IBPBII/1/415-7/12/MCZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-7/12/MCZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) po ponownym rozpatrzeniu, w związku z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 października 2011 r. sygn. akt II FSK 789/10 oraz wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 19 stycznia 2010 r., sygn. akt I SA/Ke 528/09, wniosku z dnia 4 maja 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 11 maja 2009 r.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w ww. wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej i drzwi wejściowych, wewnętrznej instalacji elektrycznej i wodno - kanalizacyjnej na rzecz osób mających spółdzielcze lokatorskie i własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz najemców lokali mieszkalnych, zajmujących te lokale bez tytułu prawnego a także osób posiadających odrębną własność lokali mieszkalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej i drzwi wejściowych, wewnętrznej instalacji elektrycznej i wodno - kanalizacyjnej na rzecz osób mających spółdzielcze lokatorskie i własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz najemców lokali mieszkalnych, zajmujących te lokale bez tytułu prawnego a także osób posiadających odrębną własność lokali mieszkalnych.

W dniu 3 sierpnia 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów wydał interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego znak: IBPB II/1/415-420/09/MCZ, w której uznał, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej i drzwi wejściowych, wewnętrznej instalacji elektrycznej i wodno - kanalizacyjnej osobom mającym spółdzielcze lokatorskie i własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz najemcom lokali mieszkalnych, zajmującym te lokale bez tytułu prawnego jest prawidłowe. Natomiast za nieprawidłowe uznał stanowisko Wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych zwrotu ww. wydatków osobom posiadającym odrębną własność lokali mieszkalnych.

Pismem z dnia 22 października 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 28 października 2009 r.), po uprzednim otrzymaniu odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, wniesiono skargę na ww. interpretację indywidualną.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów udzielił pismem z dnia 26 listopada 2009 r. znak: IBPB II/1/4160-33/09/MCZ, IBRP/007-346/09/I odpowiedzi na skargę przesyłając ją, wraz z aktami sprawy, do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach, w wyniku rozpatrzenia skargi, wyrokiem z dnia 19 stycznia 2010 r., sygn. akt I SA/Ke 528/09 uchylił zaskarżoną interpretację w części uznającej stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe jako wydaną z naruszeniem prawa materialnego stwierdzając, iż w przedstawionym stanie faktycznym zaskarżona interpretacja jest błędna, gdyż narusza postanowienia art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Organ od powyższego wyroku wniósł skargę kasacyjną. Wyrokiem z dnia 25 października 2011 r., sygn. akt II FSK 789/10 Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną.

Prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 19 stycznia 2010 r., sygn. akt I SA/Ke 528/09 wpłynął do tut. Biura w dniu 3 stycznia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych Spółdzielnia będąca Wnioskodawcą tworzy fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych. Obowiązek świadczenia na ten fundusz dotyczy członków spółdzielni mieszkaniowej, właścicieli niebędących członkami oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują własnościowe prawa do lokali.

W myśl regulaminu tworzenia i wykorzystywania funduszu remontowego Spółdzielni (zatwierdzonego przez Radę Nadzorczą) środki funduszu remontowego Spółdzielnia przeznacza między innymi na wymianę stolarki okiennej i drzwi wejściowych, remont wewnętrznej instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej bez osprzętu.

Szczegółowe zasady określa regulamin napraw i usług wewnątrz lokali mieszkalnych oraz zasad ich finansowania w Spółdzielni mieszkaniowej (zatwierdzony przez Radę Nadzorczą).

Wnioskodawca wskazał, iż Minister Finansów podjął decyzję o odstąpieniu przez Ministerstwo Finansów i organy podatkowe od dotychczas stosowanej interpretacji (sygnatura DD3/033/33/KDJ/09/2009 z dnia 17 marca 2009 r.) i uznał, że otrzymanie od spółdzielni mieszkaniowej zwrotu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej przez osoby posiadające spółdzielcze lokatorskie i własnościowe prawa do lokali nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wypłacany przez spółdzielnię z funduszu remontowego zwrot kosztów za wymianę stolarki okiennej dla osób posiadających odrębną własność lokali, najemców lokali mieszkalnych, zajmujących lokale mieszkalne bez tytułu prawnego będzie stanowił po stronie podatników przysporzenie majątkowe podlegające opodatkowaniu.

2.

Czy wypłacany przez spółdzielnię z funduszu remontowego zwrot kosztów za wymianę stolarki drzwiowej, instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej dla osób posiadających spółdzielcze lokatorskie i własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, osób posiadających odrębną własność lokali, najemców lokali mieszkalnych, zajmujących lokale mieszkalne bez tytułu prawnego będzie stanowił po stronie podatników przysporzenie majątkowe podlegające opodatkowaniu.

Zdaniem wnioskodawcy:

1.

Dokonywany zwrot (refundacja) uprzednio poniesionych wydatków (kosztów) za wymianę stolarki okiennej dla osób posiadających odrębną własność lokali, najemców lokali mieszkalnych, zajmujących lokale mieszkalne bez tytułu prawnego nie będzie stanowił przysporzenia majątkowego podlegającego opodatkowaniu.

2.

Dokonywany zwrot (refundacja) uprzednio poniesionych wydatków (kosztów) za wymianę stolarki drzwiowej, instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej dla osób posiadających spółdzielcze lokatorskie i własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, osób posiadających odrębną własność lokali, najemców lokali mieszkalnych, zajmujących lokale mieszkalne bez tytułu prawnego nie będzie stanowił po stronie podatników przysporzenia majątkowego podlegającego opodatkowaniu.

W indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z 3 sierpnia 2009 r. znak: IBPB II/1/415-420/09/MCZ Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów uznał, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej i drzwi wejściowych, wewnętrznej instalacji elektrycznej i wodno - kanalizacyjnej osobom mającym spółdzielcze lokatorskie i własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz najemcom lokali mieszkalnych, zajmującym te lokale bez tytułu prawnego jest prawidłowe. Natomiast za nieprawidłowe uznał stanowisko Wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych zwrotu ww. wydatków osobom posiadającym odrębną własność lokali mieszkalnych stwierdzając, że zwrot przez Spółdzielnię Mieszkaniową ww. wydatków tym osobom - w myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - generuje dla nich przysporzenie majątkowe i tym samym stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób na podstawie art. 20 tej ustawy. Tym samym Wnioskodawca, stosownie do art. 42a ww. ustawy dokonując wypłaty ww. należności, jest obowiązany porządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów w terminie wskazanym w tym przepisie i przekazać ją podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu.

Wnioskodawca zaskarżył, po uprzednim wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, ww. interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach, prawomocnym wyrokiem z dnia 19 stycznia 2010 r., sygn. akt I SA/Ke 528/09 uchylił ww. interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 3 sierpnia 2009 r. znak: IBPB II/1/415-420/09/MCZ w częci uznającej stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe, jako wydaną z naruszeniem prawa materialnego stwierdzając, że aby zakwalifikować otrzymanie przez osoby posiadające odrębną własność lokalu mieszkalnego zwrot przez Spółdzielnię Mieszkaniową wydatków poniesionych uprzednio na wymianę stolarki okiennej i drzwi wejściowych, wewnętrznej instalacji elektrycznej i wodno - kanalizacyjnej jako przychód w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie art. 20 ust. 1 ww. ustawy po stronie podatnika musi wystapić przysporzenie majatkowe.

Sąd podkreślił, że przepis art. 20 ust. 1 ww. ustawy reguluje wyłącznie sytuacje, w których podatnik otrzymuje określone przysporzenie majątkowe. Natomiast w przypadku otrzymania przez osobę posiadająca odrębną własność lokalu mieszkalnego zwrotu wydatków poniesionych uprzednio na wymianę stolarki okiennej i drzwi wejściowych, wewnętrznej instalacji elektrycznej i wodno - kanalizacyjnej nie wystapi przysporzenie majątkowe - bowiem otrzyma ona jedynie zwrot poniesionych uprzednio wydatków.

Spółdzielnia Mieszkaniowa tworzy bowiem fundusz na remont zasobów na podstawie art. 6 ust. 3 z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.). Obowiązek świadczenia na ten fundusz dotyczy zarówno członków spółdzielni mieszkaniowej jak i właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni, oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokalu. Oznacza to, że osoby te mają obowiązek wnoszenia opłat na fundusz remontowy, a wpłaty te mogą być przeznaczone na wymianę stolarki okiennej, drzwiowej itp.

W ocenie Sądu nie ma zatem znaczenia tytuł prawny do lokalu mieszkalnego, skoro niezależnie od niego Spółdzielnia Mieszkaniowa pobiera na fundusz remontowy pieniądze służące m.in. takim remontom.

Mając na uwadze powyższe uzasadnienie ww. wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, jak również rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 października 2011 r. sygn. akt II FSK 789/10, którym to wyrokiem została oddalona skarga kasacyjna od ww. wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego oraz treść art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.), który stanowi, iż "ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia", Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, po rozpatrzeniu ponownie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 4 maja 2009 r. stwierdza, iż w świetle stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym stanowisko Wnioskodawcy - jest w całości prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2009 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej wyżej ustawy do źródeł przychodów zalicza się między innymi "inne źródła".

Stosownie do art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy podatkowej za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla osób fizycznych (podatników) przysporzenie majątkowe, mające określony wymiar finansowy.

Stosownie do art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia tworzy fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych zgodnie z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych. Obowiązek świadczenia na ten fundusz dotyczy członków spółdzielni mieszkaniowej, właścicieli niebędących członkami oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują własnościowe prawa do lokalu.

Zgodnie z regulaminem tworzenia i wykorzystywania funduszu remontowego Spółdzielnia przeznacza środki z funduszu remontowego m.in. na wymianę stolarki okiennej i drzwi wejściowych, remont wewnętrznej instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej bez osprzętu.

Osoby, które we własnym zakresie dokonały ww. wymiany otrzymują ze Spółdzielni zwrot poniesionych kosztów.

Wnioskodawca dokonuje zwrotu ww. wydatków zarówno dla lokatorów posiadających spółdzielcze lokatorskie i własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, osób posiadających odrębną własność lokali, najemców lokali mieszkalnych, zajmujących lokale mieszkalne bez tytułu prawnego.

W myśl postanowień ustawy dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) osoby dysponujące spółdzielczymi (lokatorskimi i własnościowymi) prawami do lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 1, ust. 11 oraz ust. 3).

Przepisy powołanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowią również, iż osoby będące właścicielami lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 2 i ust. 4).

Zgodnie z art. 6 ust. 3 ww. ustawy spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali. Obowiązek ten dotyczy więc także osób posiadających odrębna własność.

Biorąc powyższe pod uwagę można przyjąć, iż skoro ww. osoby mają obowiązek świadczenia na fundusz remontowy Spółdzielni niezależnie od posiadanego tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego, gdyż niezależnie od niego Spółdzielnia pobiera na fundusz pieniądze służące m.in. ww. remontom, to zwrot przez Spółdzielnię Mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej i drzwi wejściowych, wewnętrznej instalacji elektrycznej i wodno - kanalizacyjnej osobom mającym spółdzielcze lokatorskie i własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz najemcom lokali mieszkalnych, zajmujących te lokale bez tytułu prawnego a także osobom posiadającym odrębną własność lokali mieszkalny nie stanowi dla tych osób przysporzenia majątkowego a jedynie zwrot poniesionych uprzednio wydatków.

Mając na względzie stan faktyczny i prawny obowiązujący w ww. zakresie w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym należy stwierdzić, że zwrot przez Spółdzielnię Mieszkaniową poniesionych uprzednio przez wskazane we wniosku osoby wydatków remontowych nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 i nie podlega opodatkowaniu na podstawie art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać w całości za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku - Białej ul. Traugutta 2a, 43-330 Bielsko - Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl