IBPBII/1/415-734/11/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-734/11/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 20 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 31 sierpnia 2011 r. i 2 września 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych cesji książeczki mieszkaniowej i realizacji praw z tej książeczki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych cesji książeczki mieszkaniowej i realizacji praw z tej książeczki.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 17 sierpnia 2011 r. Znak: IBPB II/1/436-308/11/AA, IBPB II/1/436-309/11/AA, IBPB II/1/415-734/11/AA wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 31 sierpnia 2011 r. (uiszczenie dodatkowej opłaty) i w dniu 2 września 2011 r. (pozostałe braki formalne).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

W dniu 10 czerwca 2011 r. w banku została dokonana cesja książeczki mieszkaniowej z syna na ojca - wnioskodawcę. Cesja dokonana została w obecności pracownika banku na obowiązującym w banku druku. Cesja nie była odpłatna - za cesję ojciec nie płacił synowi ani nie umówiono się co do jakichkolwiek płatności z tego tytułu.

Książeczka mieszkaniowa zostanie użyta przez wnioskodawcę do pokrycia należności za planowany w tym roku zakup mieszkania. Wnioskodawca wraz żoną (matką syna) zakupi w formie aktu notarialnego mieszkanie do wspólnej własności małżeńskie od dewelopera.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 31 sierpnia 2011 r. (wpływ uzupełnienia do tut. Biura - 2 września 2011 r.) wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny poprzez wskazanie, iż przedmiotowa cesja książeczki mieszkaniowej nie miała charakteru darowizny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy opisana cesja i uzyskane tą drogą środki - korzyści noszą cechy bądź znamiona darowizny, które w świetle praw podatkowych implikują jakiekolwiek zobowiązania co do konieczności zgłaszania do Urzędu Skarbowego.

2.

Czy z tytułu przedmiotowej cesji oraz faktu objęcia kwoty książeczki oraz praw i wartości z niej przysługujących w świetle praw podatkowych implikują - powodują obecnie lub po likwidacji książeczki mieszkaniowej na cel mieszkaniowy (zakup/sfinansowanie zakupu mieszkania) zobowiązania podatkowe w jakimkolwiek zakresie (np. opłacania, zgłaszania, itp.).

3.

Czy fakt, iż zrealizowanie waloru książeczki mieszkaniowej nastąpi do wspólnego zakupu mieszkania przez matkę i ojca nie powoduje konieczności zgłaszania tego faktu i wnoszenia opłat skarbowych lub podatkowych obecnie lub w przyszłości.

Wnioskodawca jest zdania, iż ani on ani małżonka nie muszą zgłaszać - składać jakiegokolwiek formularza, np. SD-Z2. Ponadto przedmiotowa cesja oraz fakt objęcia kwoty książeczki oraz praw i wartości z niej przysługujących nie powoduje żadnych zobowiązań podatkowych w jakimkolwiek zakresie (opłacania, zgłaszania, itp.). Zdaniem wnioskodawcy fakt, iż zrealizowanie waloru książeczki mieszkaniowej nastąpi do wspólnego zakupu mieszkania przez niego i jego małżonkę nie powoduje konieczności zgłaszania tego faktu tj. wnoszenia opłat skarbowych lub podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych dotycząca skutków podatkowych cesji książeczki mieszkaniowej i realizacji praw z tej książeczki. Jednocześnie wyjaśnia się, że w pozostałej części, dotyczącej podatku od spadków i darowizn zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Ponadto w zakresie skutków podatkowych jakie występują po stronie żony wnioskodawcy w związku z otrzymaniem przez wnioskodawcę praw do książeczki mieszkaniowej i przeznaczeniem jej środków na zakup mieszkania wchodzącego do wspólności majątkowej małżeńskiej wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1, 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast w myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłami przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c).

Jak wskazuje art. 18 ww. ustawy, za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Przepisy ustawy podatkowej mimo, iż posługują się terminem "prawa majątkowe", nie definiują tego pojęcia, a zawarty w art. 18 katalog tych praw jest jedynie przykładowy, na co wskazuje użyte przez ustawodawcę sformułowanie "w szczególności". Oznacza to, że przychód powstały w związku z wszelkiego rodzaju prawami majątkowymi, które nie zostały wprost przyporządkowane do innych źródeł przychodów określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, mieści się w kategorii przychodów wymienionych w art. 18 tej ustawy. Zatem tą kategorią został objęty każdy przychód osiągnięty przez podatnika w związku z posiadaniem lub nabyciem przez niego praw o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym nieodpłatna cesja książeczki mieszkaniowej z syna na wnioskodawcę, skoro - jak wynika z treści wniosku - nie została dokonana w formie darowizny stanowi przychód z praw majątkowych i podlega ona generalnie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy. Jednak zaznaczyć należy, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje zwolnienia od podatku, tzn. sytuacje, w których nie dochodzi do opodatkowania, mimo iż spełnione są generalne przesłanki kwalifikacji danego przysporzenia majątkowego do przychodu podatkowego.

Jak wynika z treści art. 21 ust. 1 pkt 125 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczona zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, otrzymanych od osób zaliczonych do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn, z zastrzeżeniem ust. 20.

Zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania. Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się - stosownie do brzmienia ust. 2a powołanego art. 11 - w następujący sposób:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika - art. 11 ust. 2b powołanej ustawy.

W myśl art. 14 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.) do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

1.

do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;

2.

do grupy II - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa;

3.

do grupy III - innych nabywców.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, nieodpłatna cesja książeczki mieszkaniowej została dokonana z syna na ojca - wnioskodawcę czyli od osoby zaliczonej do I grupy podatkowej w rozumieniu ustawy o spadkach i darowiznach.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż dokonanie przez syna nieodpłatnej cesji książeczki mieszkaniowej na swojego ojca - wnioskodawcę, stanowi przysporzenie majątkowe wnioskodawcy, którego źródłem są prawa majątkowe podlegające uregulowaniom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednak uzyskany z tego tytułu przychód (przysporzenie majątkowe), na mocy art. 21 ust. 1 pkt 125 ww. ustawy jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że wnioskodawca planuje zlikwidować książeczkę mieszkaniową a otrzymane środki pieniężne przeznaczyć na pokrycie należności za planowany w tym roku zakup mieszkania wchodzącego do wspólności majątkowej małżeńskiej.

Zgodnie z art. 52a ust. 1 pkt 5 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dochodowego odsetki i premie gwarancyjne od wkładów zgromadzonych na książeczkach mieszkaniowych.

Zatem pozyskane w związku z likwidacją książeczki mieszkaniowej środki finansowe, jeżeli stanowią one premię gwarancyjną i odsetki od wkładów zgromadzonych na książeczce mieszkaniowej będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 52a ust. 1 pkt 5 ww. ustawy.

Podsumowując, przedmiotowa nieodpłatna cesja książeczki mieszkaniowej oraz likwidacja książeczki mieszkaniowej i przeznaczenie otrzymanych z niej środków finansowych na cele mieszkaniowe w postaci zakupu mieszkania wchodzącego do wspólności majątkowej małżeńskiej nie powoduje dla wnioskodawcy skutków w postaci uiszczenia podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl