IBPBII/1/415-708/11/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-708/11/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 4 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczeń otrzymanych przez członków rady zatrudnienia z tytułu szkolenia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczeń otrzymanych przez członków rady zatrudnienia z tytułu szkolenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Powiatowy Urząd Pracy w (...) jest jednostką organizacyjną samorządu powiatu, funkcjonującą jako samorządowa jednostka budżetowa, wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej. Powiatowy Urząd Pracy w (...), na podstawie art. 23 ust. 7 i 9, art. 108 ust. 1 pkt 6 w związku z art. 2 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 20 kwietnia o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004 r. w sprawie rad zatrudnienia (Dz. U. Nr 224, poz. 2281), zamierza zorganizować szkolenie dla członków powiatowej rady zatrudnienia.

W skład powiatowej rady zatrudnienia wchodzą osoby powołane przez Starostę (...) spośród działających na terenie powiatu struktur, organizacji i jednostek samorządu terytorialnego, wymienionych w art. 23 ust. 3 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w tym pracownicy Powiatowego Urzędu Pracy w (...). Powiatowa Rada Zatrudnienia jest organem opiniodawczo-doradczym starosty w sprawach polityki rynku pracy i do zakresu jej działania należy m.in.: inspirowanie przedsięwzięć zmierzających do pełnego i produktywnego zatrudnienia, ocena racjonalności gospodarki środkami funduszu pracy, składanie wniosków i wydawanie opinii w sprawach dotyczących kierunków kształcenia, szkolenia zawodowego oraz zatrudnienia, ocena okresowych sprawozdań z działalności powiatowych urzędów pracy, opiniowanie programów specjalnych, celowości ich realizacji, w szczególności liczby osób objętych programem, kryteriów ich doboru, zakładanych rezultatów, z podaniem mierników i trybu dokonania oceny oraz kosztów realizacji programu specjalnego, w tym poszczególnych przedsięwzięć. Rada Zatrudnienia wyraża swoją opinię w sprawach należących do zakresu jej kompetencji w formie uchwały lub odpowiedniego zapisu w protokole posiedzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Urząd Pracy, jako płatnik winien pobrać i odprowadzać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości nieodpłatnych świadczeń z tytułu udziału w szkoleniu zorganizowanym na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, otrzymanych przez członków powiatowej rady zatrudnienia:

* nie posiadających statusu pracownika Powiatowego Urzędu Pracy,

* posiadających status pracownika Powiatowego Urzędu Pracy.

2.

W przypadku odpowiedzi twierdzącej - czy w stosunku do członków rady zatrudnienia, będących jednocześnie pracownikami Powiatowego Urzędu Pracy, można zaniechać pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek w związku z art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie nr 2, zatem poniżej przytoczono stanowisko odnoszące się tylko do tego pytania. W zakresie pytania nr 1 wydano odrębną interpretację Znak: IBPB II/1/415-707/11/BJ.

Zdaniem wnioskodawcy, Powiatowy Urząd Pracy, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie powinien pobierać i odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości nieodpłatnych świadczeń otrzymanych - na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, z tytułu udziału w szkoleniu członków powiatowej rady zatrudnienia - przez osoby będące jednocześnie pracownikami Powiatowego Urzędu Pracy, ponieważ osoby te mogą skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 90: "Wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas zwolnienia z całości lub części dnia pracy oraz za czas urlopu szkoleniowego, (...)".

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy ustawodawca dokonał klasyfikacji źródeł przychodów. W myśl tego przepisu źródłem przychodów jest m.in. stosunek pracy (art. 10 ust. 1 pkt 1) i działalność wykonywana osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2).

W myśl art. 12 ust. 1 cyt. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie natomiast do treści art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z wniosku wynika, iż wnioskodawca (Powiatowy Urząd Pracy), na podstawie art. 23 ust. 7 i 9, art. 108 ust. 1 pkt 6 w związku z art. 2 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 20 kwietnia o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004 r. w sprawie rad zatrudnienia, zamierza zorganizować szkolenie dla członków powiatowej rady zatrudnienia. Członkami rady zatrudnienia są m.in. pracownicy Powiatowego Urzędu Pracy. Wnioskodawca uważa, iż nie powinien pobierać i odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości nieodpłatnych świadczeń otrzymanych - na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, z tytułu udziału w szkoleniu członków powiatowej rady zatrudnienia - przez osoby będące jednocześnie pracownikami Powiatowego Urzędu Pracy. Jego zdaniem, świadczenia otrzymane przez ww. osoby, ponieważ mogą skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powiatowa rada zatrudnienia jest organem opiniodawczo-doradczym w sprawach polityki rynku pracy. Rada działa na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instrumentach rynku pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004 r. w sprawie rad zatrudnienia (Dz. U. Nr 224, poz. 2281). Stosownie do treści art. 23 ust. 4 powołanej ustawy o promocji zatrudnienia i instrumentach rynku pracy członków Naczelnej Rady Zatrudnienia powołuje minister właściwy do spraw pracy, członków wojewódzkich rad zatrudnienia - marszałek województwa, a członków powiatowych rad zatrudnienia - starosta, spośród kandydatów zgłoszonych przez organy i organizacje, o których mowa odpowiednio w ust. 1-3.

Wskazane natomiast powyżej rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie rad zatrudnienia w § 8 stanowi, iż rada zatrudnienia może ustalić w formie uchwały, roczny plan potrzeb szkoleniowych jej członków lub podjąć uchwałę o potrzebie zorganizowania dla zainteresowanych członków szkolenia na określony temat, związany z realizacją przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Zgodnie z § 9 tegoż rozporządzenia, szkolenia członków Naczelnej Rady Zatrudnienia są finansowane przez ministra ze środków Funduszu Pracy. Szkolenia członków wojewódzkiej rady zatrudnienia są finansowane przez marszałka województwa, a powiatowej rady zatrudnienia przez starostę - w ramach limitu ze środków Funduszu Pracy, pozostających w ich dyspozycji. Istotą szkoleń dla członków powiatowych rad zatrudnienia jest rozwój poprzez osobiste i grupowe doświadczenie oraz jego analiza.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas zwolnienia z całości lub części dnia pracy oraz za czas urlopu szkoleniowego.

Do odrębnych przepisów, o których mowa wyżej (z uwagi na brak uregulowań w tym zakresie w przepisach szczególnych), należy zaliczyć ustawę z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) wraz z aktami wykonawczymi do tej ustawy.

W myśl art. 1031 § 1 Kodeksu pracy przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą.

Należy zauważyć, iż członkowie rady zatrudnienia wykonują czynności zlecone przez starostę, na podstawie powołania, dlatego też bez względu na to czy są pracownikami Powiatowego Urzędu Pracy czy też nie przychody uzyskiwane przez nich w związku z pełnieniem funkcji członka rady zatrudnienia (a do takich należą omawiane świadczenia uzyskiwane z tytułu szkoleń), należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem do przychodów z tytułu nieodpłatnych szkoleń zorganizowanych dla członków powiatowej rady zatrudnienia nie ma zastosowania zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż przepis ten nie dotyczy podatników uzyskujących przychody z działalności wykonywanej osobiście lecz odnosi się wyłącznie do przychodów uzyskiwanych przez pracowników, tj. do przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych. Ponadto, jak wynika z § 9 ww. rozporządzenia, szkolenia członków powiatowej rady zatrudnienia są finansowane przez starostę, czyli inny podmiot niż pracodawca, a wskazany przepis wyraźnie dotyczy świadczeń otrzymywanych od pracodawcy.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej regulacje prawne należy stwierdzić, iż brak jest podstaw do zastosowania omawianego zwolnienia do świadczeń otrzymywanych przez członków powiatowej rady zatrudnienia, będących jednocześnie pracownikami Powiatowego Urzędu Pracy, w związku ze szkoleniem zorganizowanym na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Tym samym na wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika z powyższego tytułu.

Wobec powyższego, stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl