IBPBII/1/415-738/09/HK
Pismo z dnia 16 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-738/09/HK
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 23 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty odszkodowań za szkody powstałe w wyniku prowadzonej działalności inwestycyjnej (budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej) oraz odszkodowań za szkody powstałe w wyniku usuwania awarii powstałych na sieci firmy:
* w części dotyczącej odszkodowań za szkody powstałe w wyniku prowadzonej działalności inwestycyjnej (budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej) - jest prawidłowe,
* w części dotyczącej odszkodowań wypłacanych osobom fizycznym, nieposiadającym gospodarstwa rolnego, za szkody powstałe w wyniku usuwania awarii powstałych na sieci firmy - jest prawidłowe,
* w części dotyczącej odszkodowań wypłacanych osobom fizycznym, posiadającym gospodarstwo rolne, za szkody powstałe w wyniku usuwania awarii powstałych na sieci firmy - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 września 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty odszkodowań za szkody powstałe w wyniku prowadzonej działalności inwestycyjnej (budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej) oraz odszkodowań za szkody powstałe w wyniku usuwania awarii powstałych na sieci firmy.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca dokonuje wypłat odszkodowań za szkody powstałe w wyniku prowadzonej działalności inwestycyjnej (budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej) oraz odszkodowań za szkody powstałe w wyniku usuwania awarii powstałych na sieci firmy. Odszkodowania wypłacane są osobom fizycznym, na których terenie zaistniała szkoda.
Odszkodowania wypłacane są według następujących zasad:
Osoby fizyczne posiadające nieruchomość (do 1 ha) otrzymują odszkodowanie, a po zakończeniu roku otrzymują od wnioskodawcy informację PIT-8C w celu uwzględnienia wypłaconego odszkodowania w rozliczeniu rocznym.
Osoby fizyczne posiadające gospodarstwo rolne (powyżej 1 ha) otrzymują odszkodowanie, ale nie otrzymują informacji PIT-8C po zakończeniu roku.
Odszkodowania wypłacane są na podstawie protokołu szkody podpisanego przez komisję z ramienia wnioskodawcy oraz poszkodowanego. Protokół szkody potwierdzony jest protokołem negocjacji, w którym strony uzgadniają ostateczną wartość odszkodowania.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy wnioskodawca właściwie postępuje nie wystawiając informacji PIT-8C dla osób otrzymujących odszkodowanie, jeśli posiadają gospodarstwo rolne.
Zdaniem wnioskodawcy - zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 120 lit. c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - dochody te są zwolnione przedmiotowo z podatku i w związku z tym nie ma obowiązku wypełniania i przesyłania informacji PIT-8C w tym zakresie.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:
Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do postanowień art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzemieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2009 r. - wolne od podatku dochodowego są odszkodowania wypłacone, na podstawie wyroków sądowych i zawartych umów (ugód), posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, z tytułu:
służebności gruntowej,
rekultywacji gruntów,
szkód powstałych w uprawach rolnych i drzewostanie
- w wyniku prowadzenia na tych gruntach, przez podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów, inwestycji związanych z budową urządzeń infrastruktury technicznej, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603).
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 120 powyższej ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r. - wolnie od podatku dochodowego są odszkodowania wypłacone, na podstawie wyroków sądowych i zawartych umów (ugód), posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, z tytułu:
ustanowienia służebności gruntowej,
rekultywacji gruntów,
szkód powstałych w uprawach rolnych i drzewostanie
- w wyniku prowadzenia na tych gruntach, przez podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów, inwestycji dotyczących budowy infrastruktury przesyłowej ropy naftowej i produktów rafinacji ropy naftowej oraz budowy urządzeń infrastruktury technicznej, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.).
Należy podkreślić, iż zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Wykluczone jest w tym przypadku zastosowanie wykładni rozszerzającej jak i zawężającej.
Jak wynika z wyżej powołanego art. 143 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, przez budowę urządzeń infrastruktury technicznej rozumie się budowę drogi oraz wybudowanie pod ziemią, na ziemi albo nad ziemią przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych i telekomunikacyjnych.
Natomiast z treści cyt. art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż wypłacone odszkodowanie będzie zwolnione jeśli m.in.:
* otrzyma je posiadacz gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,
* szkoda powstanie w uprawach rolnych i drzewostanie,
* szkoda będzie związana z prowadzeniem budowy sieci infrastruktury technicznej przez podmiot upoważniony do tego na podstawie stosownych przepisów.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca dokonuje wypłat odszkodowań za szkody powstałe w wyniku prowadzonej działalności inwestycyjnej (budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej) oraz odszkodowań za szkody powstałe w wyniku usuwania awarii powstałych na sieci firmy, zarówno osobom fizycznym posiadającym gospodarstwo rolne jak i osobom fizycznym nieposiadającym gospodarstwa rolnego.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w przypadku wypłat odszkodowań, osobom fizycznym posiadającym gospodarstwo rolne, za szkody powstałe w wyniku prowadzonej działalności inwestycyjnej (budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej) zasadnym jest zastosowanie zwolnienia określonego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 120 lit. c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż wybudowanie urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych zostało wymienione w treści art. 143 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, jednakże pod warunkiem, że odszkodowanie dotyczy szkód powstałych w uprawach rolnych i drzewostanie i wnioskodawca jest podmiotem uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia budowy infrastruktury technicznej.
Natomiast w przypadku wypłat odszkodowań za szkody powstałe w wyniku usuwania awarii powstałych na sieci firmy nie został spełniony warunek określony w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 120 lit. c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż usuwanie awarii nie zostało wymienione w treści art. 143 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami ani też treści samego przepisu regulującego zwolnienie. Zarówno jeden jak i drugi przepis używają sformułowania "budowa" i pod definicją "budowy" zawartą w ustawie o gospodarce nieruchomościami nie mieści się usuwanie awarii.
Ponadto, wypłaty odszkodowań osobom fizycznym nieposiadającym gospodarstwa rolnego nie korzystają z powyższego zwolnienia, gdyż treść art. 21 ust. 1 pkt 120 dotyczy wyłącznie odszkodowań wypłaconych posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.
Zatem, przychód z tytułu wypłaty odszkodowań, osobom fizycznym posiadającym gospodarstwo rolne, za szkody powstałe w wyniku usuwania awarii powstałych na sieci firmy oraz przychód z tytułu wypłat każdego rodzaju odszkodowania osobom fizycznym nieposiadającym gospodarstwa rolnego należy uznać za przychód podlegający opodatkowaniu i zakwalifikować go do przychodów z innych źródeł. Zgodnie bowiem z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.
Mając powyższe na uwadze wnioskodawca winien wykazywać powyższe odszkodowania - nie korzystające ze zwolnienia - w informacjach PIT-8C.
Powyższe oznacza, że w części dotyczącej odszkodowań za szkody powstałe w wyniku prowadzonej działalności inwestycyjnej (budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej) oraz w części dotyczącej odszkodowań wypłacanych osobom fizycznym, nieposiadającym gospodarstwa rolnego, za szkody powstałe w wyniku usuwania awarii powstałych na sieci firmy stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, natomiast w części dotyczącej odszkodowań wypłacanych osobom fizycznym, posiadającym gospodarstwo rolne, za szkody powstałe w wyniku usuwania awarii powstałych na sieci firmy stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.