IBPBII/1/415-672/13/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-672/13/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura - 1 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zaliczenia przez spółdzielnię mieszkaniową zwaloryzowanego wkładu budowlanego na poczet wartości rynkowej innego lokalu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zaliczenia przez spółdzielnię mieszkaniową zwaloryzowanego wkładu budowlanego na poczet wartości rynkowej innego lokalu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W marcu 2012 r. Państwo R. i A. S. zwrócili się do Wnioskodawcy - Spółdzielni Mieszkaniowej o zamianę przysługującego im na zasadach spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, lokalu mieszkalnego nr. położonego w budynku przy ulicy P. K... w S., na lokal mieszkalny nr.., położony w budynku mieszkalnym przy ulicy S. w S.

Lokal mieszkalny nr. przy ul. S. był jednym z lokali przeznaczonych przez Spółdzielnię Mieszkaniową w S. dla mieszkańców budynków położonych przy ulicy P. K. nr...,...,... w S., z uwagi na konieczność ich opuszczenia w związku z ryzykiem ich rozbiórki z powodu złego stanu technicznego budynków.

Wkład budowlany z tytułu przydziału lokalu nr... przy ulicy P. K... wpłacony był przez Państwa S. w roku 2000 i wynosił 1.886,50 zł.

W związku z powyższym, w maju 2012 r. małżeństwo S. złożyło w Spółdzielni Mieszkaniowej oświadczenie o zrzeczeniu się spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego nr... położonego w budynku przy ulicy P. K.... w S.

Wartość rynkowa lokalu mieszkalnego nr... w budynku przy ulicy P. K.... w S. została ustalona na kwotę 31.232,00 zł.

We wrześniu 2012 r. przed notariuszem w Kancelarii Notarialnej w B. zawarta została w formie aktu notarialnego ze Spółdzielnią Mieszkaniową umowa sprzedaży lokalu mieszkalnego nr... przy ulicy S. w S. za cenę 31.232,00 zł.

Na cenę sprzedaży nieruchomości zaliczona została wartość rynkowa lokalu mieszkalnego nr... przy ulicy P. K..... Transakcja ta odbyła się bezgotówkowo.

Spółdzielnia wystawiła małżonkom S. PIT-8C, w którym w pozycji D.34. określiła rodzaj przychodu jako zwrot wkładu budowlanego z ul. P. K..../... w łącznej wysokości 29.345,50 zł stanowiący różnicę pomiędzy wkładem wniesionym a zwaloryzowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy w związku z zaistniałą sytuacją Spółdzielnia prawidłowo wystawiła PIT-8C, mimo że nie doszło do faktycznej wypłaty różnicy pomiędzy wpłaconym w 2000 r. wkładem budowlanym a ustaloną w roku 2012 wartością rynkową spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu.

2. Czy zwaloryzowany wkład budowlany, zaliczony przez spółdzielnię na poczet wartości rynkowej innego lokalu, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Spółdzielnia uważa, że prawidłowo wystawiła PIT-8C stosowanie do art. 9 ust. 1, art. 20 ust. 1 i art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nadwyżka pomiędzy uzyskanym przychodem a wniesionym wkładem stanowi przysporzenie majątkowe, tj. przychód z innych źródeł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłem przychodów są "inne źródła".

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak dowodzi użycie sformułowania "w szczególności", definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Z treści powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla osób fizycznych (podatników) przysporzenie majątkowe.

Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 50 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w marcu 2012 r. Państwo R. i A. S. zwrócili się do Wnioskodawcy - Spółdzielni Mieszkaniowej - o zamianę, przysługującego im na zasadach spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, lokalu mieszkalnego nr... położonego w budynku przy ulicy P. K.... w S., na lokal mieszkalny nr..., położony w innym budynku mieszkalnym.

W związku z powyższym, w maju 2012 r. Państwo S. złożyli w Spółdzielni Mieszkaniowej oświadczenie o zrzeczeniu się spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego nr....

Wartość rynkowa tego lokalu mieszkalnego ustalona została na kwotę 31.232,00 zł.

We wrześniu 2012 r. przed notariuszem zawarta została w formie aktu notarialnego ze Spółdzielnią Mieszkaniową umowa sprzedaży lokalu mieszkalnego nr... za cenę 31.232,00 zł.

Na cenę sprzedaży nieruchomości zaliczona została wartość rynkowa lokalu mieszkalnego nr.... Transakcja ta odbyła się bezgotówkowo.

Spółdzielnia wystawiła małżonkom S. PIT-8C, w którym w pozycji D.34. określiła rodzaj przychodu jako zwrot wkładu budowlanego z ul. P. K..../... w łącznej wysokości 29.345,50 zł stanowiący różnicę pomiędzy wkładem wniesionym a zwaloryzowanym.

Kwestię wniesienia wkładu mieszkaniowego oraz jego zwrotu regulują przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.).

W przypadku zrzeczenia się przez członka (członków) Spółdzielni na jej rzecz spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego następuje wygaśnięcie tego prawa. W tej sytuacji Spółdzielnia zobowiązana jest dokonać z członkiem rozliczenia wkładu budowlanego stosownie do postanowień art. 1711 cyt. ustawy.

Z powyższego przepisu wynika, iż w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową lokalu. Przysługująca osobie uprawnionej wartość rynkowa, ustalona w sposób przewidziany w ust. 2, nie może być wyższa od kwoty, jaką spółdzielnia uzyska od osoby obejmującej lokal w wyniku przetargu przeprowadzonego przez spółdzielnię, zgodnie z postanowieniami statutu.

Przy czym z wartości rynkowej lokalu potrąca się niewniesioną przez osobę, której przysługiwało spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, część wkładu budowlanego, a w wypadku gdy nie został spłacony kredyt zaciągnięty przez spółdzielnię na sfinansowanie kosztów budowy danego lokalu - potrąca się kwotę niespłaconego kredytu wraz z odsetkami (art. 1711 ust. 2 ww. ustawy).

Warunkiem wypłaty wartości spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu jest opróżnienie lokalu, o którym mowa w art. 7 ust. 1 (art. 1711 ust. 3 ww. ustawy).

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż wypłata wartości rynkowej lokalu - do wysokości wniesionego do spółdzielni mieszkaniowej wkładu - jest przychodem zwolnionym z podatku dochodowego, na mocy ww. art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Analizując postanowienia ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych należy bowiem zauważyć, że w wartości rynkowej lokalu, wypłaconej przez spółdzielnię, mieści się wkład wniesiony przez członka spółdzielni, na co wskazuje uregulowanie zawarte w art. 1711 ust. 2 ww. ustawy, z którego wynika, że z kwoty wypłaconej wartości rynkowej lokalu spółdzielnia ma prawo potrącić m.in. niewniesioną część wkładu budowlanego.

Natomiast nadwyżka pomiędzy uzyskanym przychodem z tytułu wypłaconej wartości rynkowej lokalu a wniesionym wkładem stanowi przysporzenie majątkowe podlegające opodatkowaniu jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy przy tym podkreślić, iż z treści cytowanego przepisu art. 11 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychodem są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku podatkowym środki pieniężne. Przy czym postawione do dyspozycji są takie pieniądze i wartości pieniężne, które podatnik wykazując określoną aktywność, ma możliwość włączyć do swojego władztwa. Innymi słowy ma możliwość skorzystania z tych pieniędzy. Zatem w przypadku wygaśnięcia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu i rozliczenia się z członkiem spółdzielni w sposób przewidziany ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych, po stronie członka spółdzielni powstaje przychód w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, korzystający ze zwolnienia do wysokości określonej przepisami art. 21 ust. 1 pkt 50 tej ustawy.

W takim przypadku Wnioskodawca obowiązany jest do sporządzenia informacji PIT-8C, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z treścią tego artykułu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W informacji tej należy wykazać jako przychód podlegający opodatkowaniu różnicę między wypłaconą należnością (wartością rynkową lokalu) a wartością wniesionego do spółdzielni wkładu.

Należy zauważyć, iż z wniosku wynika, że Spółdzielnia Mieszkaniowa fizycznie nie dokonała zwrotu małżonkom S. (którzy posiadali prawo do spółdzielczego własnościowego prawa do tego lokalu i zrzekli się tego prawa) wartości rynkowej lokalu nr..., ale zaliczyła wartość rynkową na poczet ceny innego lokalu, tj. lokalu nr... (który w drodze umowy sprzedaży został nabyty przez małżonków od Spółdzielni).

Powyższe nie ma wpływu jednakże na uznanie, że nadwyżka pomiędzy kwotą wartości rynkowej lokalu a wartością wniesionego wkładu budowlanego jest przychodem z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jest to bowiem tylko techniczne rozliczenie się Spółdzielni z małżonkami S.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl