. O warunkach i wysokości zwrotu kosztów decyduje Zarząd podejmując uchwałę.

Wymienione koszty tzw. "wpisowego" są finansowane ze środków Wnioskodawcy czyli ze składek członkowskich oraz dochodów z działalności gospodarczej. Gdyby Wnioskodawca nie sfinansował własnym majątkiem ww. kosztów, taki wydatek musieliby z własnych środków ponieść członkowie, aby móc wziąć udział w ww. imprezach. Tym samym członkowie Klubu odnoszą realną korzyść poprzez fakt, iż nie ponoszą uszczerbku w swym majątku, gdyż koszty wpisowego są opłacane przez inny podmiot. Z tej też przyczyny wartość tych świadczeń - niezależnie czy jest ponoszona za członka czy też jest mu zwracana - jest przychodem członków Klubu z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z tej samej przyczyny zwrot kosztów przejazdu stanowi przychód członka Klubu.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Odrębnymi przepisami, o których mowa powyżej, są:

* rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 r. z późn. zm.).

* rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 z późn. zm.).

Zgodnie z § 2 pkt 2 ww. rozporządzenia w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju z tytułu podróży, odbywanej w terminie i w państwie określonym przez pracodawcę, pracownikowi przysługuje zwrot kosztów:

a.

przejazdów i dojazdów,

b.

noclegów,

c.

innych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Natomiast z przepisu § 3 rozporządzenia w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju wynika, iż z tytułu podróży odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę pracownikowi przysługują diety oraz zwrot kosztów:

1.

przejazdów;

2.

noclegów;

3.

dojazdów środkami komunikacji miejscowej;

4.

innych udokumentowanych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Aby jednak przedmiotowe świadczenia do wysokości określonej w ww. rozporządzeniach, korzystały ze zwolnienia, muszą być spełnione warunki, wynikające z art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie jego treścią przepis ust. 1 pkt 16 lit. b) stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

1.

w celu osiągnięcia przychodów lub

2.

w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub

3.

przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub

4.

przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Należy zauważyć, iż w powołanym przepisie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca posłużył się terminem "podróż" bez określenia "służbowa", dlatego też zakres tego zwolnienia jest szerszy, ponieważ nie ogranicza się ono jedynie do podróży służbowych, ale do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami, pod warunkiem, że wypłacone diety i inne należności nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów świadczeniobiorców oraz zostały poniesione w celu realizacji zadań Klubu.

Zaznacza się również, iż omawiane zwolnienie jest limitowane do wysokości określonej w powołanych wyżej rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Natomiast ewentualna nadwyżka wypłacanych przez Klub świadczeń - ponad limit określony w przedmiotowych aktach prawnych podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż zwrot członkom Klubu omawianych kosztów korzysta ze zwolnienia od podatku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości limitu określonego w ww. rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej, przy spełnieniu pozostałych warunków wymienionych w tym przepisie.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl