IBPBII/1/415-692/11/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-692/11/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 2 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 23 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania pracownika naukowego zatrudnionego na terenie Republiki Słowackiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania pracownika naukowego zatrudnionego na terenie Republiki Słowackiej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 19 września 2011 r. Znak: IBPB II/1/415-692/11/HK wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 23 września 2011 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest pracownikiem naukowym. Na stałe mieszka w Polsce i czasowo przebywa na Słowacji w celu nauczania w Akademii (zatrudnienie jako pracownik naukowy na podstawie umowy o pracę). Przez okres dwóch lat od dnia pierwszego przyjazdu w celu nauczania w Akademii, Wnioskodawczyni została zwolniona przez Słowację z opodatkowania z tytułu wynagrodzenia za nauczanie, zgodnie z art. 21 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską a Słowacją. Okres zwolnienia upłynął w kwietniu 2010 r. i od maja 2010 r. dochód uzyskany na Słowacji był tam opodatkowany. Zatrudnienie Wnioskodawczyni w Akademii i pobyt na Słowacji polega na częstych w ciągu roku kilkudniowych wizytach na Słowacji, a następnie powrotach do Polski.

Wnioskodawczyni ma problem z ustaleniem, czy dochód uzyskany na terenie Słowacji w okresie od stycznia do kwietnia 2010 r., zwolniony tam z opodatkowania, podlega opodatkowaniu w Polsce. Jeśli tak, to na jakich zasadach.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jak zapłacić podatek w Polsce od dochodu uzyskanego na terenie Słowacji, zwolnionego na Słowacji z opodatkowania zgodnie z art. 21 polsko-słowackiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, tj.:

* Czy powinien zostać opodatkowany w Polsce na zasadach ogólnych i wykazany w części "D" zeznania podatkowego PIT-36.

* Czy łącznie z dochodem uzyskanym na terenie Słowacji w okresie od maja do grudnia 2010 r., powinien zostać opodatkowany według metody wyłączenia z progresją (czyli dochody ze Słowacji wpłyną na stopę procentową podatku od dochodów polskich) i wykazany w części "H" zeznania podatkowego PIT-36.

* Czy może dochód ten zwolniony jest z opodatkowania zarówno na Słowacji jak i w Polsce, w związku z czym Wnioskodawczyni powinna opodatkować w Polsce tylko dochód uzyskany na terenie Słowacji w okresie od maja do grudnia 2010 r. według metody wyłączenia z progresją i wykazać w części "H" zeznania podatkowego PIT-36.

* Czy może zastosowanie ma inna metoda opodatkowania.

Czy skoro dochód uzyskany w Słowacji podlega zwolnieniu tam z opodatkowania przez okres dwóch lat, zgodnie z postanowieniami art. 21 polsko-słowackiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, to powinien zostać w całości opodatkowany w Polsce zgodnie z art. 24 ww. ustawy.

Zdaniem Wnioskodawczyni, ta część dochodów ze Słowacji, do których zastosowano na terenie Słowacji zwolnienie z opodatkowania, zgodnie z art. 21 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, jest opodatkowana w Polsce na zasadach ogólnych i powinna zostać ujęta w części "D" zeznania podatkowego PIT-36. Natomiast ta część dochodów, do których zwolnienie nie zostało zastosowane, jest opodatkowana w Polsce metodą wyłączenia z progresją i powinna zostać ujęta w części "H" zeznania podatkowego PIT-36.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.; od dnia 31 marca 2010 r. - tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 4a ustawy powołane wyżej przepisy art. 3 ust. 1 i 1a stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z uwagi na to, że Wnioskodawczyni ma miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a dochody z tytułu nauczania w Akademii zostały osiągnięte na terytorium Republiki Słowackiej, zastosowanie w niniejszej sprawie ma umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 18 sierpnia 1994 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 30, poz. 131).

Na podstawie art. 4 ust. 1 tejże umowy, w rozumieniu niniejszej umowy określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Określenie powyższe nie obejmuje żadnej osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie w zakresie dochodu osiąganego ze źródła tylko w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie.

W stosunku do opodatkowania dochodów uzyskanych przez profesorów i pracowników naukowo-badawczych umowa zawiera szczegółowe regulacje zawarte w treści art. 21.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 powyższej umowy osoba fizyczna, która przebywa czasowo w Umawiającym się Państwie w celu nauczania lub prowadzenia prac badawczych w uniwersytecie, szkole pomaturalnej bądź innej uznanej placówce oświatowej, a która ma lub bezpośrednio przed tą wizytą miała stałe miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie, podlega zwolnieniu od opodatkowania w pierwszym wymienionym Umawiającym się Państwie z tytułu wynagrodzenia za nauczanie lub prowadzenie prac badawczych w okresie nie przekraczającym dwóch lat od dnia jej pierwszego przyjazdu w tym celu. Postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu nie mają zastosowania do dochodu z tytułu prac badawczych, jeżeli takie prace są podejmowane nie w interesie publicznym, ale głównie dla prywatnej korzyści określonej osoby lub określonych osób - ust. 2 cyt. art. 21 umowy.

Podsumowując, w przypadku pracownika naukowego, jego dochód, na mocy art. 21 ust. 1 powołanej umowy, będzie zwolniony z opodatkowania w państwie wykonywania pracy - przez okres dwóch lat - jeżeli zostaną spełnione przesłanki określone w tym przepisie. To oznacza, że nie będzie on, wg postanowień umowy, przez ten okres podlegał opodatkowaniu w Słowacji.

Z kolei w myśl art. 24 ust. 1 lit. a) ww. umowy, w przypadku osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce, podwójnego opodatkowania unikać się będzie w sposób następujący: jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Słowacji, to Polska, z uwzględnieniem postanowień litery b) i ustępu 3, zwolni taki dochód lub majątek od opodatkowania. Polska, przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby, może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony z opodatkowania.

Stosownie do brzmienia art. 24 ust. 3 umowy określenie "podatek płacony w Polsce" lub odpowiednio "podatek płacony w Słowacji", dla celów ustępów 1 i 2, obejmuje każdą kwotę, która byłaby zapłacona jako podatek, lecz została objęta jakąkolwiek ulgą poprzez odliczenie od dochodu podlegającego opodatkowaniu, zwolnienie albo obniżkę podatku lub w inny sposób, zgodnie z ustawodawstwem o podatku dochodowym, obowiązującym w drugim Umawiającym się Państwie.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawczyni z tytułu zatrudnienia jako pracownik naukowy Akademii osiągnęła na terytorium Słowacji dochody:

* zwolnione z opodatkowania na terytorium Republiki Słowackiej w myśl art. 21 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (w okresie do kwietnia 2010 r.),

* opodatkowane na terytorium Republiki Słowackiej (w okresie od maja 2010 r.).

Metoda wskazana w art. 24 ust. 1 lit. a) ww. umowy znajduje zastosowanie tylko w przypadku, gdy zgodnie z treścią umowy osiągnięty dochód podlega opodatkowaniu w Słowacji i w Polsce, co w przedstawionym stanie faktycznym ma miejsce w przypadku dochodów osiągniętych w okresie od maja 2010 r. Natomiast w przypadku gdy osiągnięty dochód podlega opodatkowaniu tylko w jednym kraju, np. w Polsce (jak dochód Wnioskodawczyni osiągnięty w okresie do kwietnia 2010 r.) nie występuje ryzyko podwójnego opodatkowania i w takiej sytuacji metoda ta nie ma zastosowania. Tym samym do opodatkowania tego dochodu (tj. w przedstawionym stanie faktycznym - osiągniętego w okresie do kwietnia 2010 r.) w Polsce stosuje się przepisy polskiego prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ww. ustawy źródłami przychodów są m.in. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 cyt. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawczyni osiągnęła na terytorium Republiki Słowackiej dochody z tytułu stosunku pracy, które - w przypadku dochodów uzyskanych w okresie do kwietnia 2010 r. - podlegają stosownie do postanowień umowy tylko opodatkowaniu w Polsce. Dochody te podlegają opodatkowaniu na tzw. zasadach ogólnych.

W związku z powyższym, zgodnie z opinią Wnioskodawczyni, dochody te powinny zostać wykazane w części "D" zeznania podatkowego PIT-36 (Dochody i straty podatnika), jako należności ze stosunku pracy.

Natomiast w stosunku do dochodów, uzyskanych od maja 2010 r. znajduje zastosowanie metoda unikania podwójnego opodatkowania, wskazana w art. 24 ust. 1 lit. a) powyższej umowy. Dochody te powinny zostać wykazane w części "H" zeznania podatkowego PIT-36 (Obliczenie podatku), jako dochody osiągnięte za granicą, o które zwiększona jest podstawa obliczenia podatku do ustalenia stopy procentowej.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl