IBPBII/1/415-716/09/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-716/09/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP - 14 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania zapomóg losowych i dopłat do wypoczynku zorganizowanego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania zapomóg losowych i dopłat do wypoczynku zorganizowanego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od 22 sierpnia 2009 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie art. 21 ust. 1 pkt 67 zwalnia z podatku dochodowego wartość otrzymanych świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych łącznie do wysokości nieprzekraczającej w ciągu roku podatkowego kwoty 380,00 zł. Wnioskodawca wszystkie zapomogi wypłaca pracownikom cywilnym, które finansowane są ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Do tej pory zapomogi losowe były zwolnione do kwoty 2280,00 zł w ciągu roku. Z Funduszu Socjalnego wypłacane są także dopłaty do wypoczynku zorganizowanego dzieci i młodzieży do lat 18; zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 świadczenia te były zwolnione z podatku dochodowego w całości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nowy przepis wpływa na wysokość zwolnienia z podatku dochodowego zapomóg losowych, a także dopłat do wypoczynku zorganizowanego dzieci do lat 18 w całości dotyczących świadczeń finansowanych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Zdaniem wnioskodawcy pkt 67 koliduje z innymi zwolnieniami tzn. ze zwolnieniem z podatku zapomóg losowych i dopłat do wypoczynku. Przepis ten wyklucza stosowanie tych zwolnień, dlatego też w związku z wejściem w życie nowego przepisu zapomogi losowe lub dopłaty do wypoczynku dzieci z funduszu socjalnego będą zwolnione w ciągu roku podatkowego łącznie do kwoty 380 zł.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 67 ww. ustawy, który został zmieniony przez art. 1 lit. b) ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 125, poz. 1037), zwalnia się od podatku dochodowego wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Zmiana ta weszła w życie z dniem 22 sierpnia 2009 r., przy czym ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2009 r.

Podkreślić tutaj należy, iż istotną zmianą znowelizowanego przepisu jest zwolnienie z opodatkowania - przy warunkach ustawą przewidzianych - wartości świadczeń pieniężnych sfinansowanych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Jak wynika ze znowelizowanego przepisu, zwolniona od podatku jest wartość rzeczowych jak i pieniężnych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące przesłanki:

* świadczenie ma związek z finansowaniem działalności socjalnej,

* świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego bądź pieniężnego,

* jest w całości sfinansowane ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych lub funduszy związków zawodowych,

* wysokość tych świadczeń nie przekracza w roku podatkowym kwoty 380 zł.

Przy czym, zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.) działalność socjalna to usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł, z zastrzeżeniem pkt 40 (dotyczącego świadczeń pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia) i pkt 79 (dotyczącego świadczeń pomocy społecznej).

Zatem zapomoga z tytułu zdarzenia losowego, jako finansowa pomoc materialna jest świadczeniem pieniężnym otrzymanym w związku z finansowaniem działalności socjalnej. Podkreślić jednakże należy, iż przepis pkt 26 ust. 1 art. 21 powołanej ustawy obowiązuje nadal bez zmian, niezależnie od wprowadzonej zmiany do pkt 67 ust. 1 art. 21 ww. ustawy.

Zatem, jeżeli zostały spełnione wszystkie przesłanki zawarte w treści art. 21 ust. 1 pkt 26 powołanej ustawy, to zasadnym jest zastosowanie zwolnienia w stosunku do wypłaconej zapomogi, na podstawie tegoż właśnie przepisu.

Nadal, niezależnie od znowelizowanego zwolnienia obejmującego świadczenia pieniężne związane z działalnością socjalną obowiązuje zwolnienie dotyczące dopłat do wypoczynku dzieci i młodzieży. Zwolnione z podatku są dopłaty z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do zorganizowanego wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18. Zakres tego zwolnienia i jego warunki, zapisane w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są takie same jak w latach poprzednich.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 78 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:

* z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości,

* z innych źródeł - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Zatem, jeżeli spełnione są przesłanki do zastosowania zwolnienia z opodatkowania dopłat do wypoczynku na podstawie brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - to mimo zmian wprowadzonych w znowelizowanym art. 21 ust. 1 pkt 67 ww. ustawy - zasadnym jest zastosowanie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 78 cyt. ustawy.

Reasumując, należy podkreślić iż nowelizacja wprowadzona do art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyklucza jednocześnie możliwości zastosowania zwolnień wynikających z art. 21 ust. 1 pkt 26 i 78 ww. ustawy, oczywiście pod warunkiem spełnienia wymienionych w każdym z osobna przepisie wszystkich przesłanek, które warunkują zastosowanie odpowiedniego zwolnienia.

W związku z powyższym należy uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl