IBPBII/1/415-71/08/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-71/08/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana M.L., przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 13 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wygranej w konkursie architektonicznym w Danii - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wygranej w konkursie architektonicznym w Danii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Osoba fizyczna mieszka i pracuje na pełny etat w Polsce, podatek płaci w Polsce. Osoba ta otrzymała nagrodę w międzynarodowym konkursie architektonicznym w Danii. Nagroda pieniężna została przekazana przelewem w walucie duńskiej (DKK).

"Dokumentem" potwierdzającym wygraną jest publikacja, natomiast nie istnieje żadna umowa pomiędzy uczestnikiem konkursu a jego organizatorem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

W jaki sposób i w jakiej wysokości należy odprowadzić podatek od wygranej w konkursie architektonicznym w Danii.

2.

Według jakiego kursu przeliczyć nagrodę z DKK na PLN.

Zdaniem wnioskodawcy, od nagrody w konkursie architektonicznym w Danii należy odprowadzić zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranej w konkursie w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Przepis art. 4a ww. ustawy stanowi, iż przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 konwencji sporządzonej w Warszawie dnia 6 grudnia 2001 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 2003 r. Nr 43, poz. 368), dochody osoby mającej miejsca zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, gdzie są osiągane, a nieobjęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

W świetle postanowień powołanej umowy uzyskany przychód z tytułu nagrody w konkursie architektonicznym w Danii podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.

Z treści przepisu art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przy czym dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 11 ust. 3 ww. ustawy przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursów z dnia otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika, ogłaszanych przez bank, z którego usług korzystał podatnik, i mających zastosowanie przy kupnie walut. Jeżeli podatnik nie korzysta z usług banku, przychody przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych z dnia uzyskania przychodów, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z zastrzeżeniem ust. 4.

Jeżeli bank, z którego usług korzysta podatnik, stosuje różne kursy walut obcych i nie jest możliwe dostosowanie kursu, o którym mowa w ust. 3 zdanie pierwsze, do przeliczenia na złote przychodu uzyskanego przez podatnika stosuje się kurs średni walut obcych z dnia uzyskania przychodu, ogłaszany przez Narodowy Bank Polski (art. 11 ust. 4 ww. ustawy).

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy stanowi, iż źródłami przychodów są inne źródła. Przy czym o przychodach z innych źródeł stanowi art. 20 ust. 1 ustawy, z którego wynika, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i tym samym powyższa ustawa w swoich założeniach daje podstawy prawne, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż osoba fizyczna mieszka, pracuje i płaci podatki w Polsce. Osoba ta otrzymała nagrodę w międzynarodowym konkursie architektonicznym w Danii. Nagroda pieniężna została przekazana przelewem w walucie duńskiej.

W świetle powyższego ww. osoba podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, natomiast otrzymana przez nią nagroda w międzynarodowym konkursie architektonicznym w Danii stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten podlega opodatkowaniu w zeznaniu podatkowym za dany rok podatkowy łącznie z innymi przychodami osiągniętymi w tym samym roku podatkowym.

Należy ponadto podkreślić, iż wysokość przychodu z ww. tytułu (nagrody) powinna być przeliczona na złote polskie w dniu otrzymania lub postawienia do dyspozycji na zasadach określonych w art. 11 ust. 3 lub ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. według kursu kupna DKK z dnia otrzymania lub postawienia do dyspozycji, zastosowanego przez bank, z którego usług wnioskodawca korzystał. Jeżeli bank, z którego usług wnioskodawca korzystał, stosował różne kursy walut, to przychód należy przeliczyć według kursu średniego Narodowego Banku Polskiego zastosowanego dla DKK w dniu otrzymania przychodu.

Zauważyć również należy, iż w niniejszej sprawie nie może mieć zastosowania zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej. Zgodnie bowiem z treścią art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do końca 2008 r. od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przychód z tytułu nagrody pieniężnej został uzyskany w Danii, a nie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zatem opodatkowanie w wysokości 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, uregulowane w ww. art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy nie może mieć zastosowania do tejże nagrody.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl