IBPBII/1/415-720/09/MK - Obowiązek sporządzania korekt informacji PIT-11 i deklaracji PIT-4R.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-720/09/MK Obowiązek sporządzania korekt informacji PIT-11 i deklaracji PIT-4R.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 16 września 2009 r.), uzupełnionym w dniach 12 października 2009 r. i 11 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sporządzania korekt informacji PIT-11 i deklaracji PIT-4R oraz sporządzania bieżącej informacji PIT-11:

* w części dotyczącej sporządzania korekt informacji PIT-11 i deklaracji PIT-4R za 2007 r. i 2008 r. - jest prawidłowe

* w części dotyczącej sporządzania bieżącej informacji PIT-11 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sporządzania korekt informacji PIT-11 i deklaracji PIT-4R oraz sporządzania bieżącej informacji PIT-11.

Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 2 października 2009 r. Znak: IBPBII/1/415-720/09/MK wezwano wnioskodawcę do ich uzupełnienia.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniach 12 października 2009 r. i 11 grudnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od listopada 2007 r. do sierpnia 2008 r. w Spółce wykonywały pracę osoby zatrudnione na podstawie umowy zalecenia zgłoszone w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych tylko do ubezpieczenia zdrowotnego i od uzyskiwanego przez te osoby wynagrodzenia wnioskodawca pobierał tylko składkę zdrowotną. Po przeprowadzonej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontroli okazało się, iż osoby te powinny podlegać także ubezpieczeniom społecznym. Z dniem 31 października 2008 r. ustał stosunek prawny łączący Spółkę z ww. osobami.

Zarząd Spółki podjął uchwałę, że nieodliczone z wynagrodzeń pracowników składki społeczne ZUS za ww. okres zarówno finansowane w części pracowniczej, jak i płatnika Spółka pokryje z własnych środków nie dokonując korekt informacji rocznych PIT-11/8B oraz PIT-4R.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 11 grudnia 2009 r. wynika, iż uregulowanie składek ZUS za osoby, z którymi zawarto umowy zlecenia nastąpiło w 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Spółka powinna dokonać korek deklaracji rocznych PIT-11/8B i PIT-4R.

2.

Czy Spółka jest zobowiązana do wystawienia bieżącej informacji PIT-11 w związku z dokonanymi zmianami w naliczaniu wynagrodzenia.

Zdaniem wnioskodawcy, dokonanie korekt informacji PIT-11/8B spowodowałoby nadwyżkę odprowadzonego przez płatnika podatku dochodowego od umów zleceń, a ponieważ Spółka pokrywa (wykazaną w decyzji ZUS) wysokość składek z własnych funduszy roczne informacje PIT-11/8B przekazane zleceniobiorcom i do Urzędu Skarbowego są prawidłowe, ponieważ należny podatek został obliczony od faktycznie otrzymanych wynagrodzeń, tym samym nie zmieniają się również wartości podatku wykazane prze płatnika w deklaracji PIT-4R.

Wnioskodawca uważa również, iż po stronie osób, z którymi zawarto umowy zlecenia, nie wystąpi przychód, w związku z czym nie ma obowiązku wystawienia bieżącej informacji PIT-11.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. - w brzmieniu obowiązującym w 2007 r. i 2008 r.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z treści ww. przepisów wynika, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia, osiągniętym przysporzeniem majątkowym mającym konkretny wymiar finansowy.

Przepis art. 13 pkt 8 ww. ustawy stanowi, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ww. ustawy, podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887 z późn. zm.) potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu - odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W przedmiotowym przypadku od listopada 2007 r. do sierpnia 2008 r. w Spółce wykonywały pracę osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenia zgłoszone w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych tylko do ubezpieczenia zdrowotnego i od uzyskiwanego przez te osoby wynagrodzenia wnioskodawca pobierał tylko składkę zdrowotną. Po przeprowadzonej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontroli okazało się, iż osoby te powinny podlegać także ubezpieczeniom społecznym. Z dniem 31 października 2008 r. ustał stosunek prawny łączący Spółkę z ww. osobami.

Zarząd Spółki podjął uchwałę, że nieodliczone z wynagrodzeń pracowników składki społeczne ZUS za ww. okres zarówno finansowane w części pracowniczej, jak i płatnika Spółka pokryje z własnych środków nie dokonując korekt informacji rocznych PIT-11 oraz PIT-4R. Uregulowanie zaległych składek ZUS nastąpiło w bieżącym roku, tj. w 2009 r.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w ww. art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Dlatego też zapłacone przez wnioskodawcę (zleceniodawcę) w 2009 r. za podatnika (zleceniobiorcę) składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ww. ustawy - w świetle art. 11 ust. 1 ustawy stanowią przychód zleceniobiorcy, bowiem otrzymał on nieodpłatne świadczenie od zleceniodawcy (zleceniodawca zapłacił za niego składki, które powinny być finansowane z jego, tj. zleceniobiorcy środków).

Zapłacone składki stanowią dla zleceniobiorcy przysporzenie majątkowe mające swoje źródło w działalności wykonywanej osobiście, tj. z tytułu wykonywania usług na podstawie umów zlecenia, o którym mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy zauważyć, iż datą powstania przychodu z powyższego tytułu będzie data wpłaty ww. składek przez wnioskodawcę jako płatnika na konto Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, czyli data wykonania zobowiązania za zleceniobiorcę. Zatem wnioskodawca - zleceniodawca jako płatnik obowiązany będzie do wystawienia i wykazania tych przychodów w informacji o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek w PIT-11 za 2009 r.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Przepisu art. 42 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-4R). Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ww. ustawy).

Zgodnie z art. 42 ust. 2 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa:

1.

w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11),

2.

w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

W odniesieniu do braku obowiązku złożenia przez wnioskodawcę jako płatnika korekt informacji PIT-11 (a nie jak wskazał we wniosku wnioskodawca PIT-11/8B) oraz deklaracji PIT-4R za 2007 r. i 2008 r. należy stwierdzić, iż w świetle powołanych powyżej w tym zakresie przepisów ustawodawca nałożył na płatnika - zleceniobiorcę obowiązek prawidłowego obliczenia, poboru i odprowadzenia w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od podatników - zleceniobiorców osiągających przychody z tytułu zawartych umów zlecenia, a także sporządzenia i przekazania podatnikowi i urzędowi skarbowemu w ustawowym terminie informacji według ustalonego wzoru.

Zagadnienia związane z korektą deklaracji regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 5 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach, rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Z przepisu art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej wynika, iż jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Natomiast z § 2 tego artykułu wynika, iż skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Z treści art. 81 Ordynacji podatkowej wynika zatem, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym, poprawnym wypełnieniu formularza, z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania prawne organ podatkowy stwierdza, że zaistniała sytuacja nie upoważnia płatnika do dokonania korekt wystawianych w 2007 r. i 2008 r. deklaracji PIT-4R oraz informacji PIT-11 za te lata, bowiem wystawiane przez wnioskodawcę deklaracje i informacje sporządzone były prawidłowo, odzwierciedlały ona zaistniały w tamtych latach stan faktyczny, a więc wysokość pobranych przez płatnika składek na ubezpieczenia społeczne, w związku z czym brak jest podstaw prawnych do ich korygowania.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy w zakresie sporządzania korekt informacji PIT-11 i deklaracji PIT-4R należało uznać za prawidłowe, natomiast w zakresie sporządzania bieżącej informacji PIT-11 należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl