IBPBII/1/415-74/08/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-74/08/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Marszałkowskiego Województwa X, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 17 listopada 2008 r.), uzupełnionym w dniu 9 grudnia 2008 r. i 26 stycznia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania stypendiów wypłacanych w związku z realizacją projektu stypendialnego dla uczniów szczególnie uzdolnionych w ramach Poddziałania 9.1.3 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2008 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek, uzupełniony w dniu 9 grudnia 2008 r. i 26 stycznia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania stypendiów wypłacanych w związku z realizacją projektu stypendialnego dla uczniów szczególnie uzdolnionych w ramach Poddziałania 9.1.3 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 16 stycznia 2009 r. znak IBPB II/1/415-74/08/BJ wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 26 stycznia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca realizuje projekt stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych, w ramach Poddziałania 9.1.3 Programu Operacyjnego Kapitał ludzki. Regulamin przyznawania stypendiów został zatwierdzony przez Sejmik Województwa. Środki na wypłatę stypendiów pochodzą z następujących źródeł:

85% - Europejski Fundusz Społeczny

13,5% - Budżet państwa

1,5% - wkład własny województwa.

Równocześnie środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa stanowią dotację rozwojową. W związku z powyższym wnioskodawca prosi o wyjaśnienie, czy stypendium przyznawane w ramach powyższego projektu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych "wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł", z zastrzeżeniem, że stosuje się zwolnienie, jeżeli podatnik przed pierwsza wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru, że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 29-30b i art. 30e. Podatnik jest obowiązany zawiadomić płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, przed wypłatą stypendium za miesiąc, w którym zaszła zmiana. Wolne od podatku dochodowego są również dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Wnioskodawca powołując się na pismo DZF-IV-92261-54-Ast/08/2957 z dnia 21 marca 2008 r. (którego kserokopia stanowi załącznik do wniosku), wskazał, iż dotacja rozwojowa jest wolna od podatku od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku przekroczenia kwoty 380 zł miesięcznie, podatek powinien być potrącany tylko od części stypendium stanowiącej wkład własny województwa, czy dodatkowo również od części pochodzącej z budżetu państwa, a stanowiącej dotację rozwojową.

Zdaniem wnioskodawcy, w przypadku przekroczenia kwoty 380 zł miesięcznie lub niezłożenia przez stypendystę oświadczenia dla celów zwolnienia z podatku na druku PIT-2C, podatek powinien być potrącany tylko od części pochodzącej z wkładu własnego województwa, czyli od 1,5% miesięcznej wartości stypendium. W pozostałych przypadkach stypendium powinno zostać zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do art. 21 ust. 10 tej ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 40b, stosuje się, jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru, że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 29-30b i art. 30e. Oświadczenie składa się na druku PIT-2C. Podatnik jest obowiązany zawiadomić płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, przed wypłatą stypendium za miesiąc, w którym zaszła zmiana.

Zgodnie z 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Natomiast w myśl przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Jak wynika przedstawionego zdarzenia przyszłego wnioskodawca realizuje projekt stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych, w ramach Poddziałania 9.1.3 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i w związku z ww. projektem będzie wypłacał stypendia, których regulamin przyznawania został zatwierdzony przez Sejmik Województwa. Środki na wypłatę stypendium będą finansowane w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego, w 13,5% z budżetu państwa i w 1,5% z wkładu własnego województwa.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 tej ustawy wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane "dotacjami rozwojowymi".

Zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych prowadzonych w euro.

Na podstawie art. 200 ust. 4 tej ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu.

W świetle powyższego, źródłem finansowania stypendiów opisanych we wniosku będą wyłącznie środki krajowe a nie środki bezzwrotnej pomocy, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe. Na podstawie powołanej wyżej ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczane na realizację programów operacyjnych jako dotacje są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki do zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże przyznana dotacja może być wolna od podatku dochodowego na podstawie ww. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy tylko u bezpośredniego jej beneficjenta, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu. W przedmiotowej sprawie dotację otrzymuje jednostka samorządu terytorialnego, a nie stypendyści, a zatem zwolnienie na podstawie ww. przepisu nie znajduje do nich zastosowania, bowiem nie oni są stroną umowy o dofinansowanie projektu (nie oni otrzymują dotację).

W konsekwencji, dla stypendystów podstawę zwolnienia wypłacanych przez wnioskodawcę stypendiów, finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz ze środków budżetu państwa i budżetu Województwa, może stanowić jedynie przepis art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie jak twierdzi wnioskodawca, art. 21 ust. 1 pkt 46 czy też art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, wypłacane przez wnioskodawcę stypendia w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Poddziałanie 9.1.3, finansowane zarówno ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego jak i ze środków budżetu państwa i budżetu województwa, których zasady i wysokość udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego (Sejmiku Województwa), w przypadku złożenia przez stypendystę oświadczenia PIT-2C będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości 380 zł miesięcznie. Wartość stypendium powyżej tej kwoty będzie podlegać natomiast opodatkowaniu. Jeżeli podatnik (stypendysta) przed pierwszą wypłatą świadczenia nie złoży płatnikowi oświadczenia według ustalonego wzoru (PIT-2C), wówczas płatnik będzie miał obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od całej wypłaconej kwoty tego stypendium.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Do wniosku wnioskodawca dołączył dokument. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl