IBPBII/1/415-741/09/ASz - Możliwość pobrania przez zleceniodawcę zryczałtowanego podatku dochodowego od wynagrodzenia wypłacanego zleceniobiorcy na podstawie umowy dotyczącej doręczania korespondencji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-741/09/ASz Możliwość pobrania przez zleceniodawcę zryczałtowanego podatku dochodowego od wynagrodzenia wypłacanego zleceniobiorcy na podstawie umowy dotyczącej doręczania korespondencji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 24 września 2009 r.), uzupełnionym w dniu 19 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania umowy zlecenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania umowy zlecenia.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 6 października 2009 r. Znak: IBPB II/1/415-741/09/ASz wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 19 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca działając zgodnie z art. 4 pkt 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych jako zleceniodawca zawarł umowę zlecenie, z osobą niebędacą pracownikiem wnioskodawcy (zleceniobiorcą). W umowie tej zleceniodawca zleca a zleceniobiorca przyjmuje i zobowiązuje się do wykonania usługi polegającej na doręczeniu 110 pism urzędowych dotyczących budowy kanalizacji sanitarnej. Zleceniobiorca realizował swoje zlecenie w okresie od 20 lipca 2009 r. do 24 lipca 2009 r. Zleceniodawca zobowiązał się zapłacić wykonawcy wynagrodzenie w kwocie 1,80 zł za każde doręczone pismo. Zleceniodawca wywiązał się z zawartej umowy. Rozniósł wszystkie 110 pism. Jego wynagrodzenie więc, to iloczyn kwot liczby listów i stawki za jeden list, co daje równowartość 198 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z podanym stanem faktycznym dotyczącym ww. umowy należy pobrać od kwoty wynagrodzenia zryczałtowany podatek dochodowy według art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy płatnik powinien pobrać zaliczkę na podatek według zasad określonych w art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy w związku z tym, iż zleceniobiorca nie jest pracownikiem wnioskodawcy i należne wynagrodzenie nie jest wskazane kwotowo lecz jako sposób jego wyliczenia to wnioskodawca jako płatnik pobiera zaliczkę na podatek, a nie ryczałt, nawet jeśli okaże się że przychód za miesiąc jest niższy niż 200 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłami przychodów jest m.in. działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 8 za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in. przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

-

z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a cytowanej powyżej ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł - w wysokości 18 % przychodu.

W myśl art. 30 ust. 3 powołanej ustawy zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy, stwierdzić należy, iż uregulowania zawarte w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będą mieć zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy zostaną spełnione łącznie wszystkie przesłanki przewidziane tym przepisem. Zatem, zryczałtowany podatek dochodowy należy pobrać od tych przychodów określonych m.in. w art. 13 pkt 8, co do których kwota należności jest określona już w umowie, miesięczna należność z tego tytułu nie może przekroczyć kwoty 200 zł i należność ta musi być uzyskiwana z tego tytułu jak również od tego samego płatnika.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca zawarł umowę zleceni a z osobą niebędacą pracownikiem wnioskodawcy, w której zleceniobiorca zobowiązuje się do wykonania usługi polegającej na doręczeniu 110 pism urzędowych. Zleceniobiorca realizował swoje zlecenie w okresie od 20 lipca 2009 r. do 24 lipca 2009 r. Zleceniodawca zobowiązał się zapłacić wykonawcy wynagrodzenie w kwocie 1,80 zł za każde doręczone pismo. Zleceniodawca wywiązał się z zawartej umowy. Rozniósł wszystkie 110 pism. Jego wynagrodzenie więc, to iloczyn kwot listów i stawki za jeden list co daje równowartość 198 zł.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów należy stwierdzić, że skoro z umowy zlecenia nie wynika jaka jest wysokość należności miesięcznej, to oznacza, że nie są spełnione warunki do zastosowania ryczałtu. Aby bowiem przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a cyt. ustawy mógł mieć zastosowanie, to z treści aktu, na podstawie którego wypłacane jest wynagrodzenie (umowy zlecenia) winna wynikać miesięczna kwota należności przysługująca z tego tytułu. Natomiast wynagrodzenie przysługujące zleceniobiorcy to iloczyn kwot listów i stawki za jeden list, co oznacza, że w efekcie nie jest w umowie określona miesięczna należność przysługująca zleceniobiorcy.

W przypadku, gdy zlecenie wykonania określonych czynności nie zawiera określonej miesięcznej kwoty nieprzekraczającej 200 zł, płatnik powinien pobrać zaliczkę na podatek, nawet wówczas, gdy ostatecznie należność za miesiąc byłaby niższa niż 200 zł

Reasumując, w przypadku wypłaty wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenia, jeśli nie jest określona miesięczna należność z powyższego tytułu, należy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, w myśl którego osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Przy czym przy jej obliczaniu należy uwzględnić koszty uzyskania przychodu w wysokości 20 %. Przychód ten oraz pobrana zaliczka na podatek dochodowy winny być wykazane w informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) sporządzonej za dany rok podatkowy.

W związku z powyższym należy uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl