IBPBII/1/415-73/08/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-73/08/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 17 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymywanych przez małżonków od Urzędu Gminy i Miasta prezentów rzeczowych z tytułu uroczystości obchodów jubileuszy wieloletniego pożycia małżeńskiego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymywanych przez małżonków od Urzędu Gminy i Miasta prezentów rzeczowych z tytułu uroczystości obchodów jubileuszy wieloletniego pożycia małżeńskiego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podczas uroczystości obchodów jubileuszu wieloletniego pożycia małżeńskiego, władze gminne wręczyły parom obchodzącym te jubileusze prezenty rzeczowe. Pary obchodzące jubileusz 50-lecia pożycia otrzymały prezent rzeczowy w postaci dwóch poduszek i kołdry ozdobionej herbem i nazwą gminy. Wartość tego świadczenia rzeczowego wynosiła 175 zł. Pary obchodzące jubileusz 60-lecia pożycia otrzymały prezent rzeczowy w postaci dwóch poduszek i kołdry ozdobionej herbem i nazwą gminy oraz albumu książkowego. Wartość tego świadczenia rzeczowego wynosiła 275 zł. Otrzymane przez jubilatów świadczenia w postaci kompletu rehabilitacyjnego związane są z promocją i reklamą świadczeniodawcy (posiadają herb i nazwę gminy), a ponoszony wydatek płatny jest ze środków przeznaczonych na promocje gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy świadczenia rzeczowe (komplet rehabilitacyjny ozdobiony herbem gminy), wręczane parom małżeńskim z okazji ich jubileuszy, można traktować jako nieodpłatne świadczenia otrzymane od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą, a wartość przekazanego świadczenia dzielić pomiędzy dwoje otrzymujących go jubilatów.

Czy można uznać, że w przypadku gdy przekazane świadczenie składa się z kompletu rehabilitacyjnego i książki to oznaczony herbem i nazwą gminy komplet rehabilitacyjny traktowany jest jako świadczenie związane z reklamą i promocją, a wartość książki podlega opodatkowaniu w wysokości połowy wartości książki dla każdej obdarowanej osoby.

Wnioskodawca stoi na stanowisku iż wartość jednorazowego świadczenia rzeczowego przyznanego parom małżeńskim w postaci kołdry i dwóch poduszek wynosi 175 zł. Zaś po uwzględnieniu, że świadczenie przekazane jest dla dwóch osób, to wartość otrzymanego świadczenia przez każdą z osób nie przekracza 100 zł. Herb i nazwa znajdujące się na kołdrze promuje gminę przyznającą to świadczenie, więc można ten prezent uznać jako promocję i reklamę gminy i zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych uznać za zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym. Świadczenie rzeczowe przyznawane parom małżeńskim w postaci kołdry i dwóch poduszek ozdobionych herbem i nazwą gminy oraz albumu książkowego wynosi 275 zł. Ponieważ album książkowy nie jest artykułem promującym gminę to wartość książki podlega opodatkowaniu w wysokości #189; kwoty dla każdego z małżonków, zaś komplet rehabilitacyjny uznany jako promocja i reklama gminy nie podlega opodatkowaniu.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy stanowi, iż wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 100 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, iż w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych skutki podatkowe związane z otrzymaniem prezentu są zróżnicowane, w zależności od tego czy obdarowanymi są osoby będące pracownikami świadczeniodawcy lub są związane z nim stosunkiem cywilnoprawnym, jak też czy prezent nie przekraczał jednorazowo kwoty 100 zł i czy otrzymano go w związku z promocją lub reklamą darczyńcy.

W przedmiotowej sprawie, miejsce będzie miało przekazanie przez Urząd Gminy i Miasta nieodpłatnego świadczenia - prezentów na rzecz małżonków obchodzących jubileusz 50-lecia i 60-lecia pożycia małżeńskiego w postaci dwóch poduszek i kołdry (komplet rehabilitacyjny) ozdobionej herbem i nazwą gminy nie przekraczające wartości 175 zł oraz dwóch poduszek i kołdry (komplet rehabilitacyjny) ozdobionej herbem i nazwą gminy łącznie z albumem książkowym gdzie wartość tego świadczenia wynosiła będzie 275 zł.

Przekazanie świadczenia (prezentów) zostanie dokonane w związku z uhonorowaniem jubilatów, a nie promocją świadczeniodawcy (promocja Gminy i Miasta), a zatem zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy nie będzie miało zastosowania. Przepis ten jednoznacznie wskazuje, iż ze zwolnienia korzysta tylko wartość takiego nieodpłatnego świadczenia, które zostało otrzymane od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą. W niniejszym wypadku taka sytuacja nie miała miejsca.

Dodatkowo wyjaśnienia wymaga również fakt, iż w przypadku świadczenia rzeczowego w postaci dwóch poduszek, kołdry (kompletu rehabilitacyjnego) i albumu książkowego jednorazowa wartość tego świadczenia wynosi 275 zł. a więc przekracza wartość 100 zł na jednego z małżonków co w konsekwencji nie spełniałoby przesłanki wynikającej z art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy. Tak, więc nawet w sytuacji zaliczenia tego świadczenia do świadczenia otrzymanego w związku z promocją i reklamą (do czego jednakże powołane wyżej przepisy nie uprawniają) - zwolnienie nie byłoby możliwe ze względu na niespełnienie wyżej wymienionej przesłanki, gdyż jednorazowa wartość prezentu na jednego z małżonków przekraczać będzie kwotę 100 zł.

W myśl art. 20 ust. 1 cyt. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera bowiem jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do tego źródła.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, po pierwsze - że prezenty dla małżonków z okazji jubileuszów wieloletniego pożycia małżeńskiego nie mogą być zakwalifikowane jako promocja i reklama gminy, po drugie - wartość prezentów przekracza kwotę 100 zł, a zatem wartość tych świadczeń stanowić będzie dla otrzymujących przychód z innych źródeł, o którym mowa w cyt. powyżej art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

W świetle zapisu art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (PIT-8C). Natomiast podatnik, dla którego wystawiona zostanie informacja PIT-8C winien w swoim zeznaniu rocznym uwzględnić kwotę przychodu wynikającą z tej informacji.

W świetle powyższego, stanowisko wnioskodawcy nie mogło zostać uznane za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl