IBPBII/1/415-713/11/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-713/11/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 5 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do odpowiedniego źródła przychodów dodatków spisowych wypłacanych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w biurze spisowym w związku z powszechnym spisem rolnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie zakwalifikowania do odpowiedniego źródła przychodów dodatków spisowych wypłacanych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w biurze spisowym w związku z powszechnym spisem rolnym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z ustawą z dnia 17 lipca 2009 r. o powszechnym spisie rolnym w 2010 r. (Dz. U. Nr 126, poz. 1040) oraz rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2009 r. w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie prac związanych z powszechnym spisem rolnym w 2010 r. (Dz. U. Nr 205, poz. 1582), oddelegowano pracowników Urzędu Miasta, zatrudnionych w tym Urzędzie na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, do pracy w gminnym biurze spisowym w celu wykonywania prac związanych z przeprowadzeniem spisu rolnego w 2010 r. Zgodnie z art. 13 ust. 4 powołanej ustawy, oddelegowania dokonał gminny komisarz spisowy, którym jest Burmistrz Gminy i który, w myśl art. 14 ww. ustawy, tworzy gminne biuro spisowe oraz kieruje jego pracami. W związku z tym, oddelegowanym pracownikom, na podstawie art. 17 ust. 4 ww. ustawy, przyznano i wypłacono dodatki spisowe w związku z wykonywaniem prac związanych ze spisem rolnym w 2010 r. Wnioskodawca wskazuje, iż z pracownikami nie zostały zawarte umowy zlecenia ani umowy o dzieło, a za czas wykonywania prac spisowych zachowali oni prawo do wynagrodzenia. Na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2010 r. prace spisowe są finansowane z budżetu państwa, z części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego.

W myśl ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. (Dz. U. Nr 47, poz. 277) oraz rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie wynagradzania za wykonywanie czynności związanych z narodowym spisem powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. (Dz. U. Nr 239, poz. 1595) - oddelegowano pracowników Urzędu Miasta, zatrudnionych w tym Urzędzie na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, do pracy w gminnym biurze spisowym w celu wykonywania prac związanych z przeprowadzeniem spisu ludności i mieszkań w 2011 r. Zgodnie z art. 15 ust. 3 ww. ustawy, oddelegowania dokonał gminny komisarz spisowy, którym jest Burmistrz Gminy i który, w myśl art. 17 ww. ustawy, tworzy gminne biuro spisowe oraz kieruje jego pracami. W związku z tym, oddelegowanym pracownikom, na podstawie art. 20 ust. 5 cytowanej ustawy, przyznano i wypłacono dodatki spisowe i nagrody w związku z wykonywaniem prac związanych ze spisem ludności i mieszkań w 2011 r. Wnioskodawca podkreśla, iż z pracownikami nie zostały zawarte umowy zlecenia ani umowy o dzieło, za czas wykonywania prac spisowych zachowali oni prawo do wynagrodzenia. Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. prace spisowe są finansowane z budżetu państwa, z części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wypłacone pracownikom Urzędu Miasta oddelegowanym do prac w gminnym biurze spisowym dodatki spisowe i nagrody należy zaliczyć do przychodu ze stosunku pracy czy też do przychodów z działalności wykonywanej osobiście zarówno odnośnie do powszechnego spisu rolnego w 2010 r. jak i narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań w 2011 r....

W ocenie Wnioskodawcy, analizując zaistniałe stany faktyczne, dodatki spisowe i nagrody wypłacane pracownikom Urzędu Miasta oddelegowanym do prac w gminnym biurze spisowym należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie zakwalifikowania do odpowiedniego źródła przychodów dodatków spisowych wypłacanych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w biurze spisowym w związku ze spisem rolnym w 2010 r.

W zakresie zakwalifikowania do odpowiedniego źródła przychodów dodatków spisowych i nagród wypłacanych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w biurze spisowym w związku z narodowym spisem powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. wydano odrębną interpretację Znak: IBPB II/1/ 415-717/ 11/AA.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Z przepisu art. 13 pkt 6 pow. wyżej ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z wniosku wynika, iż na podstawie ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o powszechnym spisie rolnym w 2010 r. oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2009 r. w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie prac związanych z powszechnym spisem rolnym w 2010 r., oddelegowano pracowników Urzędu Miasta, zatrudnionych w tym Urzędzie na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, do pracy w gminnym biurze spisowym w celu wykonywania prac związanych z przeprowadzeniem spisu rolnego w 2010 r. Oddelegowania dokonał gminny komisarz spisowy, którym jest Burmistrz Gminy. W związku z tym, oddelegowanym pracownikom, na podstawie art. 17 ust. 4 ww. ustawy, przyznano i wypłacono dodatki spisowe w związku z wykonywaniem prac związanych ze spisem rolnym w 2010 r. Wnioskodawca wskazuje, iż z pracownikami nie zostały zawarte umowy zlecenia ani umowy o dzieło, a za czas wykonywania prac spisowych zachowali oni prawo do wynagrodzenia.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o powszechnym spisie rolnym w 2010 r. (Dz. U. Nr 126, poz. 1040) do wykonania prac spisowych Generalny Komisarz Spisowy, wojewódzcy komisarze spisowi oraz gminni komisarze spisowi tworzą odpowiednio:

1.

Centralne Biuro Spisowe;

2.

wojewódzkie biura spisowe;

3.

gminne biura spisowe.

W skład biur spisowych wchodzą oddelegowani przez komisarzy spisowych pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego (art. 14 ust. 2 ww. ustawy).

Pracami gminnego biura spisowego kieruje gminny komisarz spisowy. Prace gminnego biura spisowego nadzoruje właściwy miejscowo dyrektor urzędu statystycznego (art. 14 ust. 5 ww. ustawy).

Z przepisu art. 17 ust. 1 tej ustawy wynika, iż prace spisowe są finansowane z budżetu państwa, z części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego, oraz ze środków Unii Europejskiej. Natomiast z ust. 3 tego artykułu wynika, iż pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego, oddelegowani przez komisarzy spisowych do pracy w biurach spisowych, za czas wykonywania prac spisowych zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy.

Osobom, o których mowa w ust. 3, zastępcom komisarzy spisowych i innym pracownikom jednostek służb statystyki publicznej, wykonującym prace spisowe, mogą być przyznawane dodatki spisowe i nagrody, a komisarzom spisowym - nagrody (art. 17 ust. 4 ww. ustawy).

Na podstawie art. 17 ust. 5 ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2010 r. Rada Ministrów wydała rozporządzenie z dnia 24 listopada 2009 r. w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie prac związanych z powszechnym spisem rolnym w 2010 r. (Dz. U. Nr 205, poz. 1582). Z § 1 tegoż rozporządzenia wynika, iż rozporządzenie określa kryteria obliczania i wysokość wynagrodzenia za wykonywanie prac spisowych dla osób, o których mowa w art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o powszechnym spisie rolnym w 2010 r., zwanej dalej "ustawą", oraz kryteria przyznawania i wysokość dodatków spisowych i nagród dla osób, o których mowa w art. 17 ust. 3 i 4 ustawy.

Z wniosku wynika, iż do wykonania prac spisowych w gminnym biurze spisowym zostali oddelegowani pracownicy jednostki samorządu terytorialnego. Oddelegowania dokonał gminny komisarz spisowy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż dodatki spisowe przyznane pracownikom jednostki samorządu terytorialnego, oddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym, nie stanowią przychodów ze stosunku pracy. Świadczenia te zostały otrzymane w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez inny podmiot niż pracodawca, dlatego też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, tj. do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl