IBPBII/1/415-708/09/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-708/09/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 10 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych ze środków pomocowych Komisji Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych ze środków pomocowych Komisji Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Jako pracownik zatrudniony na umowę o pracę u swego pracodawcy - Punkcie Informacyjnym, wnioskodawczyni realizuje bezpośrednio projekt dofinansowany ze środków unijnych. Punkt Informacyjny jest jednym z punktów sieci i działa na podstawie czteroletniej umowy ramowej zawartej pomiędzy pracodawcą wnioskodawczyni a Komisją Europejską. Zadaniem Punktu jest przekazywanie informacji obywatelom na poziomie lokalnym w zakresie tematyki związanej z Unią Europejską i integracją europejską oraz przesyłanie informacji zwrotnych instytucjom unijnym. Projekt ten jest współfinansowany w proporcjach: 50% wkład pracodawcy wnioskodawczyni, 50% dotacja unijna. Pracodawca wnioskodawczyni jest więc podmiotem prawnym, który otrzymuje dotację pochodzącą z Unii Europejskiej, czyli ze środków bezzwrotnej pomocy, przekazaną za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielana środków bezzwrotnej pomocy tj. Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Pracodawca wnioskodawczyni jako jednostka organizacyjna realizuje bezpośrednio cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy poprzez swoich pracowników zatrudnionych do realizacji celu niniejszego programu. Zakres obowiązków pracowników obejmuje tylko i wyłącznie zadania dotyczące realizacji celu programu. Wynagrodzenie pracownika Punktu jest kosztem kwalifikowanym rozliczanym w ramach projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawczyni jako pracownik Punktu Informacyjnego może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od wynagrodzenia uzyskanego w ramach realizacji celu programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzącej ze środków Unii Europejskiej.

Wnioskodawczyni, powołując się na treść art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz stanowisko Ministerstwa Finansów zawarte w piśmie z dnia 30 kwietnia 2009 r. nr PK3/033/132/LKA/BMI9-1731/2009, stwierdza, iż dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, zawartej z osobą prawną, która "pierwsza" otrzymała bezzwrotną pomoc unijną na realizację programu działania, są objęte zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że pracownik bezpośrednio realizuje cel programu. Dlatego też, w ocenie wnioskodawczyni, pracownik Punktu Informacyjnego może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

1.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

2.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie powołanego wyżej przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

1.

środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

2.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Drugą z przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest charakter wykonywanych czynności. Należy jednak pamiętać o odróżnieniu czynności i prac o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Za czynności o charakterze merytorycznym uznać należy wykonywane w ramach danego programu czynności dotyczące jego treści, przedmiotu, nie zaś strony formalnej, zewnętrznej. Te ostatnie potraktować należy jako czynności o charakterze pomocniczym, które ze swej istoty mają jedynie wspomagać realizację programu (są to czynności dodatkowe, posiłkowe, służące jako pomoc czy też ułatwienie).

Zatem rozróżnienie czynności merytorycznych i pomocniczych powinno być dokonywane w oparciu o ich związek z określonym programem, który niewątpliwie występuje w odniesieniu do obydwu rodzajów czynności, jednak w pierwszym przypadku będzie to związek bezpośredni, w drugim zaś pośredni. Istotnym jest, że zakres prac służących realizacji programu, wykonywanych przez osoby fizyczne winien być szczegółowo i jednoznacznie określony w zawartych z tymi osobami przez bezpośredniego beneficjenta umowach, np. umowach o pracę czy umowach cywilnoprawnych. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawczyni będąc zatrudnioną na umowę o pracę u swego pracodawcy w Punkcie Informacyjnym, realizuje bezpośrednio projekt dofinansowany ze środków unijnych. Ww. Punkt Informacyjny działa na podstawie czteroletniej umowy ramowej zawartej pomiędzy pracodawcą wnioskodawczyni a Komisją Europejską. Projekt ten jest współfinansowany w proporcjach: 50% wkład pracodawcy wnioskodawczyni, 50% dotacja unijna. Pracodawca wnioskodawczyni jest podmiotem prawnym, który otrzymuje dotację pochodzącą z Unii Europejskiej, czyli ze środków bezzwrotnej pomocy, przekazaną za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielana środków bezzwrotnej pomocy tj. Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Pracodawca wnioskodawczyni jako jednostka organizacyjna realizuje bezpośrednio cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy poprzez swoich pracowników zatrudnionych do realizacji celu niniejszego programu. Zakres obowiązków pracowników obejmuje tylko i wyłącznie zadania dotyczące realizacji celu programu.

Wobec powyższego, o ile w chwili dokonywania wypłaty wynagrodzenia, finansowane jest ono wprost ze środków unijnych, bez refundacji ze strony pracodawcy, to wówczas korzysta ono ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże pod warunkiem, że osoba która je otrzymuje będzie bezpośrednio realizować cel programu.

Podkreślenia wymaga, że w sytuacji, gdy wynagrodzenia nie będą finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską za pośrednictwem koordynatora, tylko będą np. wypłacane ze środków własnych pracodawcy, zwolnienie nie będzie miało zastosowania, mimo refundacji tych wydatków w terminie późniejszym ze środków bezzwrotnej pomocy.

Omawiane zwolnienie może mieć bowiem zastosowanie jedynie w momencie wypłaty wynagrodzeń ze środków pomocowych zgromadzonych na wydzielonym na potrzeby realizacji projektu rachunku bankowym.

Jak wynika z ww. przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Reasumując, wynagrodzenie wnioskodawczyni za pracę w Punkcie Informacyjnym będzie korzystać ze zwolnienia, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w części (50%) finansowanej ze środków przekazanych z Komisji Europejskiej pod warunkiem, że będzie finansowane bezpośrednio z tych środków a wnioskodawczyni istotnie, bezpośrednio realizuje cel programu objętego pomocą.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dołączono plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Odnosząc się natomiast do powołanego przez wnioskodawczynię pisma Ministerstwa Finansów stwierdzić należy, iż pisma Ministerstwa Finansów nie stanowią źródła prawa, a zatem stanowiska w nich zawarte nie mogą być podstawą do oceny stanowiska zawartego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl